کلاهبرداری‌های مالی

پیشگیری از رایج‌ترین کلاهبرداری‌ها در فارکس

فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که ارزش روزانۀ معاملات آن بیش از 7تریلیون دلار در کل جهان است. این رقم خیره‌کننده، همراه با جادوی قابلیت اهرم، به این معنا است که فرصت‌های زیادی برای کسب سود یا ضرر در این بازار فراهم است، حتی اگر با ریسک‌های زیادی همراه باشد. در دهۀ اخیر و با توسعۀ معاملات خرد فارکس، دسترسی عموم مردم افزایش یافته است. فعالیت در فارکس نیازمند به دانش، مهارت و تجربۀ فراوان است، اما از آن‌جا که برای ورود به این بازار محدودیت‌های خاصی وجود ندارد، افراد ناآگاه با آسیب‌های زیادی مواجه می‌شوند. فارکس معدن طلای عظیمی برای سودجویان است. بسیاری از کلاهبرداران با وعدۀ کسب درآمد هنگفت و سود شبانه‌روزی، افراد ناآگاه زیادی را جذب می‌کنند. تا زمانی که سود فراوانی در این بازار باشد، کلاهبرداری‌های فارکس نیز همیشه هست. بنابراین، پیش از ورود به این بازار، بهتر است با روش‌های رایج کلاهبرداری‌های فارکس آشنا شویم.

رایج‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری

1. ربات‌ تریدینگ
استفاده از ربات‌ها برای تریدینگ در سال‌های اخیر رواج بیشتری یافته است. کلاهبرداران با شعارهایی مانند «کسب سود شبانه‌روزی» یا «سود تضمین‌شده» برخی از ربات‌های رایگان و ناکارآمد را با قیمت‌های بسیار زیاد به سرمایه‌گذاران می‌فروشند.

پیشگیری: استفاده از ربات تریدینگ برای استراتژی‌های معاملاتی شخصی گزینۀ مناسبی است، اما خرید ربات و استفاده از ربات‌های رایگان و پولی موجود در بازار به دلیل کلاهبرداری‌های زیاد، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در ضمن، دقت داشته باشیم که فارکس بازی جمع صفر است و منطقی نیست اگر کسی رباتی سودده دارد، آن را بفروشد

2. صندوق‌های سرمایه‌گذاری فارکس
این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و کسب سود در فارکس را فراهم می‌کنند، اما برخی کلاهبرداران در بستر بروکرهای غیررگوله، صندوقی راه می‌اندازند و با تبلیغ، جذب سرمایه می‌کنند. با افزایش حجم معاملات و دریافت کمیسیون از بروکر، سود به دست می‌آورند یا بدون هیچ مسئولیتی در قبال ضرر، ریسک‌های غیرمتعارف با منابع صندوق انجام می‌دهند و سرمایه‌گذاران را متضرر می‌کنند.

پیشگیری: پیش از سرمایه‌گذاری در این‌گونه صندوق‌ها، از اعتبار بروکر، سابقۀ مدیران صندوق و میزان کارمزد آن اطمینان یابید. به دلیل تحریم‌های مالی ایران، بسیاری از بروکرهای معتبر به ایرانیان خدمات نمی‌دهند. به همین دلیل، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروکرهای دیگری که به ایرانیان خدمات می‌دهند، اعتبار چندانی ندارند.

3. کلاهبرداری با سیگنال‌های معاملاتی
در این روش رایج، کلاهبرداران با راه‌اندازی کانال سیگنال‌دهی خصوصی، در ازای دریافت حق عضویت ماهانه، سیگنال خرید و فروش می‌دهند. بیشتر این سیگنال‌ها بدون رعایت قوانین مدیریت سرمایه است و در نهایت، منجر به از دست رفتن کل سرمایۀ اعضا خواهد شد. ادامۀ فعالیت این کانال‌ها به لطف تبلیغات زیاد و عضوگیری جدید تداوم پیدا می‌کند.

پیشگیری: عضویت در هیچ کانال سیگنال‌دهی را به شما توصیه نمی‌کنیم. معاملات فارکس بسیار تخصصی است. اگر تخصص لازم برای حضور در آن ندارید، بهتر است تا زمان کسب آمادگی لازم، قید حضور در آن را بزنید و به فکر معامله با سیگنال دیگران نباشید.

4. جام مقدس
کلاهبرداران با سوءاستفاده از ناآگاهی و طمع سرمایه‌گذاران تازه‌وارد، ادعاهایی واهی مطرح می‌کنند، مانند اینکه «تیم ما با استراتژی خاصش وین‌ریت‌ بیشتر از 90درصد دارد» یا «هیچ‌گاه ضررده نیست» و بر همین مبنا هم عضوگیری و کسب درآمد می‌کنند.

پیشگیری: هر تیم، شرکت یا نرم‌افزاری که ادعا کرد «جام مقدس» دارد و از شما در مقابل ضرر در بازار محافظت می‌کند، کلاهبردار است و باید از آن دوری کنید. بهترین معامله‌گران بازار در مصاحبه‌های خود ادعای وین‌ریت بیشتر از 70درصد ندارند!

5. کلاهبرداری با ادعای پرداخت سود تضمینی
در این روش، کلاهبرداران با انتشار جدولی در تبلیغات خود اعلام می‌کنند که با سرمایه‌گذاری فلان دلار در ماه، فلان دلار درآمد ثابت و تضمینی داشته باشید. این شرکت‌ها چند ماه نخست از محل سرمایۀ اعضای جدید، سود اعضای قبلی را می‌پردازند و بعد از جلب اعتماد و جذب سرمایۀ بیشتر، متواری می‌شوند.

پیشگیری: بازارهای مالی، به‌خصوص فارکس، سراسر ریسک و خطر است. هیچ ادعایی مبنی بر پرداخت سود ثابت و تضمینی در این بازار را از کسی نپذیرید.

6. کلاهبرداری بروکرها
برخی بروکرهای نامعتبر با دستکاری قیمت و کندل‌سازی، حد ضرر بسیاری از سرمایه‌گذاران را فعال کرده و کسب سود می‌کنند. این اتفاق معمولاً در زمان انتشار اخبار مهم بیشتر به چشم می‌خورد.

پیشگیری: حتماً پیش از افتتاح حساب در بروکر، با مراجعه به سایت آن، از رگوله بودن آن مطمئن شوید. بهتر است با جست‌وجوی کلیدواژه‌هایی مانند « بروکرهای کلاهبردار» در اینترنت، از نظرات مشتریان سابق و مطالب احتمالی موجود در این زمینه مطلع شوید.

7. چالش‌های پراپ تریدینگ
بسیاری از فعالان فارکس به دنبال جذب سرمایۀ بیشتر و کسب سود کلان‌تر هستند. کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های پراپ ‌تریدینگ، برای اجازۀ شرکت در چالش‌های دریافت سرمایه، مبالغی را به صورت دلاری یا ریالی از داوطلبان می‌گیرند. سپس، به دلایل مختلف، شرکت‌کنندگان را دارای شروط لازم برای اعطای سرمایه اعلام نمی‌کنند. با توجه به تعداد زیاد داوطلبان، سود بسیاری عاید کلاهبرداران می‌شود.

پیشگیری: اعتماد نکنید! به دلیل اینکه معاملات فارکس در ایران به صورت قانونی به رسمیت شناخته نشده است، بسیاری از این اقدامات کلاهبرداری است. در صورت تمایل به فعالیت در این بازار، پس از رشد دادن حساب دمو، با حساب واقعی و مبالغ اندک خود شروع کنید و آن را رشد دهید.

نکات کلی دربارهٔ فعالیت در فارکس

1. ریسک معاملات فارکس بسیار زیاد است و ریسک تحریم‌های مالی ایران را نیز باید به آن افزود.

2. از ورود سرمایۀ هنگفت در ابتدای فعالیت به این بازار بپرهیزید. در صورت کسب دانش و مهارت ابتدایی، با معاملات حساب دمو شروع کنید و بعد از کسب سود مستمر، حساب واقعی کوچکی بسازید و وارد معاملات واقعی شوید.

3. فریب تبلیغات بروکرهای مختلف را نخورید. هوشمندانه کارمزدها و کمیسیون‌ها را بررسی و مقایسه کنید.

4. فقط بخشی از سرمایۀ خود را به این بازار اختصاص دهید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی