بازی پول و سواد مالی

نجات تیم بیسبال، با تصمیمات درست مالی

داستان فیلم

«بیلی بین» مدیر تیم بیسبال اُکلند است. تیمی که موقعیت مناسبی در جدول ندارد و از طرفی با کمبود شدید بودجه مواجه است. بیلی برای نجات تیم، جلسه­‌های پی­‌درپی با مربی و مشاوران می‌­گذارد، ولی راه­‌حل‌­های مناسبی از طرف آنها دریافت نمی‌کند تا جایی که در یک جلسه بیرون از باشگاه، به صورت اتفاقی با «پیتر برند» آشنا می­‌شود. جوانی بیست‌ و پنج ساله و دانش­‌آموخته اقتصاد از دانشگاه یِل است.

پیتر تخصص عجیبی در تحلیل عملکرد بازیکنان دارد. او می­‌تواند با استفاده از روشی علمی و معادلات ریاضی، عملکرد بازیکنان در بیسبال را تجزیه و تحلیل کرده و آینده کاری آن‌ها را تا اندازه‌ زیادی پیش­‌بینی کند. بیلی این روش را راه­‌حل مناسبی برای موقعیت نابه­‌سامان تیم خود می‌یابد و جایگاه مشاور تیم را به پیتر پیشنهاد می­‌دهد. بیلی و پیتر با استفاده از روش جدید شروع به جذب بازیکنانی می­‌کنند که نام و شهرت چندانی ندارند ولی توانایی پیشرفت دارند.

بر خلاف انتظارِ بیلی و پیتر، اولین دور مسابقات، نتایج ناامیدکننده‌­ای به بار می­‌آورند. صاحب­‌نظرانِ بیسبال، برنامه­‌های رادیو و تلویزیون همه و همه از عملکرد نامناسب اٌکلند صحبت می­‌کنند و روش جدید را ناکارآمد می­‌دانند. اما بیلی هم‌­چنان به تغییر بازیکنان طبق نظر خود و تحلیل‌­های پیتر ادامه می­‌دهد. علاوه‌براین، این­‌بار تغییراتی نیز در رفتار خود با تیم ایجاد می‌کند. بیلی که هیچ­‌وقت در تمرین­‌ها حاضر نمی­‌شد و حتی مسابقات را از تلویزیون تماشا می­‌کرد و کمتر کنار زمین یا در رختکن کنار بازیکنان حضور داشت، حالا سعی دارد با آن­ها رو در رو صحبت کند، قبل از مسابقه به آن­ها روحیه داده یا حتی درباره شکست‌­­هایشان با آن­ها دعوا کند. این ارتباط نزدیک در کنار تغییرات، موفقیتی بی­‌نظیر برای اٌکلند به همراه دارد: بیست پیروزی پیاپی رکوردی بی‌سابقه در تاریخ بیسبال. اٌکلند در طول صد و سه سال اخیر تنها تیمی است که توانسته این تعداد بازی را پی‌درپی برنده شود.

فیلم بازی پول براساس کتاب پرفروش «مایکل لوئیس» به همین نام ساخته شده که روایت‌گر بخشی از زندگی «بیلی بین» مدیر تیم اٌکلند است.

عینک سواد مالی

1. تمرکز روی هدف، عامل موفقیت

یک عامل اساسی در کاریابی و درآمد، تمرکز روی هدف است. فرد باید همه تلاش خود را معطوف به یک کار کند. با این روش احتمال موفقیت بسیار بیشتر می­‌شود. بیلی که می­‌خواست تیم اٌکلند را از وضعیت نابه­‌سامان نجات دهد، همه توجه خود را روی این کار گذاشته بود و از روش­‌های گوناگون برای رسیدن به هدفش استفاده می­‌کرد. علاوه بر اینکه به تحلیل­‌های پیتر عمل می­‌کرد، ارتباط دوستانه با بازیکنان را هم در پیش گرفت. این تلاش و تمرکز بر هدف، نتیجه بسیار درخشانی برای پیتر و تیم او به بار نشاند.

2. بهره‌مندی از برنامه‌ریز مالی

یکی از توصیه‌های مهم آموزه‌های سواد مالی، بهره‌مندی از حضور «برنامه‌ریز مالی» است. «بیلی بین» با اینکه تحصیلات دانشگاهی نداشت ولی توانست از فردی متخصص برای بهبود عملکرد تیم خود استفاده کند. وقتی چند نمونه از عملکرد پیتر را دید، او را به کار گرفت و از تصمیم‌های او حمایت کرد تا توانست تیم اُکلند را به موفقیت برساند. بهتر است هر فرد برای امور مالی خود، مشاوری متخصص و کاردان داشته باشد.

 

3. به کارگیری برنامه شغلی برای بهبود ظرفیت درآمد شخصی

بیلی برای بهبود عملکرد تیم تلاش می­‌کرد، نه­‌تنها به این هدف ­رسید بلکه به عنوان مدیرعاملی موفق در بین تیم­‌های دیگر نیز شهرت یافت و پیشنهادهای کاری با حقوق بسیار بالاتر نیز دریافت کرد. موقعیتی مشابه نیز برای بازیکنان وجود دارد؛ فردی که حرفه‌­ای­‌تر بازی می‌کند دستمزد بالاتری نیز دریافت کرده و از امنیت شغلی بالاتری نیز برخوردار است و مدیر تیم به راحتی نمی­‌تواند او را با بازیکنی دیگر معاوضه یا او را اخراج کند.

4. ویژگی مشترک افراد موفق در کاریابی و درآمد

از بین ویژگی­‌های مشترک افراد موفق می‌­توان به داشتن سرعت عمل در تصمیم­‌گیری و روابط اجتماعی خوب اشاره کرد. همین دو عامل مقدمات پیشرفت تیم اٌکلند بودند. بیلی زمانی توانست تیم را از آن موقعیت نابه­‌سامان نجات دهد که ارتباط بهتری با اعضای تیم برقرار کرد. گرچه چند نفر را از تیم حذف و افراد جدیدی را به آن اضافه کرد ولی برخلاف گذشته، با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار می­‌کرد، بعضی از امکانات رفاهی را برایشان رایگان کرد، در شکست­‌ها و پیروزی­‌ها کنارشان بود و درباره چگونگی بازی بهتر راهنمایی­‌شان می­‌کرد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی