گفت‌وگو دربارۀ پول با کودکان نقش بسزایی در رشد شخصیت آن‌ها دارد

لورین لیدی، نویسندۀ کتاب‌های سواد مالی، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی

لورین لیدی، نویسنده و تصویرگر یازدهمین جلد از مجموعۀ 40جلدی داستان‌های سواد مالی است. مجموعه‌ کتاب‌هایی که توسط آکادمی هوش مالی تهیه شده و انتشارات قدیانی آن‌ها را منتشر کرده است. او اهل آمریکاست و در کتاب «انجمن هیولاها» کودکان را با مفاهیم مهم مالی، از جمله بودجه‌بندی، سرمایه‌گذاری و پس‌انداز آشنا می‌کند. آن چه در ادامه می‌آید، مصاحبۀ آکادمی هوش مالی با این نویسنده است.

کودکان از کتاب «انجمن هیولاها» چه درس‌هایی می‌گیرند؟

با مجازی شدن فعالیت‌های اقتصادی، آموزش اصول و مفاهیم مالی به کودکان دشوارتر شده و نیاز بیشتری برای توسعهٔ این مهارت‌ها حس می‌شود. پول نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند و بر ابعاد مختلفی از جمله روابط، میزان نگرانی و اضطراب و همین ‌طور رفاه آیندۀ ما تأثیرگذار است. چگونگی استفاده از پول و گفت‌وگو دربارۀ آن تأثیر بسزایی در رشد شخصیت کودکان دارد.

«انجمن هیولاها» کتابی سرگرم‌کننده است که مفاهیمی مثل شمردن پول، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، بودجه‌بندی و مقایسۀ قیمت‌ها را به کودکان آموزش می‌دهد. یادگیری مهارت‌های مالی هم مانند مهارت‌های دیگر زندگی برای کودکان مهم است. اگر آن‌ها از کودکی با مفاهیم سادۀ مالی آشنا شوند، در بزرگسالی از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد؛ اما اگر این موضوع را آن قدر پر رمز و راز بدانند که فقط بزرگسالان از عهده‌اش برمی‌آیند، نگاه‌شان به پول و مسائل مالی منفی خواهد شد. مهم است که کودکان با واژگان و ادبیات اقتصادی آشنا شوند و مسئولیت‌های مالی را کشف کنند.

سارا، شخصیت اصلی داستان است. او قصد دارد به همراه دوستش، گراب، به انجمن هیولاها ملحق شود؛ اما آن‌ها برای پیوستن به انجمن باید حق عضویت بپردازند. گراب پس‌اندازی ندارد و برای پرداخت این حق عضویت، کارهای کوچکی از جمله فروش ساندویچ، جمع کردن برگ‌ها، تمیز کردن آکواریوم ماهی و قفس پرنده‌ها را انجام می‌دهد. در اولین جلسۀ انجمن، هیولاها می‌خواهند برای 54دلاری که پس‌انداز کرده‌اند، تصمیم بگیرند. سارا توصیه‌های خوبی دربارۀ بودجه‌بندی، افتتاح حساب بانکی، مقایسۀ قیمت‌ها و مشکلات بدهی دارد و با دانش خود دربارۀ مدیریت امور مالی، اعضای انجمن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این کتاب مقدمۀ خوبی در ارائۀ اصول ابتدایی مالی و اقتصادی است و تمام این مفاهیم را به شیوه‌ای جذاب برای کودکان روشن می‌کند.

ایدۀ خلق این کتاب چطور به ذهن‌تان رسید و چرا هیولاها شخصیت‌های داستان شما هستند؟

ایجاد عادت‌های درست مالی و برقراری رابطۀ مثبت با پول یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و فرایند دارد. 

علاوه بر نوشتن داستان و تصویرگری، یکی از فعالیت‌های من در سال‌های گذشته این بوده که در جایگاه سخنران مهمان، از مدارس بازدید می‌کنم. با دانش‌آموزان نقاشی می‌کشم و به سؤال‌های‌شان دربارۀ نویسندگی پاسخ می‌دهم. در یکی از بازدیدها، از دانش‌آموزان خواستم موجودات فضایی را بکشند. در نهایت، از نقاشی‌های آن‌ها ترکیب‌های بامزه‌ای از موجوداتی عجیب به وجود آمد که بعدها به شخصیت‌های اصلی کتاب «انجمن هیولاها» تبدیل شد.

چرا والدین باید فرزندان‌شان را برای مسائل مالی آماده کنند؟

چرا والدین باید فرزندان‌شان را برای مسائل مالی آماده کنند؟

کودکان امروز در دنیایی کاملاً متفاوت از والدین‌شان بزرگ می‌شوند. ما از پول نقد کمتر استفاده می‌کنیم و خرید حضوری کاهش یافته است. کمتر به بانک مراجعه می‌کنیم و بیشتر امور مالی را به صورت آنلاین انجام می‌دهیم. محصولات و خدمات مالی توسعه و تنوع بسیاری پیدا کرده‌ است. با این تغییرات و مجازی شدن فعالیت‌های اقتصادی، آموزش اصول و مفاهیم مالی به کودکان دشوارتر شده و نیاز بیشتری برای توسعهٔ این مهارت‌ها حس می‌شود. پول نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند و بر ابعاد مختلفی از جمله روابط، میزان نگرانی و اضطراب و همین ‌طور رفاه آیندۀ ما تأثیرگذار است. چگونگی استفاده از پول و گفت‌وگو دربارۀ آن تأثیر بسزایی در رشد شخصیت کودکان دارد.

والدین در آموزش سواد مالی به کودکان نقش کلیدی ایفا می‌کنند؛ اما عموماً گفت‌وگو دربارۀ امور مالی برای آن‌ها دشوار است. مطالعۀ داستان‌هایی که مفاهیم پیچیدۀ اقتصادی را ساده می‌کند، گام مهمی در این مسیر است. راهکار خوب دیگر برای شروع این گفت‌وگوها، در نظر گرفتن پول‌توجیبی به ازای انجام بعضی از کارهای خانه است. ایجاد عادت‌های درست مالی و برقراری رابطۀ مثبت با پول یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و فرایند دارد. در طول این مسیر، فرصت‌های مناسبی برای آموزش سواد مالی به کودکان فراهم می‌آید و والدین دربارۀ اهمیت بودجه‌بندی، تعیین هدف‌های مالی و مقایسۀ نیازها و خواسته‌ها با کودکان صحبت می‌کنند.

آیا کتاب دیگری در زمینۀ سواد مالی نوشته‌اید؟

در سال 2002 کتاب دیگری به نام «پول را دنبال کنید» نوشتم که سفر پرماجرای پول در چرخهٔ اقتصادی را از زبان یک سکه روایت می‌کند. جورج، سکۀ 25سنتی است که از ضرابخانه به بانک می‌رود. کارمند بانک آن را در اختیار یکی از مشتریانش می‌گذارد. این سکه در فروشگاه مواد غذایی بارها دست به دست می‌چرخد. به دستگاه عابربانک می‌رود و در نهایت، در سوراخ جیب فردی گم و دوباره پیدا می‌شود. جورج ماجراهای زیادی را در طول یک روز تجربه می‌کند. در همۀ این معامله‌ها محاسباتی صورت می‌گیرد که به کودکان کمک می‌کند با چهار عمل اصلی و انواع اسکناس در آمریکا آشنا شوند. آن‌ها همچنین می‌آموزند که پول از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. در پایان کتاب هم فهرستی از واژه‌های مربوط به پول تهیه شده که کودکان را با تاریخچۀ اسکناس در آمریکا آشنا می‌کند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی