کرونا، تأکیدی دوباره بر لزوم افزایش سواد مالی زنان

گزارشی از نشست جهانی «پول و کووید19: سواد مالی و سلامت زنان»

رویارویی زنان با چالش‌های مالی مضاعف و تاب‌آوری مالی کمتر آن‌ها در دوران شوک‌های اقتصادی، دلیل برگزاری نشستی مجازی در روز سه‌شنبه 17 نوامبر (27 آبان) با عنوان «پول و کووید19: سواد مالی و سلامت زنان» بود.

در این نشست خانم لوساردی، استاد اقتصاد دانشگاه جورج‌واشینگتن؛ خانم مسی، مدیر بخش امور مالی سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی؛ خانم ویلیس، مدیر ارشد بازاریابی در مؤسسۀ «تی‌آی‌اِی‌اِی» سخنرانی کردند. خانم زاپاتینی، بانکدار مرکز اوراق بهادار استورم‌هاربر هدایت این نشست را بر عهده داشت. آن‌ها که همه از زنان فعال در حوزهٔ سواد مالی هستند، با اتکا به آخرین آمار و ارقام و گزارش‌ها، راه‌حل‌های خود را برای افزایش آگاهی‌های مالی و کمک به زنان برای دستیابی به امنیت مالی ارائه دادند.

«در این ویدئو  خلاصه‌ای از محورهای اصلی مطرح‌شده در نشست «سواد مالی و سلامت زنان» را مشاهده می‌کنید و در ادامه، گزارش و ویدئوی کامل این نشست را بخوانید و ببینید.

ارائهٔ پنج یافتهٔ کلیدی گزارش «سواد مالی و سلامت زنان ایالات متحده»

ارائهٔ پنج یافتهٔ کلیدی گزارش «سواد مالی و سلامت زنان ایالات متحده»

آناماریا لوساردی، بنیان‌گذار و مدیر علمی مؤسسۀ «جی‌فِلِک»

در ابتدای نشست، آناماریا لوساردی، بنیان‌گذار و مدیر علمی مؤسسۀ جی‌فِلِک، از پنج یافتۀ کلیدی آخرین گزارش دو مؤسسۀ جی‌فِلِک و تی‌آی‌اِی‌اِی با عنوان‌ «سواد مالی و سلامت زنان ایالات متحده» سخن گفت. بر اساس پژوهش انجام‌شده، زنان‌ توانسته‌اند تنها به نیمی از 28 سؤال این پیمایش پاسخ دهند که حاکی از آگاهی و اعتماد به نفس کم آن‌ها در موضوعات مالی است. این پژوهش نشان می‌دهد:

  1. سواد مالی زنان بسیار کمتر از آن است که تصور کنیم آن‌ها می‌توانند تصمیم‌های مالی درستی بگیرند؛ به ‌ویژه در بحران کنونی که بازارها بی‌ثبات‌اند و تصمیم‌گیری‌های مالی دشوارتر.
  2. موضوعاتی که زنان کمترین میزان سواد را در آن‌ها دارند، مهم‌ترین موضوعات هستند؛ مدیریت ریسک و بیمه. این در حالی است که تصمیم‌گیری دربارۀ این موضوعات، به خصوص در این دوران، اهمیت ویژه‌ای دارد.
  3. زنان گروه همگونی نیستند و سطح سواد مالی برخی گروه‌ها حتی نسبت به بقیهٔ زنان نیز کمتر است. سطح سواد مالی زنان آفریقایی‌تبار و اسپانیایی‌تبار در مقایسه با زنان سفیدپوست پایین‌تر است.
  4. سواد مالی با رفتارهایی همبستگی دارد که همگی بر رفتارهای مالی، از جمله مدیریت بدهی و بازپرداخت به‌موقع آن، تاب‌آوری مالی، توانایی پس‌انداز، برنامه‌ریزی برای آینده اثرگذارند.
  5. زنان با سواد مالی کم، 16 ساعت در هفته با موضوعات مالی شخصی سر و کار دارند.

بحران کرونا و زنان ناآماده

بحران کرونا و زنان ناآماده

مارتی ویلیس، مدیر ارشد بازاریابی در مؤسسۀ «تی‌آی‌اِی‌اِی»

سخنران دوم نشست، مارتی ویلیس، به نتایج پژوهش‌های دیگری در حوزهٔ سواد مالی اشاره کرد و گفت: 60 درصد زنان آمریکایی در پایین‌ترین سطح از سواد مالی قرار دارند. برای آن‌ها مدیریت هزینه‌ها و تنظیم دخل و خرج از بزرگ‌ترین چالش‌هاست و عموماً تصمیم‌های مالی اشتباه می‌گیرند و با قرض و بدهی، خود را از چاله به چاه می‌اندازند.

پیامدهای اقتصادی همه‌گیری کرونا، امور مالی شخصی آمریکایی‌ها، به ویژه زنان را به ‌شدت تحت تأثیر قرار داده و متأسفانه بسیاری از زنان پیش از شیوع کووید19 آمادگی‌های لازم را کسب نکرده‌اند. آماده نبودن آن‌ها موجب شده خانواده‌ها تحت تأثیر آسیب‌های مالی شدیدتری قرار بگیرند.

تاب‌آوری مالی کمتر زنان

تاب‌آوری مالی کمتر زنان

فلور آن مسی، دبیر اجرایی انجمن بین‌المللی آموزش مالی

در ادامۀ این نشست، فلور آن مسی، از آخرین آمار و پیمایش‌های انجام‌شده در زمینۀ سواد مالی زنان در سطح جهان سخن گفت. آخرین پژوهش‌ها از سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی،‌ حاکی از تفاوت معنادار سطح سواد مالی زنان در کشورهاست:

  • ‌به ‌طور متوسط، نمرۀ سواد مالی زنان و آگاهی آن‌ها از مسائل مالی در مقایسه با مردان کمتر است.
  • زنان دربارۀ ریسک و تبعات و نحوۀ مدیریت آن اطلاعات اندکی دارند و همین موضوع، موقعیت آن‌ها را در وضعیت کرونازدۀ جهان ویژه‌تر می‌کند.
  • آن‌ها در مقایسه با مردان آشنایی چندانی با واژه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری ندارند.
  • ارزیابی پاسخ‌ها به این پرسش که تا چند هفته می‌توانند بدون هیچ منبع درآمدی به زندگی عادی خود ادامه دهند، حکایت از تاب‌آوری مالی کمتر زنان دارد.

علاوه بر این، در برنامۀ سنجش بین‌المللی (پیزا) تعداد پسران ممتاز و با عملکرد عالی در امور مالی همچنان بیشتر از دختران است.  دختران آشنایی کمتری با اصطلاحات مالی دارند و کمتر از پسران از خدمات مالی برخوردارند.

راهکارها

با توجه به نقش مهم زنان در زمینۀ انتقال دانش‌های مالی به کودکان و نسل‌های بعد، زنان باید مخاطبان ویژۀ آموزش‌های مالی قرار گیرند.

در ادامهٔ این نشست، هر کدام از سه کارشناس، به بیان راهکارهایی برای ارتقای سواد مالی زنان و کاهش شکاف‌های دانش مالی زنان و مردان پرداختند. تغییر شیوه‌های آموزش و چگونگی انتقال پیام و بهبود توانایی‌های مربوط به مدیریت منابع و تاب‌آوری مالی برای زنان، از جمله تأکیدات سخنرانان در این بخش بود.

علاوه بر این، با توجه به نقش مهم زنان در زمینۀ انتقال دانش‌های مالی به کودکان و نسل‌های بعد، زنان باید مخاطبان ویژۀ آموزش‌های مالی قرار گیرند.

پنج راهکار کلیدی برای جذب زنان به موضوعات مالی

۶۰ درصد زنان آمریکایی در پایین‌ترین سطح از سواد مالی قرار دارند. برای آن‌ها مدیریت هزینه‌ها و تنظیم دخل و خرج از بزرگ‌ترین چالش‌هاست.

فلور آن مسی، در پاسخ به این سؤال که چطور می‌شود زنان را بیشتر به موضوعات مالی جذب کرد، پنج راهکار کلیدی معرفی کرد:

  1. افزایش آگاهی دربارۀ مسائل مالی را باید زود شروع کرد؛ اما به ‌دلیل اختلاف سطح سواد مالی دختران و پسران و از آن‌جا که شکاف‌های جنسیتی و عادت‌های مالی خیلی زود در زندگی پدیدار می‌شود ، دختران باید در اولویت باشند.
  2. وضعیت سواد مالی زنان در کشورهای مختلف کاملاً متفاوت است. هیچ الگوی واحدی برای همگان وجود ندارد؛ اما سیاست‌گذاران و پژوهشگران باید رویکرد جامعی داشته باشند و با در نظر گرفتن وضعیت زنان آن کشور، برنامه‌ریزی کنند.
  3. آموزش‌های مالی باید ملموس و کاربردی باشد. اگر زنان مزایای یادگیری مالی شخصی و تغییرات ایجادشده در زندگی‌شان را ببینند، بیشتر جذب آن می‌شوند و انگیزۀ بیشتری برای افزایش آگاهی‌های خود در امور مالی خواهند داشت.
  4. زنان در مسیر کسب آموزش‌های مالی، به الگوها و افرادی الهام‌بخش و مطمئن از هم‌جنسان خود نیاز دارند. این افراد لزوماً سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران یا مدیران بانک‌ها نیستند. پیوند میان زنان بسیار مهم است.
  5. علاوه بر افراد، باید انجمن‌های آن‌ها را مخاطب قرار داد. تغییر عادت‌ها سخت است و به‌ طور قطع، تغییر عادت‌های مرتبط با دانش مالی برای یک فرد به ‌تنهایی سخت‌تر است. بنابراین، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان باید زنان و انجمن‌های آن‌ها را مخاطبان ویژۀ آموزش‌های مالی قرار دهند. مشارکت مردان و پسران نیز در این برنامه‌ها اکیداً توصیه می‌شود.

اذعان زنان به ندانستن، انگیزه‌ای مضاعف برای آموختن

همان ‌طور که بحران مالی سال ۲۰۰۸ انگیزه و محرکی برای آموزش سواد مالی بود، شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی آن نیز اهمیتِ داشتن سواد مالی و عواقب غفلت از آن را نمایان کرد.

به عقیدۀ آناماریا لوساردی، اینکه زنان از گفتن «نمی‌دانم» اِبایی ندارند، به نوعی نقطۀ قوت است. آگاهی افراد از ندانستن، زمینه‌ساز افزایش انگیزه‌ برای کسب آگاهی است. آن‌ها می‌دانند که نمی‌دانند و به همین دلیل، در برنامه‌های آموزش سواد مالی حضور زنان پررنگ‌تر است. هم دانش مالی و هم اعتماد به نفس زنان را باید ارتقا داد.

در راستای ضرورت افزایش دانش مالی زنان، مارتی ویلیس به پیچیدگی‌ها و ناپایداری‌های اقتصادی دوران حاضر و مسئولیت‌های مهم زنان در خانواده اشاره کرد. عمر شغلی زنان کوتاه‌تر و در عین حال، درآمد آن‌ها کمتر است. مدیریت امور مالی خانواده و مراقبت از کودکان و سالمندان عموماً بر عهدۀ زنان است. آن‌ها برای مدیریت بهتر رویدادهای مالی باید به سواد مالی مجهز شوند و شیوه‌های آموزش و نحوۀ ارائۀ اطلاعات در این مسیر مهم است. مفاهیم اولیه، از جمله بودجه و پس‌انداز برای روز مبادا باید به خوبی تبیین و تفهیم شود و سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان باید نیازهای زنان را به درستی درک کنند.

ضرورت آموختن از بحران‌ها؛ احساس نیاز بیش از پیش به افزایش سواد مالی زنان

در پایان این نشست، آناماریا لوساردی تأکید کرد نکته‌ای درخور که باید در نهایت به آن توجه داشت، آموختن از بحران‌هاست. همان ‌طور که بحران مالی سال 2008 انگیزه و محرکی برای آموزش سواد مالی بود، شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی آن نیز اهمیتِ داشتن سواد مالی و عواقب غفلت از آن را نمایان کرد. این بحران هم می‌تواند محرکی برای پیشرفت باشد. امروز نیاز به افزایش سواد مالی در میان زنان که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و نقش پررنگی در جوامع دارند، بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. 

در این ویدئو، فیلم کامل نشست مجازی «ارتباط برای بازنگری؛ پول و کووید19» با موضوع «سواد مالی و سلامت زنان» را مشاهده می‌کنید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی