کرونا و ضرورت بازنگری در نظام‌ بازنشستگی

گزارشی از نشست جهانی «راهبری امنیت بازنشستگی در دوران همه‌گیری»

با اوج‌گیری بحران کرونا و اعمال محدودیت‌ها، کسب‌وکارهای فراوانی دچار بحران مالی شدند و افراد زیادی مشاغل خود را از دست دادند. بسیاری از سیاست‌گذاران سراسر دنیا در واکنش به این بحران، اجازه دادند مردم مبالغی را از حساب‌های بازنشستگی‌شان برداشت کنند. به گفتۀ کارشناسان، این چاره‌جویی‌ شاید در کوتاه‌مدت مشکلاتی را رفع کند؛ اما در بلندمدت آسیب جدی به امنیت بازنشستگی خواهد زد.

از این رو، در نخستین نشست از مجموعه نشست‌های مجازی «پول و کووید19»، سیاست‌گذاران و اندیشمندانی از سراسر جهان به بازنگری نظام‌های بازنشستگی پرداختند و راهکارهایی برای مقاوم‌سازی آن در برابر بحران‌ها ارائه کردند. این نشست در 27 اکتبر 2020 (6 آبان 1399) با مدیریت خانم آناماریا لوساردی، بنیان‌گذار و مدیر علمی مؤسسۀ جی‌فلک، و با حضور آقای کریس جِی ‌باتالیا و خانم‌ها دایانا کروسان و اِلسا فورنرو برگزار شد.

 

تأکید بر ضرورت مقاوم‌سازی نظام اشتغال و سلامت و نقش دولت در تأمین امنیت بازنشستگی

تأکید بر ضرورت مقاوم‌سازی نظام اشتغال و سلامت و نقش دولت در تأمین امنیت بازنشستگی

دایانا کروسان، عضو سابق کمیسیون بازنشستگی نیوزیلند و رئیس شورای مشورتی جی‌فلک

دایانا کروسان، عضو سابق کمیسیون بازنشستگی است و نقش مهمی در راه‌اندازی برنامۀ پس‌انداز داوطلبانۀ بازنشستگی در نیوزیلند داشته است. خانم کروسان در ابتدای این نشست و در پاسخ به این سؤال که «چطور می‌توانیم نظام‌های بازنشستگی را برای رویارویی با بحران‌ها مقاوم کنیم»، توجه به دو نکته را ضروری دانست.

او با نظر به پیامدهای کووید19، نخست بر ضرورت بازنگری و بازسازی همۀ نظام‌های جامعه از جمله نظام اشتغال و سلامت نیز، علاوه بر نظام بازنشستگی، تأکید کرد و بررسی قوانین وام مسکن را از مسائل مهم در مدیریت بحران کرونا برشمرد. دوم آن که دولت را موظف به تأمین امنیت بازنشستگی و کمک به مردم برای حفظ پس‌اندازهای بازنشستگی‌شان دانست.

 

تفاوت نظام بازنشستگی اروپا و آمریکا و حمایت‌های کرونایی دولت‌های اروپا

تفاوت نظام بازنشستگی اروپا و آمریکا و حمایت‌های کرونایی دولت‌های اروپا

اِلسا فورنرو، وزیر کار سابق ایتالیا و عضو شورای مشورتی جی‌فلک

خانم اِلسا فورنرو وزیر کار سابق ایتالیاست که نظام بازنشستگی این کشور را در سال 2011 بازنگری و اصلاح کرده است. او در این نشست، ضمن تأیید گفته‌های دایانا کروسان، به بیان تفاوت‌های نظام بازنشستگی اروپا و آمریکا پرداخت.

به گفتۀ اِلسا فورنرو، نظام بازنشستگی اروپا مبتنی بر روش «پرداخت به اندازۀ مصرف» است، یعنی مردم حق بیمه پرداخت می‌کنند و حقوق بازنشستگی می‌گیرند و از آن‌جا که در این مدت سهمی پرداخت نکرده‌اند، در آینده درآمد بازنشستگی نخواهند داشت. او افزود: «البته در همه جای اروپا پس‌اندازهای بازنشستگی تکمیلی وجود دارد که پولی از آن برداشت نشده؛ اما به هر حال، مردم به سرمایه‌شان آسیب زده‌اند و دولت‌ها باید به این موضوع رسیدگی کنند.»

خانم فورنرو، وضع قانون ممنوعیت برکناری نیروی کار و قرار دادن نقدینگی در اختیار کارخانه‌ها و کارگران را دو راهکار مؤثر دولت‌های اروپایی برای حمایت از مردم در دوران همه‌گیری برشمرد. او البته این دو را راهکارهایی موقتی برای مواقع اضطراری دانست و بر لزوم احیای اشتغال و ازسرگیری فعالیت‌های تولیدی تأکید کرد.

 

ارتباط امنیت بازنشستگی با نظام سلامت

ارتباط امنیت بازنشستگی با نظام سلامت

کریس جِی باتالیا، معاون رئیس‌جمهور و مدیرعامل اجلاس جهانی بازنشستگی

کریس جِی باتالیا، مدیرعامل اجلاس جهانی بازنشستگی، تغییرات حقوق بازنشستگی در سراسر جهان را از چشم‌انداز صنعت ارائه کرد. او نیز همچون دیگر اعضای نشست، اشتغال را مسألۀ اصلی دانست. سپس، از ارتباط امنیت بازنشستگی با نظام بهداشت و درمان در آمریکا سخن گفت و برای نمونه، به حساب‌های پس‌انداز سلامت (اچ‌اس‌ای) و  ارتباط آن با طرح‌های سلامت معاف از مالیات اشاره کرد.

او همچنین به قانون کِیرز (اقدامات امدادی، جبران خسارت‌ها و تأمین امنیت اقتصادی در مقابله با ویروس کرونا) اشاره کرد. این قانون را ایالات متحده در واکنش به همه‌گیری تدوین کرده است. به گفتۀ آقای باتالیا، تاکنون برداشت‌های اضطراری از صندوق‌های بازنشستگی که به موجب این قانون در دوران همه‌گیری انجام شده، در مقایسه با برداشت‌های اضطراری طی بحران 2007 و 2008 اندک بوده که نشان از افزایش تاب‌آوری مالی مردم آمریکا دارد.

آقای باتالیا طول عمر و نرخ بهرۀ پایین را دو چالش بزرگ برای صنعت برشمرد. او در پایان، از رشد نرخ پس‌انداز بازنشستگی در آمریکا خبر داد و بر لزوم داشتن رویکرد کل‌نگر به موضوع بازنشستگی و سلامت تأکید کرد.

 

راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری مالی جامعه

خانم لوساردی در پایان نشست و در جمع‌بندی مباحث مطرح‌‌شده، بازآموزی را پیش‌نیازی برای بازسازی عنوان کرد و گفت: باید بر آموزش و پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم و به مردم کمک کنیم پول‌های برداشت‌شده از حساب بازنشستگی را به آن بازگردانند.

خانم لوساردی در پایان نشست و در جمع‌بندی مباحث مطرح‌‌شده، بازآموزی را پیش‌نیازی برای بازسازی عنوان کرد و گفت: باید بر آموزش و پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم و به مردم کمک کنیم پول‌های برداشت‌شده از حساب بازنشستگی را به آن بازگردانند. سخنرانان نشست، بر راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری مالی مردم تأکید داشتند که مهم‌ترین‌ آن‌ها عبارت است از:

  • آموزش مفهوم پس‌انداز برای روز مبادا و مهارت مدیریت ریسک
  • حمایت‌های مالی دولت‌ها از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک برای پرداخت حقوق معوقه و بازنگری در کسب‌وکار خود با کمک استراتژیست‌ها
  • بهره‌گیری از «فرصت‌های آموختن» همچون بحران اخیر، برای بازنگری در سیاست‌ها
  • داشتن رویکرد یکپارچه و کل‌نگر و گنجاندن سواد مالی در آموزش مدارس
  • افزایش همکاری ذی‌نفعان برای یافتن راهکارها
  • بهره‌گیری از دستاوردهای اقتصاد رفتاری برای سوق دادن مردم به استفاده از محصولات مناسب
  • استفاده از فناوری‌های نوین و ساز و کارهای اقتصاد رفتاری (مثل اثر سقلمه، گزینه‌های پیش‌فرض و برنامه‌های پس‌انداز)
  • خودداری از در نظر گرفتن نسخۀ واحد برای همه و توجه به تفاوت‌ها
  • تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و بازسازی اقتصاد
  • افزایش همبستگی و همکاری میان کشورهای اروپایی
  • کاهش نابرابری‌های فرانسلی و بین‌نسلی
  • حرکت در مسیر «گذار سبز»
  • رفع مشکلات حاصل از دیجیتالی شدن
  • توجه به اشتغال و رفع معضل بیکاری
  • جلوگیری از افزایش شکاف میان داشته‌ها و کمبودها
  • ارائۀ برنامه‌های بازآموزی
  • ارائۀ آموزش‌های مالی در مدارس و محل‌های کار
  • سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌ها، افزایش بهره‌وری کارخانه‌ها، گذار سبز و آموزش و پژوهش

در این ویدئو، فیلم کامل نشست مجازی «ارتباط برای بازنگری؛ پول و کووید19» با موضوع «راهبری امنیت بازنشستگی در دوران همه‌گیری» را مشاهده می‌کنید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • سلمان آرش پاسخ 4 بهمن 1399 در ساعت 06:24

    تشکر از این مقاله‌ی عالی و ترجمه‌ی رسا. به نظر من جا هست جوامعی مثل تایوان، کره‌جنوبی، و کانادا هم مطالعه بشن.

مطالب پیشنهادی