سواد مالی در کافه ترانزیت

فرهنگ یا تنهایی؛ بعد از فوت همسر با کدام باید جنگید؟

داستان فیلم

ریحان (فرشته صدر عرفایی) همسرش را به تازگی از دست داده و قهوه‌­خانه‌­ای نزدیک مرز تنها سرمایه­‌ای است که برای ریحان و دو دختر کوچکش به جای مانده­ است. همین کافه، عاملی برای دردسرهای ریحان می‌­شود. او به تنهایی کافه را راه می­‌اندازد و با سخت‌­کوشی آن را اداره می­‌کند؛ اما دو مسأله فرهنگی در مسیر زندگی او وجود دارد: یکی، فعالیت شغلی او تنها در کافه نزد مردم آن منطقه پذیرفتنی نیست و دیگر اینکه طبق سنت آن مردم زن بیوه باید با برادر شوهرش ازدواج کند تا فرزندان مرحوم در خانواده پدری بزرگ شوند و عروس از حمایت آن­ها برخوردار شود. این هر دو، جدای از مشکلات اداره کافه و مسائل مالی آن، زندگی ریحان را پر از چالش می­‌کند. کار تا جایی پیش می­‌رود که برادر شوهر قهوه‌­خانه را پلمپ می‌­کند؛ ولی باز ریحان دست از کوشش نمی­‌کشد و رستورانی باز می‌­کند تا خود سکان‌­دار زندگی­‌اش باشد.

عینک سواد مالی

بر اساس تعریف سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، زنانی هستند که عهده‌دار تامین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانواراند.در حال حاضر سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که این آمار نسبت به ۱۰ سال گذشته ۵۸ درصد افزایش داشته است. 

1.‌ نقش‌­آفرینی اجتماعی زنان

جدای از همه ضرورت‌­های حضور زنان در فعالیت‌­های اجتماعی، یکی از آثار آن، توانمندی برای مدیریت زندگی به دور از وابستگی به کمک­‌های دولتی یا سازمان­‌های مردم­‌نهاد یا دوست و آشنا و فامیل است؛ آگاهی و مشارکت زنان در امور مالی خانواده و نیز همکاری با همسر در ایجاد درآمد می‌­تواند کمک بزرگی در سپری کردن روزهای دشوار زندگی به ویژه پس از فوت یا جدایی باشد. اگر ریحان همراه شوهر در آن کافه کار می­‌کرد، ضمن اینکه بهتر و بیشتر برای روزهای تنهایی احتمالی در مدیریت زندگی آمادگی پیدا می‌کرد؛ مردم منطقه نیز کار او را در کافه پذیراتر می­‌شدند و ریحان با مشکلات کمتری روبرو می‌­­شد.

 

2.‌ امور مالی پس از فوت

هیچ‌­کس همیشه زنده نمی­‌ماند؛ تعیین تکلیف امور مالی پس از فوت تا آن اندازه که قانون اجازه می‌دهد، از مهم­‌ترین آموزه‌­های سواد مالی است. نوشتن وصیت‌­نامه و ثبت آن در دفترخانه اسناد رسمی و تعیین وصی کمک بزرگی به بازماندگان برای مدیریت امور مالی متوفی (از بدهی و طلب­‌ها گرفته تا سرنوشت دارایی و...) و نیز ادامه امور زندگی خود آنان است.

از آنجا که مردان طول عمر کمتری نسبت به زنان دارند، لازم است تدابیر مناسبی برای تأمین معاش خانواده خود پس از فوت داشته باشند. برای نمونه صلح عمرا روش مناسبی برای واگذاری املاک و دارایی‌ها به همسر یا فرزندان بدون تشریفات اداری است. یا بیمه عمر می­‌تواند در تأمین مالی خانواده در فقدان شوهر کمک بزرگی باشد.

3.‌ شبکه اجتماعی مالی

زنی که همسرش را از دست داده است، باید به خوبی بتواند از حمایت شبکه اجتماعی خود شامل دوستان، خانواده و آشنایان برخوردار شود؛ اما هیچ­‌گاه نباید تصمیم نهایی و اداره امور زندگی‌­اش را به آنها واگذار کند؛ بلکه باید خود تصمیم بگیرد. اطرافیان باید بدانند هیچ­کس مسئولیت زندگی آن زن را به آنها نداده است؛ کمک شبکه اجتماعی هم‌­دردی، همراهی و ارائه اطلاعات درست هنگام تصمیم­‌گیری است. هیچ­‌گاه نباید به جای یا برای او تصمیم گرفت بلکه باید تنها در فرآیند تصمیم­‌گیری کمک کرد و در نهایت اجازه داد خود آن زن زندگیش را اداره کند و تصمیم­‌های خودش در زندگی‌­اش جاری شود. اطرافیان ریحان می‌­توانستند با عملکرد بهتری، باری از دوش او بردارند تا راحت­‌تر زندگی خود را سروسامان دهد ولی آنها عامل اصلی مشکلاتش شدند. 

سکانس‌هایی از فیلم

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • علی پاسخ 10 اردیبهشت 1399 در ساعت 11:21

    متاسفانه در فیلم های جدید اصلا به موضوعات مهمی مثل این موضوع توجه نمیشود...

مطالب پیشنهادی