سواد مالی خانم‌ها؛ پول‌ها کجا می‌روند؟

سخنان دکتر کمیل رودی در برنامۀ تلویزیونی «عصر شیرین»؛ شبکۀ افق؛ فصل اول؛ قسمت پنجم

تلاش کودکان برای برداشتن یک لیوان آب را تجسم کنید. آن‌ها عموما برآورد درستی از میزان انرژی لازم برای برداشتن لیوان ندارند، بنابراین ممکن است انرژی بیشتر یا کمتری برای این کار بگذارند. نتیجۀ هر دو حالت یکسان است؛ هدررفت آب از لیوان! زندگی مالی ما هم مانند همین است. ما نیز گاهی مانند کودکان، برآورد درستی از میزان انرژی لازم برای کارها نداریم، نمی‌دانیم چقدر و چطور باید خرج کنیم تا زندگی با کیفیتی داشته باشیم و نتیجه چیزی نیست جز هدررفت پول، بدون افزایش کیفیت زندگی!

ممکن است بسیار برای‌مان اتفاق افتاده باشد که در پایان هفته یا ماه موجودی حساب بانکی‌مان خالی شده و هرچه فکر می‌کنیم دقیق یادمان نمی‌آید که چگونه و برای چه چیزی خرج کرده‌ایم؟ ما تا زمانی که به چیزی آگاهی نداشته باشیم، توان مدیریت آن را هم نخواهیم داشت.

در این قسمت برنامۀ عصر شیرین، دربارۀ گام نخست در مدیریت مالی شخصی، یعنی نوشتن هزینه‌ها صحبت کردیم و گفتیم نوشتن هزینه‌ها چطور کمک می‌کند ریزه‌کاری‌ها خودشان را نشان دهند و بهتر بتوانیم دربارۀ آن‌ها تصمیم بگیریم. تجربه‌های شرکت‌کنندگان از اثرگذاری نوشتن هزینه‌ها بر پیشگیری از ولخرجی و مدیریت بهتر هزینه‌ها، بدون کاهش کیفیت زندگی را نیز جذاب و شنیدنی بود. آیا شما هم هزینه‌های‌تان را ثبت می‌کنید؟ اگر بله، فواید آن چیست و اگر خیر، چه عاملی مانع این کار شده است؟ 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی