عشقِ اسباب‌بازی

قرص هزینه‌فرصت برای تب انتخاب؛ جلد 29 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12ساله

زندگی مدرن بی‌شک انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تری را نسبت به گذشته به ارمغان آورده است. امروزه به هر محصول ریز و درشتی که نیاز داشته باشیم، از خمیردندان و مسواک گرفته تا گوشی تلفن همراه و حتی اتومبیل، می‌توانیم آن را از ده‌ها و صدها برند مختلف و در رنگ‌ها و بسته‌بندی‌های جورواجور تهیه کنیم. با این حال، به نظر می‌رسد این تنوع و فراوانی حیرت‌انگیز، بیش از آن که احساس آزادی و شادکامی به همراه داشته باشد، اسباب کلافگی و سردرگمی‌مان شده و حتی گاهی کارمان را به اضطراب و افسردگی می‌کشاند. از سوی دیگر، هر یک از عرضه‌کنندگان محصولات با انواع ترفندهای تبلیغاتی ما را به خرید کالای خود جذب می‌کنند و اگر به دانش و مهارت‌های لازم مجهز نباشیم، در هر خرید جیب‌مان فوراً خالی می‌شود.

کودکان هنوز به اندازهٔ کافی در تحلیل و تصمیم‌گیری قوی نیستند و در برابر رنگارنگی و فراوانی گزینه‌ها آسیب‌پذیرترند. آن‌ها معمولاً هنگام خرید، هیجانی عمل می‌کنند و به محض دیدن هر اسباب‌بازی یا خوراکی، کنترل‌شان را از دست می‌دهند. برای همین، کمتر پیش می‌آید وارد فروشگاهی شوند و با گریه و غرولند بیرون نیایند. برخورداری از مهارت انتخاب و تصمیم‌گیری درست، یکی از مهم‌ترین کلیدهای شادی و موفقیت است که با آموزش و تمرین، به آن‌ها هدیه می‌دهیم.

تهیۀ فهرست خرید یکی از راهکارهایی است که به ما و کودکان‌مان کمک می‌کند خریدی هوشمندانه و هدفمند داشته باشیم و در برابر زرق و برق کالاها و تبلیغات مقاومت کنیم. این همان چیزی است که پدربزرگ مالی در کتاب «عشق اسباب‌بازی» از آن غافل می‌شود و حسابی توی زحمت و دردسر می‌افتد. او مالی را به اسباب‌بازی‌فروشی خیلی بزرگی می‌برد تا برایش هدیه بخرد؛ اما مالی با دیدن آن همه اسباب‌بازی جذاب و جورواجور اختیار از کف می‌دهد و دچار آشفتگی و تب انتخاب می‌شود.

داشتن دوربین عکاسی خیلی هیجان‌انگیز است و با بازی رومیزی می‌شود حسابی شلوغ‌کاری و بدوبدو کرد. انواع و اقسام عروسک‌ها و حیوان‌های پارچه‌ای، وسایل فضانوردی، کفش اسکیت و هر کدام از اسباب‌بازی‌های دیگر هم جذابیت خاص خودشان را دارند؛ اما مالی فقط یک انتخاب دارد. او باید گزینه‌های مختلف را سبک و سنگین کند و بهترین‌شان را انتخاب کند. آموزه‌های سواد مالی می‌گوید بهترین گزینه برای او چیزی است که کمترین هزینه‌فرصت را داشته باشد و به از دست دادن اسباب‌بازی‌های دیگر بیرزد. چالش مالی برای انتخاب بهترین گزینه، کودکان را با این مفهوم و اهمیت آن آشنا می‌کند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی