هفتۀ ملی پول در هلند

تجربه کشور هلند در آموزش سواد مالی

معلم پوستر را به دیوار کلاس می‌زند. دانش‌آموزان متوجه می‌شوند هفته پول دیگری در راه است؛ هفته‌ای که قرار است بیشتر از هر زمان دیگری درباره پول بشنوند و یاد بگیرند. فعالیت‌های جذابی برایشان آماده شده است، سخنرانانی از بانک، بیمه، شرکت‌های خدمات مالی و تلفن همراه، به آن‌ها درباره کاهش ریسک، روش‌های ثروتمند شدن و نحوه استفاده هوشمندانه از تلفن همراه آموزش می‌دهند. حتی آن‌ها به همراه یک فهرست خرید از فروشگاهی زنجیره‌ای خرید می‌کنند. جدای از مدرسه در خانه نیز با والدین خود در مورد پول صحبت می‌کنند و برنامه‌هایی که در این هفته با موضوع مدیریت پول از تلویزیون پخش می‌شود را به تماشا می‌نشینند. خلاصه در این یک هفته هر کجا می‌روند صحبت از موضوعات سواد مالی است.

سال 2008 بود که کشور هلند راهبرد ملی آموزش مالی خود را در قالب برنامه عملیاتی «مانی وایز» پیاده‌سازی کرد. این پلتفرم شامل بیش از 40 کارگروه از بخش‌های مالی، دولتی و سازمان‌های مصرف‌کننده است. وزارت اقتصاد گروهی راهبری شامل «بانک مرکزی، نهاد بازار سرمایه، انجمن بانکداری، انجمن بیمه‌گران، اتحادیه بازنشستگی و مؤسسه ملی اطلاعات مالی خانواده (نیبود)» را برای هدایت این راهبرد ملی ایجاد کرد.

از سال 2010 این پلتفرم برنامه‌ای با نام «هفته ملی پول» ایجاد کرد، برنامه‌ای که طی آن به دانش‌آموزان چهار تا دوازده ساله مسائل مربوط به پول آموزش داده می‌شود. طی این هفته صدها سازمان با همکاری یکدیگر و به کمک ابزارهای آموزشی و رویدادهای رسانه‌ای برای ایجاد توانمندی‌های مالی در کودکان تلاش می‌کنند. این برنامه شامل یک تیم اصلی و یک تیم پروژه است. تیم اصلی بر اهداف پروژه و توسعه برنامه‌ها نظارت دارد و متشکل از اعضای دفتر پلتفرم مانی وایز است که رئیس پلتفرم، مدیر پروژه هفته ملی پول و مدیر ارتباطات پلتفرم را شامل می‌شود. تیم پروژه نیز مسئولیت توسعه تمامی منابع مورد استفاده به منظور سازماندهی رویدادهای کلیدی و حمایت و مشاوره همکاران پروژه را بر عهده دارد .

«نیبود» عضو پلتفرم مانی وایز، چشم‌اندازی از آموزش مالی و اهداف یادگیری و توانایی‌های آموزشی تعریف و بر اساس آن یک مسیر یادگیری طراحی کرده است که به معلمان کمک می‌کند در چارچوب این ساختار به اهداف نهایی خود برسند. مواد آموزشی برای هشت پایه تحصیلی و در چهار موضوع طراحی شده‌اند. 

تیم اصلی پروژه نیز در هر سال برای بهبود کیفیت فعالیت‌ها و مواد آموزشی ارائه شده و همچنین تقویت همکاری بین سازمان‌های شرکت‌کننده با فراهم کردن برنامه‌های جامع‌تر تلاش می‌کند. ویژگی‌های مشترک فعالیت‌هایی که در این هفته انجام می‌شوند عبارتند از:

  • این فعالیت‌ها باید به دانش‌آموزان مهارت مدیریت پول را یاد بدهند و آن را به موضوعی برای بحث تبدیل کنند.
  • این فعالیت‌ها باید برای دانش‌آموزان 4 تا 12 ساله طراحی شده باشند.
  • فعالیت‌ها هدف تجاری نداشته باشند.
  • تمام طرف‌های شرکت‌کننده بر اساس دستورالعمل اجرایی فعالیت کنند.
  • این فعالیت باید متناسب با اهداف یادگیری شرح داده شده در چشم‌انداز آموزش مالی باشد.
  • بدون هزینه باشند.
  • قابلیت اجرا در سطح بین‌المللی را داشته باشند.

بر اساس آمارهای گزارش شده از این طرح:

  • 90 درصد از مدارس ابتدایی کشور هلند با این برنامه آشنا هستند.
  • 10 درصد از دولت‌های محلی، مدارس را تشویق کرده‌اند تا در هفته ملی پول شرکت کنند.
  • 80 درصد از مدارس ابتدایی شرکت‌کننده در هفته ملی پول و دیگر بخش‌های شرکت‌کننده به این برنامه از 10 نمره 7 داده‌اند.
  • 50 درصد مدارس هلند در آخرین هفته ملی پول شرکت کرده‌اند.

 

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی