راهبرد ملی سواد مالی کانادا

همراهی همه‌جانبۀ جامعه برای تدوین نسخۀ دوم

دولت‌ها به منظور افزایش هماهنگی و کارایی در زمینه‌های آموزش سواد مالی، شمول مالی و حمایت از مصرف‌کنندگان در سطح کشور، اقدام به تدوین راهبرد‌های ملی سواد مالی می‌کنند. راهبرد‌های ملی برای ارائۀ راه‌حل‌های مؤثر و مطابق با نیازهای مالی افراد و همچنین سازگار با زیست‌بوم کشورها طراحی می‌شوند. بیشتر کشورها در ابتدای راه تدوین راهبردهای ملی سواد مالی بوده و برخی دیگر در حال اجرای آن‌ها هستند. تعداد اندکی از کشورها، از جمله کانادا نیز راهبرد‌های ملی را اجرا کرده‌اند و بر اساس تجربه‌های کسب‌شده، در حال بازبینی آن‌ها هستند. 

آژانس مصرف‌کنندۀ مالی کانادا (اف‌سی‌اِی‌سی) تدوین اولین راهبرد ملی سواد مالی این کشور را در سال 2015 آغاز کرد. اجرای راهبرد، آگاهی از اهمیت سواد مالی را افزایش داد و تلاش‌های گسترده‌ای در جهت تقویت دانش و مهارت‌های مالی و افزایش اعتماد به نفس شهروندان کانادایی انجام شد. با گذشت پنج سال از تدوین راهبرد ملی، اکنون زمان بازنگری آن فرا رسیده است. این به‌روزرسانی تضمین می‌کند پاسخ‌های درخوری به نیازهای روزافزون شهروندان کانادایی به بازارهای مالی دیجیتال و دنیای در حال تغییر، شامل آثار کووید19 و تبعات اقتصادی ادامه‌دار آن، در این راهبرد داده شده باشد.

تا پیش از همه‌گیری کرونا، مدیریت امور مالی هرگز تا این اندازه مهم نبوده است. شیوع بیماری کرونا آثار بی‌سابقه‌ای بر زندگی شهروندان و اقتصاد کانادا گذاشته است. نگرانی‌های مربوط به سلامتی و امور مالی، اخراج‌ها، قوانین فاصله‌گذاری و قرنطینه موجب شده پرداخت صورت‌حساب‌ها، مدیریت بدهی و پس‌انداز اضطراری برای شهروندان کانادایی مشکل شود.

از طرفی پژوهش‎‌ها نشان می‌دهد عادت‌های مالی درست، ارتباط مستقیمی با رفاه مالی افراد دارد. زمانی که افراد سواد مالی خود را ارتقا دهند، احساس بهتری به امور مالی‌شان دارند و مزایای آن شامل حال خودشان خواهد شد. بنابراین، دولت کانادا تلاش کرده است از همۀ شهروندان کانادایی دربارۀ نحوۀ ارتقای سواد مالی‌شان بازخوری دریافت کند تا در بازنگری راهبرد ملی سواد مالی گنجانده شود. این کار موجب می‌شود راهبرد متناسب با نیازهای شهروندان کانادایی و فراگیر باشد. شهروندان فرصت داشتند از 2 نوامبر تا 7 دسامبر 2020 به وب‌سایت آژانس مراجعه، فرم‌های نظرسنجی آنلاین را تکمیل یا در مباحثۀ آنلاین، مشارکت کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد عادت‌های مالی درست، ارتباط مستقیمی با رفاه مالی افراد دارد.

علاوه بر شهروندان، با ذی‌نفعان سواد مالی در سراسر کانادا و محققان داخل و خارج از کشور مشورت شده است. همچنین از دانش و بینش کسب‌شده از پژوهش‌های گسترده و تجارب پنج سال گذشتۀ اجرای راهبرد نیز استفاده شده است. ذی‌نفعان نزدیک به سه ماه، از 2 نوامبر 2020 تا 29 ژانویۀ 2021، فرصت داشتند نظرات خود را در این باره ارائه کنند. در مجموع، 67 سازمان به صورت آنلاین و 29 شخص و سازمان به صورت کتبی به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ دادند. به علاوه، با دعوت از ذی‌نفعان، هشت میزگرد ترتیب داده شد که شامل نمایندگانی از 90 سازمان از سراسر کشور بود. موضوع میزگردها گفت‌وگوهایی دربارۀ نیازهای گروه‌های خاص مصرف‌کنندگان بود که عبارت بودند از: شهروندان بومی، سالمندان، زنان، مهاجران تازه‌وارد، رنگین‌پوستان، فرانسوی‌زبان‌ها و افراد کم‌درآمد. سپس، خلاصۀ بازخورها و نظرات در ترکیب با یافته‌های حاصل از فعالیت‌های تحقیقاتی بررسی شد. در نهایت، راهبرد به‌روزشده، برای سال‌های 2021 تا 2026 تدوین و در تابستان سال 2021 به اجرا گذاشته شد.

راهبرد جدید، مسیری رو به جلو را ترسیم می‌کند که بر پایۀ فعالیت‌های قبلی بنا شده و تلاش‌های ذی‌نفعان را بر ایجاد سیستم پشتیبانی جامع‌تر و مؤثرتر برای مصرف‌کنندگان مالی متمرکز می‌کند. همچنین روش‌هایی ارائه می‌شود که ذی‌نفعان با کاستن از موانع، تسریع اقدامات و همکاری با هم، به طور جامع از شهروندان کانادایی برای رسیدن به انعطاف‌پذیری مالی حمایت کنند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی