نمایش کی با من پیتزا می‌پزه؟

نمایش کی با من پیتزا می‌پزه؟

دومین نمایش سواد مالی آکادمی هوش مالی

سواد مالی، سواد نسل آینده است. نسلی که مدیریت مالی زندگی را به صورت گام‌به‌گام، عمیق و یکپارچه فرا گیرد، حتماً تصمیم‌های مالی بهتری خواهد گرفت و رفتارهای مالی درست‌تری خواهد داشت. امری که نتیجۀ آن امنیت و آزادی مالی برای افراد جامعه خواهد بود.

سواد مالی نه صرفاً داده‌ها و دانشی برای به خاطر سپردن، که مجموعه‌ای است از دانش‌ها، مهارت‌ها و از همه مهم‌تر، نگرش‌ها، که در کنار یکدیگر رویکرد جدیدی را در افراد به وجود می‌آورند. از همین رو آموزش‌های مبتنی بر داستان، نمایش و بازی، مهم‌ترین شیوه برای این کار است تا یکپارچگی انتقال این سه محور حفظ شود.

آکادمی هوش مالی در کنار آموزش‌های مستمر و منظم خود برای دانش‌آموزان، از نمایش به عنوان مکملی مؤثر برای آموزش سواد مالی استفاده می‌کند. علاوه بر این، نمایش‌ها می‌توانند نقطۀ شروعی برای آشنایی ابتدایی کودکان با سواد مالی و انگیزه‌ای برای یادگیری آن‌ها باشد.

مجموعۀ 62 جلدی داستان‌های سواد مالی برای دانش‌آموزان دبستانی که توسط آکادمی هوش مالی، تهیه و به وسیلۀ انتشارات قدیانی منتشر شده، پر از قصه‌های جذابی است که خمیرمایۀ نمایش‌های جذاب و آموزنده‌ را شکل می‌دهند؛ و اینگونه، آکادمی هوش مالی به سراغ به نمایش در آوردن بعضی از کتاب‌ها رفت. پس از اجرای گستردۀ نمایش شهر طلا، کی با من پیتزا می‌پزد، دومین نمایش آکادمی هوش مالی است که از این مجموعه روی صحنه می‌رود.

نمایش

کی با من پیتزا می‌پزه؟! نمایشی است عروسکی دستکشی 35 دقیقه‌ای که قابل استفاده برای کودکان 5 سال به بالاست. در این نمایش ماجرای مرغ کوچولوی قرمزی روایت می‌شود که تصمیم گرفته پیتزا بپزد. مرغ کوچولو، برای تهیه مواد لازم مجبور می‌شود بارها به فروشگاه برود و هر بار با یک سبد پر به خانه برمی‌گردد. او برای پختن پیتزا از دوستانش هم کمک می‌خواهد اما آن‌ها حسابی مشغول بازی هستند، اما بوی پیتزا که می‌پیچد، همه را وسوسه می‌کند.

بچه‌ها در این نمایش با مفاهیم مختلف سواد مالی مانند خرید هوشمندانه، اهمیت فهرست خرید و پایبندی به آن برای صرفه‌جویی در زمان و پول، همکاری و مشارکت در انجام کارها، شریک شدن در منافع کار با شریک شدن در انجام بخشی از آن و اهمیت تقسیم کار آشنا می‌شوند.

عوامل تولید

نمایش کی با من پیتزا می‌پزه، کاری است از آکادمی هوش مالی که حامد زحمتکش، کارگردان، بازیگر و برنامه‌ساز باسابقۀ تلویزیون، نویسنده، طراح و کارگردان آن بوده است. ساخت دکور و آکساسوار نیز توسط او انجام شده است. حامد زحمتکش از سال 1399 به عنوان یکی از اعضای آکادمی هوش مالی، به تولید برنامه‌های متنوع آموزشی و مربی‌گری سواد مالی مشغول بوده است. کارگردانی برنامه تلویزیونی خاله شادونه، اجرای برنامه‌های تلویزیونی گل‌آموز، حامد و قلقلی، موتور امداد و پیک بچه‌ها و عضویت در تیم کارگردانی کلاه قرمزی، عصر جدید و جوکر، از جمله تجربه‌های قبلی اوست. زحمتکش همچنین اجراهای متعددی در کشورهای آلمان، هلند، اندونزی، بلاروس و بلژیک برای کودکان و نوجوانان داشته است.

علیرضا خدابخش، سوره قدمی و صدف صمدی، بازیگران و بازی‌دهندگان عروسک‌ها بوده‌اند و نازنین مهیمنی، صداپیشۀ مطرح کودکان، گویندۀ شخصیت‌ها بوده است. ساغر مختاری، شاعر ترانه‌ها بوده و آهنگسازی ترانه‌ها را رامین عبدالهی بر عهده داشته است. مسعود علیمحمدی (پرکاشن)، علیرضا حسین‌پور (ساخت عروسک)، مژگان برنده (دوخت لباس عروسک‌ها و بازی دهندگان عروسک‌ها)، یلدا پیری (مدیر اجرا و اتاق فرمان)، صحرا محمودیان (منشی صحنه و تصویر بردار پشت صحنه) و علی انصاری (طراح پوستر) از دیگر همکاران این نمایش بوده‌اند.

اجرا در مدارس

نمایش کی با من پیتزا می‌پزه؟ برای حضور 20 تا 100 نفر تماشاگر مناسب است. مکان‌ اجرا می‌تواند سالن اجتماعات، زمین ورزشی، حیاط مدرسه یا مواردی از این دست باشد. فضای صحنۀ نمایش به عمق 5 متر و طول 6 متر نیاز دارد که کف آن باید کاملاً صاف و از جنس سنگ، موزاییک، پارکت یا موکت باشد. دکوری با ابعاد  4 متر در 160 سانتی متر در این محل مستقر خواهد شد.

تعداد عوامل اجرایی، 4 نفر شامل 3 نفر بازیگر و 1 نفر مدیر اجرا است. دکور، عروسک‌ها و وسایل زیاد نمایش، امکان ورود خودرو به مدرسه یا هر مکان دیگری را ضروری می‌کند.