نمایش شهر طلا روی صحنه رفت

نمایش شهر طلا روی صحنه رفت

نمایش مشارکتی، زنده و عروسکی‌کاغذی با موضوع سواد مالی

سواد مالی و اهمیت آموزش هنرمندانه

چه وضع مالی خوبی داشته باشیم و چه سختی‌ روزگار گره بر پیشانی‌مان انداخته باشد، دل‌مان می‌خواهد فرزندان‌مان آیندۀ خوبی داشته باشند. این آینده بیش از آنکه در گرو مال و منال باشد، وابسته به مهارت‌های آن‌ها در مدیریت بعد مالی زندگی و ایستادن روی پای خودشان است.

«سواد مالی» از مهارت‌های مهمی است که بچه‌ها هر چقدر بزرگ‌تر می‌شوند بیشتر به آن نیاز پیدا می‌کنند. مهارتی که نمی‌شود آن را به دوران جوانی موکول کرد  و یکباره آن را آموزش داد. سواد مالی، بُعدی از ذهن بچه‌ها را بارور می‌کند که روی همۀ ابعاد دیگر اثر می‌گذارد. عادت به پس‌انداز و روحیۀ سرمایه‌گذاری و جدیت در کار و کارآفرینی، ذره‌ذره در جان کودکان شکل می‌گیرد و رشد می‌کند. اگر آموزش‌های سواد مالی، به صورت جذاب در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد، آن‌ها مشتاقانه آن را یاد می‌گیرند.

سواد مالی دارای 6 سرفصل مشخص و 127 مفهوم آموزشی است که از پیش‌دبستانی تا دبیرستان به دانش‌آموزان آموخته می‌شود. آموزش سواد مالی در دورۀ اول و دوم دبستان، معمولاً با استفاده از قصه و نمایش انجام می‌شود تا بهتر و مؤثرتر باشد. 

آکادمی هوش مالی در کنار آموزش‌های مستمر و منظم خود برای دانش‌آموزان، از نمایش به عنوان مکملی مؤثر برای آموزش سواد مالی استفاده می‌کند. علاوه بر این، نمایش‌ها می‌توانند نقطۀ شروعی برای آشنایی ابتدایی کودکان با سواد مالی و انگیزه‌ای برای یادگیری آن‌ها باشد.

کتاب شهر طلا

مجموعۀ 62 جلدی داستان‌های سواد مالی برای دانش‌آموزان دبستانی که توسط آکادمی هوش مالی، تهیه و به وسیلۀ انتشارات قدیانی منتشر شده، پر از قصه‌های جذابی است که خمیرمایۀ نمایش‌های جذاب و آموزنده‌ را شکل می‌دهند؛ و اینگونه، آکادمی هوش مالی به سراغ به نمایش در آوردن بعضی از کتاب‌ها رفت. شهر طلا، نخستین نمایشی است که از این مجموعه روی صحنه می‌رود. 

کتاب شهر طلا

آقای جهانگرد

آقای جهانگرد، شهر به شهر و کشور به کشور، سفر می‌کند تا کودکان دنیا را از نزدیک ببیند و قصه‌های سواد مالی آن‌ها را برای بچه‌های خوب ایرانی تعریف کند. شهر طلا، نخستین مقصد از ماجراجویی‌های آقای جهانگرد، یک نمایش مشارکتی زندۀ 60 دقیقه‌ای‌ است و با تکنیک نمایش کاغذی اجرا می‌شود. امید و نوید جهانگرد، به همراه تیبز (گربۀ همراه و شخصیت یکی از داستان‌های سواد مالی)، ماجرای اِمَندا که مجبور شده به خاطر شغل پدرش، به حومۀ یک شهر کوچک و دورافتاده برود به نمایش می‌گذارند. امندا که حوصله‌اش از یک جا نشستن سر می‌رود، شروع به ایده دادن و انجام کارهای جذاب می‌کند تا جای بهتری برای زندگی درست کند.

بچه‌ها در این نمایش با مفاهیم مختلف سواد مالی مانند شغل‌ها، کارآفرینی، تعاون، خویش‌فرمایی، سرمایه‌گذاری آشنا می‌شوند، در بخش‌هایی از نمایش مشارکت دارند، کارت‌پستال‌هایی دریافت می‌کنند و برای تقویت نکات آموخته‌شده فعالیتی را انجام می‌دهند.

آقای جهانگرد

عوامل تولید

نمایش‌ها می‌توانند نقطۀ شروعی برای آشنایی ابتدایی کودکان با سواد مالی و انگیزه‌ای برای یادگیری آن‌ها باشد.

حامد زحمتکش، کارگردان، بازیگر و برنامه‌ساز باسابقۀ تلویزیون، طراح، نویسنده، کارگردان و بازیگر این نمایش بوده است. او از سال 1399 به عنوان یکی از اعضای آکادمی هوش مالی، به تولید برنامه‌های متنوع آموزشی و مربی‌گری سواد مالی مشغول بوده است. کارگردانی برنامه تلویزیونی خاله شادونه، اجرای برنامه‌های تلویزیونی گل‌آموز، حامد و قلقلی، موتور امداد و پیک بچه‌ها و عضویت در تیم کارگردانی کلاه قرمزی، عصر جدید و جوکر، از جمله تجربه‌های قبلی اوست. زحمتکش همچنین اجراهای متعددی در کشورهای آلمان، هلند، اندونزی، بلاروس و بلژیک برای کودکان و نوجوانان داشته است.

علیرضا خدابخش، دیگر بازیگر نمایش بوده است. آزاده فرهنگیان، سه ترانۀ این کار را سروده و رامین عبدالهی برای این ترانه‌ها آهنگسازی کرده است. سونا مصطفی‌زاده، پگاه بنی‌اردلان و نگار افصحی تصویرگری شخصیت‌ها، نماها و وسایل را برعهده داشته‌اند و شعیب انصاریان کارگردانی نسخۀ ویدئویی نمایش را انجام داده است.

اجرا در مدارس

نمایش شهر طلا، برای نمایش به 20 تا 40 مخاطب مناسب است. برای ارتباط بهتر با نمایش و دید درست، بهتر است تماشاگران روی زمین و در فاصله‌ای کم با صحنۀ نمایش نشسته باشند. مدارس و سازمان‌های علاقمند، می‌توانند برای رزرو، درخواست خود برای برگزاری نمایش را به شمارۀ 09018998180 در پیام‌رسان‌ها ارسال کنند.

در ادامه، ویدئوی معرفی نمایش شهر طلا را تماشا می‌کنید: