سواد مالی یعنی آزادی انتخاب در چهارراه‌های زندگی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/03/21

355 3 دقیقه

افزایش سطح سواد مالی افراد جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است و آموزش دربارۀ پول، زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد. افراد با افزایش آگاهی، بودجه‌بندی و پس‌انداز، به خود و فرزندان‌شان گزینه‌‎های بیشتری در زندگی می‌دهند. با این حال، جوامع مختلف، رویکرد متفاوتی به این موضوع دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند. 

خانم فلور آن مسی، دبیر اجرایی شبکۀ بین‌المللی آموزش مالی و مدیر بخش امور مالی سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی در خصوص سواد مالی مردم فرانسه می‌گوید: «دانش مالی مردم فرانسه دربارۀ مفاهیمی مثل نرخ تورم و بودجه‌بندی، در سطح خوبی قرار دارد. ارزیابی رفتارهای مالی فرانسوی‌ها نشان می‌دهد آن‌ها بودجه‌بندی را به خوبی می‌شناسند و اصولاً این رفتار را از والدین‎‌شان می‌آموزند. در واقع، بسیاری از عادت‌های مالی در خانواده‌ها شکل می‌گیرد. هر چند مردم فرانسه پس‌اندازکنندگان خوبی هستند؛ اما به اندازۀ آسیایی‌ها پس‌انداز نمی‌کنند. طبق آمار و ارقام، بیشتر مردم در کشورهای آسیایی اهل پس‌اندازند و این رقم، از متوسط کشورهای عضو اُای‌سی‌دی بیشتر است. نحوۀ استفاده از اعتبار اما یکی از حوزه‌هایی است که در فرانسه نیاز به بهبود دارد.»

او دربارۀ سطح سواد مالی زنان فرانسوی می‌گوید: «بر اساس داده‌ها، در تمام جهان و همین‌طور فرانسه، سطح سواد مالی زنان پایین‌تر از مردان است. زنان در سرمایه‌گذاری بلندمدت (البته برای خودشان و نه فرزندان و خانواده)، نسبت به مردان توانایی کمتری دارند. برای افزایش آگاهی‌های مالی زنان، دخترها و پسرها باید به صورت مساوی از آموزش برخوردار باشند. در عین حال، برنامه‌ها باید به گونه‌ای آموزش داده شود که سوگیری‎های جنسیتی در آن وجود نداشته باشد؛ چون شیوۀ یادگیری دخترها و پسرها اندکی متفاوت است.»

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

راهکارهای کسب سود از ثروت

راهکارهای کسب سود از ثروت

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

327 3 دقیقه 1399/03/31
شورای تربیت اقتصادی، الگویی جهانی

شورای تربیت اقتصادی، الگویی جهانی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

232 3 دقیقه 1399/12/09

مطالب پیشنهادی