آموزش سواد مالی ابعاد مختلف زندگی اجتماعی را بهبود می‌بخشد

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/09/26

14 3 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند.

عَثمان فارسی، فعال اجتماعی در کنیا، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ سواد مالی در این کشور می‌گوید: در کنیا تأکید چندانی بر سواد مالی نشده و بیشتر مردم، دانش عرفی و معمول خود را برای امور مالی به کار می‌گیرند. در دورۀ ابتدایی فصل‌هایی در درس ریاضی برای کودکان در نظر گرفته شده که مقولۀ پس‌انداز را به آن‌ها آموزش می‌دهد. دانش‌آموزان در این درس‌ها می‌آموزند چطور در فعالیت‌های گروهی روزانه، یک شیلینگ (واحد پول کنیا) را جمع و پس‎انداز کنند. آموزه‌های سواد مالی در مدارس کشور ما در این سطح است؛ اما به نظر من این میزان از آموزش کافی نیست و این فرایند باید در سطوح بالاتر هم ادامه پیدا کند. در کنیا بانک‌ها و انجمن‌های تعاونی در تلاش‌اند با توسعۀ برنامه‌های آموزشی به مردم بیاموزند چطور پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنند و با چنین اهدافی وام در اختیارشان قرار دهند.

او دربارۀ مخاطبان ویژۀ آموزش سواد مالی در کشورش توضیح می‌دهد: به نظر من در درجۀ اول جوانان و بعد از آن زنان باید در اولویت قرار بگیرند. کنیاس جمعیت جوانی دارد و زنان نقش کمرنگی در جامعه ایفا می‌کنند. آموزش سواد مالی به این دو گروه باعث می‌شود جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی آن‌ها بهبود یابد. وقتی آن‌ها استخدام می‌شوند، درآمد کسب می‌کنند. این فرایند، کاهش خشونت و رفتارهای خشونت‌آمیز را به دنبال دارد. قطعاً احتمال آن که جوان بیکاری دست به سرقت بزند، بسیار زیاد است. جوانان و زنان ستون‌های جامعه هستند. اگر این دو گروه را مخاطب قرار دهیم، در واقع تمام افراد جامعه را پوشش داده‌ایم.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

آینده‌سازان اقتصاد یک کشور

آینده‌سازان اقتصاد یک کشور

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

239 3 دقیقه 1400/06/13
پس‌انداز و بودجه‌بندی؛ دو اولویت قابل تأمل

پس‌انداز و بودجه‌بندی؛ دو اولویت قابل تأمل

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

319 3 دقیقه 1398/10/07
چرا سواد مالی زنان کمتر است؟

چرا سواد مالی زنان کمتر است؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

435 3 دقیقه 1401/02/31

مطالب پیشنهادی