پس‌انداز را سرمایه‌گذاری کنیم

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1398/10/28

282 3 دقیقه

یکی از دلایل پیشرفت ژاپن، سطح بالای پس‌انداز ژاپنی‌ها و تزریق آن به چرخۀ تولید است. رابطۀ پس‌انداز و پیشرفت کشور، سازوکار پیچیده‌ای ندارد. فقط باید پس‌اندازهای کوچک هر خانواده در مسیر سرمایه‌گذاری برای تولید قرار گیرد و این سرمایه گذاری‌ها، چرخ پیشرفت را به چرخش درآورد. توسعۀ کشور سطح کلی رفاه جامعه را بالا می‌برد و همۀ ما از این واقعه نفع می‌بریم. از طرف دیگر، همین پس‌اندازها، تأثیر چشم‌گیری روی آیندۀ خودمان دارد. پس‌اندازی که سرمایه‌گذاری شود، مثل سپری محکم در مبارزۀ تن به تن ما و تورم، از ما مراقبت می‌کند؛ هنگام بروز اتفاقات غیرمنتظره به دادمان می‌رسد و راه رسیدن به هدف‌های مالی بزرگ را نشان‌مان می‌دهد.

اما چرا این حرف‌های ساده و راحت را در واقعیت به کار نمی‌بندیم؟ علت آن، فرهنگ پس‌انداز است که مورد کم‌لطفی و بی‌توجهی قرار گرفته و همیشه بهانه‌ای برای این کم‌لطفی در آستین داریم. از رشد سریع قیمت پراید گرفته تا قیمت فضایی گوشت قرمز و خرج‌های روزمره. معتقدیم همین که هزینه‌های امروز را پوشش دهیم، هنر کرده‌ایم.

در نتیجه بهتر است به سبک ژاپنی‌ها عمل کنیم و این کار را به فرزندان‌مان یاد بدهیم. به این ترتیب عادت به پس‌انداز از همین کودکی در وجودشان نهادینه می‌شود. می‌توانیم برای‌شان توضیح دهیم پس‌انداز کم و کوچک آن‌ها اگر در کنار پس‌انداز دیگران قرار بگیرد، چه کارهای بزرگی می‌تواند انجام دهد. در مشورت با کودکمان وسیله‌ای را انتخاب کنیم که در آینده به کارش خواهد آمد. با کمک آموزه‌های بودجه‌بندی و هدف پس‌انداز، مقدار پول و مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به آن را مشخص کنیم.

بهتر است شرایطی فراهم کنیم که پس‌انداز کودکمان در جایی سرمایه‌‎گذاری شود. می‌توانیم بین گزینه های موجود، صندوق های سرمایه گذاری را انتخاب کنیم؛ یا پول را طی قراردادی به یک کارگاه تولیدی بسپاریم؛ یا حتی در بانک سپرده‌گذاری کنیم. پیشرفت ملی و افزایش رفاه مالی افراد به همین سادگی اتفاق می‌افتد. این واقعیت را از بچه های‌مان پنهان نکنیم.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

ترفندی برای حفظ اموال

ترفندی برای حفظ اموال

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

273 3 دقیقه 1399/12/16
اقتصاد رفتاری، خطاهای شناختی و راهکارها

اقتصاد رفتاری، خطاهای شناختی و راهکارها

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

320 3 دقیقه 1400/05/16

مطالب پیشنهادی