کدام صندوق برای کدام صندوق؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/02/16

24 3 دقیقه

مطابق استانداردهای بین‌المللی سواد مالی در زمان بودجه‌بندی 20 درصد از درآمدمان را باید به میزان 5، 10 و 5 درصد به ترتیب به صندوق‌های سه‌گانۀ «پس‌انداز، اضطراری و یاری دیگران» اختصاص دهیم. حال جدی‌ترین سؤال مخاطبان این است که کدام نوع از انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای اختصاص این منابع مناسب‌تر است؟ در این مقاله به اختصاص هوشمندانۀ وجوه این سه صندوق به صندوق‌های با درآمد ثابت، سهامی، مختلط، طلا و نیکوکاری، خواهیم پرداخت.

صندوق اضطراری
صندوق اضطراری باید نقدشوندگی بسیار بالایی داشته باشد، ریسک خاصی متوجه وجوه آن نباشد و اندازه‌اش معادل 3 تا 9 برابر درآمد ماهیانه باشد. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، صندوق با درآمد ثابت، بهترین گزینه برای نگهداری وجوه صندوق اضطراری است.

صندوق پس‌انداز
می‌شود برای تحقق اهداف مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت، منابع این صندوق را به دو بخش پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد. پس از رسیدن صندوق اضطراری به سقف خود، از ماه بعدی 10 درصد درآمد مختص آن نیز به صندوق پس‌انداز افزوده خواهد شد و این جریان مستمر ادامه خواهد داشت. اما منابع صندوق پس‌انداز باید سرمایه‌گذاری شود که بسته به میزان ریسک‌‎پذیری، ترکیبی از صندوق‌های سهامی، مختلط و طلا برای نگهداری مبالغ توصیه می‌شود.

صندوق یاری دیگران
کارکرد اصلی این صندوق در نظر گرفتن مبلغی برای یاری رساندن به دیگران و تقویت حس نوع‌دوستی، اعتماد به نفس و توانمندی است. ترجیح بر این است که جریان یاریِ مالی پیوسته باشد. از این رو، اختصاص بخشی از این مبلغ به صورت ماهانه به صندوق‌های نیکوکاری یا سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت و سپس برداشت سود ماهانه و اختصاص آن به امور خیریه، بسیار هوشمندانه است.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

لبنان در مسیر توسعۀ اجتماعی نیازمند سواد مالی است

لبنان در مسیر توسعۀ اجتماعی نیازمند سواد مالی است

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

46 3 دقیقه 1401/11/01
آموزش سواد مالی برای بقا اجباری است

آموزش سواد مالی برای بقا اجباری است

روزنامۀ جام‌جم

376 4 دقیقه 1400/01/26
الزام مدیریت پول توسط کودکان

الزام مدیریت پول توسط کودکان

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

2686 3 دقیقه 1400/03/22

مطالب پیشنهادی