سیاه و سفید؛ معرفی کتاب «نامه»

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/08/28

33 3 دقیقه

در جریان یک تکلیف کلاسی، بچه‌های مدرسه‌ای در آمریکا، باید برای بچه‌های همسن خود در مدارس آفریقایی نامه‌ای بنویسند. در این میان، نامه‌نگاری‌های کیتلین از آمریکا و مارتین از زیمبابوه، شکل جالب و جذابی به خود می‌گیرد و بعد از پایان پروژه نیز تا شش سال ادامه می‌یابد. در نهایت هم مارتین با حمایت‌های مالی کیتلین و خانواده‌اش، بورسیه می‌شود و در دانشگاهی در آمریکا ادامه تحصیل می‌دهد و دو دوستِ نادیده، به هم می‌رسند.

کتاب «نامه»، شرح این نامه‌ها و نویسنده‌های نوجوان آن‌هاست؛ کتابی خواندنی که تفاوت عمیق دو سبک زندگی را از جنبه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و مخصوصاً مالی به تصویر می‌کشد.

خواندن این کتاب و کشف حال و روز و سبک زندگی مارتین و کیتلین، درس‌های ضمنیِ بسیاری دربارۀ سواد مالی در بر دارد. خانوادۀ‌ کیتلین، امور تربیتی و مالی زندگی را خردمندانه تدبیر می‌کنند. تصمیم‌گیری‌های مالی را پدر و مادر با هم و در کنار هم انجام می‌دهند و این‌گونه است که کیتلین هم یاد می‌گیرد چطور درآمدش را خرج کند یا برای هر چیزی، از آن‌ها کمک بگیرد. افراط و تفریط در این خانواده زیاد به چشم نمی‌خورد، اگر چه در مواقعی به آن اشاره می‌شود.

سوی دیگر و در خانوادۀ مارتین، پدرِ نه چندان مسئولیت‌پذیری است که بخش زیادی از حقوقش به راحتی به باد می‌رود. او تلاشی برای تغییر موقعیت خود نمی‌کند و گویی به آن وضعیت خو کرده است. بار مدیریت هزینه‌ها به عهدۀ مادر است و با کمک مارتین آن را پیش می‌برد.

جزئیات روزمره‌ای که در زندگی این دو خانواده رخ می‌دهد، تفاوت‌های فراوان این دو خانواده را ایجاد می‌کند؛ نکاتی کوچک که می‌شود درس‌های بزرگی از آن آموخت. کتاب «نامه»، نوشتۀ مارتین گاندا و کیتلین الیفایرنکا، ترجمۀ فروغ منصورقناعی است که نشر اطراف در سال 1397 منتشر کرده است.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

توانمندسازی زنان و جوانان، محور آموزش سواد مالی در امارات

توانمندسازی زنان و جوانان، محور آموزش سواد مالی در امارات

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

218 3 دقیقه 1401/06/12
رفتارهای مالی پیش از بازنشستگی

رفتارهای مالی پیش از بازنشستگی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

867 0 دقیقه 1400/08/15
خوشبختی به میزان ثروت و دارایی نیست

خوشبختی به میزان ثروت و دارایی نیست

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

17 3 دقیقه 1401/11/23

مطالب پیشنهادی