عشق اسباببازی؛ قرص هزینهفرصت برای تب انتخاب
هفتهنامۀ اطلاعات بورس - 1402/03/06
زندگی مدرن بیشک انتخابهای بیشتر و متنوعتری را نسبت به گذشته به ارمغان آورده است. امروزه به هر محصول ریز و درشتی که نیاز داشته باشیم، از خمیردندان و مسواک گرفته تا گوشی تلفن همراه و حتی اتومبیل، میتوانیم آن را از دهها و صدها برند مختلف و در رنگها و بستهبندیهای جورواجور تهیه کنیم. با این حال، به نظر میرسد این تنوع و فراوانی حیرتانگیز، بیش از آن که احساس آزادی و شادکامی به همراه داشته باشد، اسباب کلافگی و سردرگمیمان شده و حتی گاهی کارمان را به اضطراب و افسردگی میکشاند. از سوی دیگر، هر یک از عرضهکنندگان محصولات با انواع ترفندهای تبلیغاتی ما را به خرید کالای خود جذب میکنند و اگر به دانش و مهارتهای لازم مجهز نباشیم، در هر خرید جیبمان فوراً خالی میشود.
کودکان هنوز به اندازهٔ کافی در تحلیل و تصمیمگیری قوی نیستند و در برابر رنگارنگی و فراوانی گزینهها آسیبپذیرترند. آنها معمولاً هنگام خرید، هیجانی عمل میکنند و به محض دیدن هر اسباببازی یا خوراکی، کنترلشان را از دست میدهند. برای همین، کمتر پیش میآید وارد فروشگاهی شوند و با گریه و غرولند بیرون نیایند. برخورداری از مهارت انتخاب و تصمیمگیری درست، یکی از مهمترین کلیدهای شادی و موفقیت است که با آموزش و تمرین، به آنها هدیه میدهیم.
«عشق اسباببازی» داستان دختربچهای است که همراه پدربزرگش به اسباببازیفروشی خیلی بزرگی میرود تا هدیهای انتخاب کند اما با دیدن همۀ اسباببازیها اختیار از کف میدهد و دچار آشفتگی و تب انتخاب میشود. آموزههای سواد مالی میگوید بهترین گزینه برای او چیزی است که کمترین هزینهفرصت را داشته باشد و چالش دختربچه، کودکان را با این مفهوم و اهمیت آن آشنا میکند. «عشق اسباببازی» یکی از مجموعه کتابهای آموزش سواد مالی به کودکان است که در آکادمی هوش مالی تهیه و به همت انتشارات قدیانی چاپ و روانۀ بازار شده است.
این مطلب را در هفتهنامۀ اطلاعات بورس بخوانید.
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
مروری بر پژوهشهای معتبر سواد مالی در جهان
تأثیر سواد مالی و عادات خرید بر مدیریت مالی دانشجویان رشتۀ اقتصاد
-
میزان پرداختن به سواد مالی در کشورها تابعی از باورهای درونی سیاستگذاران
پروفسور ابوالفضل بهشتی، استاد دانشگاه کاول بروکسل و عضو اتاق فکر اتحادیۀ اروپا، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی
-
انجمن هیولاها
هیولاها به سواد مالی نیاز دارند؛ جلد 11 از مجموعه 40جلدی داستانهای سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله
-
سواد مالی در جهان
گفتگو با دکتر ماجد ناجی، دکترای مدیریت استراتژیک و مدرس دانشگاه در برنامه چهلستون؛ رادیو گفتگو