عشق اسباب‌بازی؛ قرص هزینه‌فرصت برای تب انتخاب

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/03/06

11 3 دقیقه

زندگی مدرن بی‌شک انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تری را نسبت به گذشته به ارمغان آورده است. امروزه به هر محصول ریز و درشتی که نیاز داشته باشیم، از خمیردندان و مسواک گرفته تا گوشی تلفن همراه و حتی اتومبیل، می‌توانیم آن را از ده‌ها و صدها برند مختلف و در رنگ‌ها و بسته‌بندی‌های جورواجور تهیه کنیم. با این حال، به نظر می‌رسد این تنوع و فراوانی حیرت‌انگیز، بیش از آن که احساس آزادی و شادکامی به همراه داشته باشد، اسباب کلافگی و سردرگمی‌مان شده و حتی گاهی کارمان را به اضطراب و افسردگی می‌کشاند. از سوی دیگر، هر یک از عرضه‌کنندگان محصولات با انواع ترفندهای تبلیغاتی ما را به خرید کالای خود جذب می‌کنند و اگر به دانش و مهارت‌های لازم مجهز نباشیم، در هر خرید جیب‌مان فوراً خالی می‌شود.

کودکان هنوز به اندازهٔ کافی در تحلیل و تصمیم‌گیری قوی نیستند و در برابر رنگارنگی و فراوانی گزینه‌ها آسیب‌پذیرترند. آن‌ها معمولاً هنگام خرید، هیجانی عمل می‌کنند و به محض دیدن هر اسباب‌بازی یا خوراکی، کنترل‌شان را از دست می‌دهند. برای همین، کمتر پیش می‌آید وارد فروشگاهی شوند و با گریه و غرولند بیرون نیایند. برخورداری از مهارت انتخاب و تصمیم‌گیری درست، یکی از مهم‌ترین کلیدهای شادی و موفقیت است که با آموزش و تمرین، به آن‌ها هدیه می‌دهیم.

«عشق اسباب‌بازی» داستان دختربچه‌ای است که همراه پدربزرگش به اسباب‌بازی‌فروشی خیلی بزرگی می‌رود تا هدیه‌ای انتخاب کند اما با دیدن همۀ اسباب‌بازی‌ها اختیار از کف می‌دهد و دچار آشفتگی و تب انتخاب می‌شود. آموزه‌های سواد مالی می‌‎گوید بهترین گزینه برای او چیزی است که کمترین هزینه‌فرصت را داشته باشد و چالش دختربچه‎، کودکان را با این مفهوم و اهمیت آن آشنا می‌کند. «عشق اسباب‌بازی» یکی از مجموعه کتاب‌های آموزش سواد مالی به کودکان است که در آکادمی هوش مالی تهیه و به همت انتشارات قدیانی چاپ و روانۀ بازار شده است.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

آموزش سواد مالی باید از مدارس لبنان شروع شود

آموزش سواد مالی باید از مدارس لبنان شروع شود

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

1409 3 دقیقه 1401/07/16
سیاه و سفید؛ معرفی کتاب «نامه»

سیاه و سفید؛ معرفی کتاب «نامه»

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

34 3 دقیقه 1401/08/28
اسکوئیدگیم‌های مالی؛ طرح‌های پانزی و هرمی

اسکوئیدگیم‌های مالی؛ طرح‌های پانزی و هرمی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

11 3 دقیقه 1402/09/18

مطالب پیشنهادی