معلم؛ پیشران ترویج سواد مالی

مجلۀ رشد - 1402/09/15

43 13 دقیقه

سواد مالی چیست؟

«سواد مالی» عنوانی است جدید برای موضوعی همیشگی؛ موضوعی که به افراد کمک می‌کند سررشتۀ امور مالی‌شان را در دست بگیرند. جالب اینجاست که در مدرسه و دانشگاه، کمتر چیزی از آن می‌شنویم، اما وقتی وارد جامعه و کار می‌شویم، هر روز از نبودش رنج می‌بریم.

سواد مالی به افراد می‌آموزد چطور دخل و خرج‌شان را مدیریت کنند، چطور پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنند، چطور برای روزهای بازنشستگی آماده باشند، چگونه بدهی‌های‌شان را مدیریت کنند، چگونه شغل مناسبی پیدا و آن را تقویت کنند، از مدیریت خطرپذیری (ریسک و بیمه) بدانند و تصمیم‌های مالی درستی بگیرند. اما هدف از همۀ این‌ها یک چیز است: چگونه افراد خود را از مشکلات معیشتی روزانه رها کنند، از دغدغۀ گذران زندگی بیرون بیایند و برای اجرای مأموریت اصلی‌شان مجهز و آماده شوند. تدبیر معیشت و فکر دخل و خرج، بخش جدایی‎‌ناپذیر زندگی ماست؛ امری که اگر به درستی انجام شود، آرامش و آسایش در زندگی و امنیت و آزادی مالی را برای‌مان به ارمغان می‌آورد.

فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی در این زمینه آموزه‌های فراوانی برای امروز ما دارد. تجربه‌های جهانی نیز در حوزه‌های سیاست‌گذاری، سنجش و آموزش سواد مالی برای ما درس‌آموز خواهد بود. آموزش سواد مالی دهه‌هاست نقطۀ تمرکز بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. تجربۀ آمریکا در آموزش سواد مالی و مشاهدۀ نتایج قابل توجه آن، کشورهای اروپایی را بر آن داشت تا از ربع قرن پیش، به خصوص پس از بحران‌های مالی و ارائۀ گزارش‌های گوناگون به اتحادیۀ اروپا، ارتقای سواد مالی جامعه و مقاوم‌سازی اقتصاد را در دستور کار قرار دهند. توسعۀ آموزش‌های سواد مالی در آسیا و آفریقا نیز به صورت گسترده‌ای رخ داده و نهادهای آموزشی، پژوهشی، سیاست‌گذار و ترویج‌کنندۀ فراوانی شکل گرفته‌اند. در حال حاضر، بیش از شصت کشور جهان برای هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های ارتقای سواد مالی میان نهادهای داخلی، طراحی راهبردهای ملی آموزش سواد مالی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا دوازدهم، بر مبنای نظامی یکپارچه، با کتاب‌ها و منابع آموزشی جداگانه برای دانش‌آموزان، والدین و معلمان صورت می‌گیرد.

آموزش سواد مالی

گروه‌های متنوعی مخاطب آموزش‌های سواد مالی قرار دارند، اما از این میان دانش‌آموزان، مادران و معلمان، همواره مورد تأکید اغلب کشورهای جهان قرار داشته‌اند؛ چرا که نسل آینده و پرورش‌دهندگان نسل آینده، با بهره‌مندی از سواد مالی، بیشترین تأثیر را بر زندگی فردی و اجتماعی خواهند گذاشت.

اثرگذاری آموزش‌های سواد مالی به شدت به جذابیت این آموزش‌ها وابسته است. بهره‌مندی مخاطبان از سواد مالی، بیش از آنکه در گروی انتقال مفاهیم و دانش مالی باشد، نیازمند دریافت نگرش‌ها و مهارت‌هایی است که در عمل به رفتارهای درست مالی منجر می‌شوند.

هر آموزش بر سه رکن «منبع علمی، طرح درس و مربی» استوار است. آغاز آموزش‌ها بدون آماده‌سازی دقیق و عمیق این سه رکن حیاتی، توفیقی نخواهد داشت؛ به ویژه آنکه آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان دبستانی باید بر مبنای داستان‌ها و پویانمایی‌هایی جذاب و به درستی پرداخت‌شده صورت گیرد.

این آکادمی پس از آماده‌سازی منابع آموزشی، به موضوع آموزش سواد مالی به گروه‌های گوناگون وارد شد. آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا دوازدهم، بر مبنای نظامی یکپارچه، با کتاب‌ها و منابع آموزشی جداگانه برای دانش‌آموزان، والدین و معلمان صورت می‌گیرد. مربیان سواد مالی نیز از میان شرکت‌کنندگان برتر دوره‌های تربیت مربی آکادمی انتخاب می‌شوند.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

وضعیت سواد مالی در افغانستان

وضعیت سواد مالی در افغانستان

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

20 3 دقیقه 1401/09/05
شفاف‌سازی راز عمو پول‌دار

شفاف‌سازی راز عمو پول‌دار

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

272 4 دقیقه 1400/03/01
چالش فرهنگی در آموزه‌های مالی

چالش فرهنگی در آموزه‌های مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

335 4 دقیقه 1400/04/19

مطالب پیشنهادی