شایستگیهای اصلی در سواد مالی
کتابی دربارۀ ابزارهای سیاستی آموزشهای مالی در جهان
چارچوبهای موجود دربارۀ شایستگیهای سواد مالی، ابزارهای سیاستی مهمی برای توانمندسازی مردم از طریق آموزشهای مالی هستند. این چارچوبها مجموعهای از نتایج سواد مالی را ارائه میدهند که برای رفاه مالی در زندگی روزمره، در سطح جهانی مهم تلقی میشود و میتوان آنها را در راهبرد ملی و محتوای برنامههای آموزش سواد مالی گنجاند. چارچوبهای یادشده همچنین برای تدوین ابزارهای اندازهگیری، ارزیابی و سنجش کاربردی است و مشخص میکند چه حوزههایی باید به عنوان بخشی از راهبرد ارزیابی سنجیده شود.
کتاب «شایستگیهای اصلی در سواد مالی»، ترجمۀ آکادمی هوش مالی حاصل تلاش شبکۀ بینالمللی آموزش سواد مالی (آیانافای)، وابسته به سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی (اُایسیدی) است. این گزارش در پاسخ به درخواست سران جی20 در سال 2013و به تدریج تدوین شد و شامل چارچبهای اصلی در سواد مالی برای چهار گروه مخاطب مختلف است:
- چارچوب شایستگیهای اصلی در سواد مالی نوجوانان: سطح پایۀ سواد مالی را توصیف میکند که به نظر میرسد همۀ نوجوانان پانزده تا هجدهساله برای مشارکت همهجانبه و ایمن در زندگی مالی و اقتصادی به آن نیاز دارند.
- چارچوب شایستگیهای اصلی در سواد مالی بزرگسالان: مجموعهای از نتایج سواد مالی را برجسته میکند که برای رفاه مالی در زندگی روزمره، در سطح جهانی مرتبط یا مهم تلقی میشود.
- چارچوب شایستگیهای اصلی در سواد مالی کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط: نیازهای کلی کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط و همچنین ملزومات شایستگیهای اصلی این گروه را شناسایی میکند.
- چارچوب شایستگیهای اصلی در سواد مالی سرمایهگذاران: بر بهبود دانش و مهارتهای سرمایهگذاری سرمایهگذاران متمرکز است و رهنمودهایی در حوزههای آموزش سرمایهگذاران میدهد.
این کتاب در آکادمی هوش مالی و توسط انتشارات دنیای پی منتشر شده است.
هشتگهای مرتبط
سایر عناوین

برنامهریزی مالی برای افراد و خانوادهها
خلاصهای از دورۀ مجازی سواد مالی دانشگاه فلوریدا

نهادهای فعال در سواد مالی اروپا
معرفی سازمانهای مسئول آموزش و ترویج سواد مالی در کشورهای اروپایی
مطالب پیشنهادی
-
بزی که قالیچه شد
کتاب داستانی که به بچهها «تولید یک محصول» را آموزش میدهد
-
«پنج سؤال اصلی» برای سنجش سواد مالی
کوتاهترین پرسشنامۀ اندازهگیری دانش مالی
-
چطور پیام هفتۀ جهانی پول را به گوش مخاطبان برسانیم؟
رسانهها؛ پیامآوران سواد مالی