بررسی بازی ایروپولی از دیدگاه سواد مالی

نسخه ایرانی شده مونوپولی! چه آموزه‌های درست و نادرستی از سواد مالی دارد؟

داستان بازی

بازی رومیزی «ایروپولی» شبیه بازی مونوپولی است. صفحه بازی را که باز کنید، خیابان‌های قدیم تهران را خواهید دید. با انداختن تاس، بازی شروع شده و با قرار گرفتن در یک خانه می‌توانید آن را بخرید و اگر گذر بازیکنان دیگر به خیابان شما افتاد، از آنها اجاره دریافت کنید. البته علاوه بر خیابان‌ها می‌توانید چند فرودگاه و شرکت بیمه هم بخرید. با خرید همه خیابان‌های هم‌رنگ، می‌توانید در آنها خانه بسازید. اجاره‌بهای خیابان‌ها با هم متفاوت است. بهتر است روی خیابان‌هایی سرمایه‌گذاری کنید (خیابان‌هایی را بخرید) که اجاره بهای بیشتری داشته باشند. وقتی در یک خیابان، چهار خانه ساختید می‌توانید سند آنها را به بانک برگردانید و هزینه احداث هتل را بپردازید و به جای آنها یک هتل بسازید. ساخت هتل گزینه خوبی است؛ زیرا اجاره هتل‌ از خانه بیشتر است. در این مسیر ممکن است با رویدادهایی روبرو شوید که فکرش را هم نمی‌کردید؛ شاید مجبور شوید مالیات بر درآمد یا حق بیمه پرداخت کنید. به مرور تک تک بازیکنان ورشکسته شده و از دور بازی کنار می‌روند؛ نفر آخر برنده است. این روش ممکن است بسیار طولانی شود. برای کوتاه‌تر شدن زمان بازی می‌توانید برای آن یک مدت مشخص در نظر بگیرید. در انتهای زمان، هر بازیکنی که وضعیت مالی بهتری داشته باشد، برنده است.

آموزه‌های سواد مالی

بارها تجربه این بازی، به ویژه همراه بازیکنان متفاوت، مهارت‌های مهمی از سواد مالی را در شما پرورش می‌دهد:

  • مدیریت پول نقد

    این بازی یاد می‌دهد بین نگهداشتن پول نقد و خرید دارایی توازن ایجاد کنید؛ زیرا باید برای پرداخت هزینه‌هایتان پول نقد کافی داشته باشید. بهتر است همه پولتان را برای سرمایه‌گذاری خرج نکنید.

  • «تنوع بخشی» به سبد سرمایه‌گذاری

    گرچه هدف اصلی بازی ایجاد انحصار1 است، ولی برای برنده شدن می‌توان در همه جای صفحه بازی، خیابان خرید. با داشتن همه خیابان‌های از یک‌رنگ به ندرت گذر بازیکنان دیگر به خیابان‌های شما می‌افتد. سعی کنید در همه جای صفحه بازی خیابان‌هایی داشته باشید تا احتمال قرار گرفتن بازیکنان در یکی از خیابان‌های شما بیشتر شود و اجاره بیشتری به دست ‌آورید. در زندگی واقعی نیز چنین است؛ سرمایه‌گذاران موفق همه سرمایۀ خود را یک‌جا نمی‌گذارند؛ بلکه برای کاهش ریسک سعی دارند سرمایه‌شان را در محل‌های گوناگون قرار دهند. این‌چنین با آسیب یکی از آنها فقط بخشی از سرمایه‌شان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

  • بیمه

    بهتر است، افراد از قبل به فکر رویدادهای پیش‌بینی نشده بوده و برای آنها آمادگی داشته باشند. در بازی، با ورود به خانه «حادثه»، باید به «بیمارستان» بروید و ویزیت پرداخت کنید؛ اما چنانچه از قبل کارت‌ شانس پرداخت بیمه حوادث را برداشته باشید، لازم نیست این هزینه را پرداخت کنید و می‌توانید به بازی ادامه دهید. در زندگی واقعی نیز با خرید بیمه‌، خود را برای رویدادهای پیش‌بینی نشده و مشکلات آنها از قبل آماده می‌کنید.

  • محابسه درست دارایی

    در راهنمای بازی به درستی چگونگی محاسبه دارایی را توضیح داده است. دارایی شما فقط محدود به پول نقدتان نیست؛ بلکه مجموع پول نقد و قیمت املاکی که خریده‌اید، دارایی شما را تشکیل می‌دهند. حق بیمه نیز، در بازی، به عنوان درصدی از دارایی شما تعیین می‌شود.

  • روش جدید کسب درآمد – فروش امتیاز خرید ملک

    برخلاف بازی مونوپولی، در این بازی می‌توانید امتیاز خرید ملک را به بازیکنان دیگر واگذار کنید. وقتی وارد خیابانی شدید و نخواستید آن را بخرید، می‌توانید حق خرید خود را به بازیکن دیگری واگذار کنید و از این محل درآمدی به دست آورید.

  • کسب درآمد حاصل از ایجاد کسب‌وکار

با خرید خانه‌های بیمه روی صفحه بازی، هر بازیکنانی که در خانۀ بیمه قرار گیرد باید 10 درصد دارایی‌اش را به عنوان حق بیمه به شما بپردازد. این، مثال خوبی از داشتن درآمد حاصل از ایجاد کسب‌وکار است.

 

آموزه‌های نادرست سواد مالی

  • انحصارگرایی

    این بازی نیز مانند بازی مونوپولی، ترویج‌دهنده انحصارگرایی است. ضرر آن برای اقتصاد آنجاست که ناشی از عوامل بیرون از کسب‌وکار بوده و جلوی توزیع عادلانه ثروت را بگیرد. تلاش برای تصاحب خیابان‌های هم‌رنگ با هدف کسب اجاره بیشتر نمادی از انحصارگرایی است.

  • کارت «جایزه بخت‌آزمایی»

    در فرآیند بخت‌آزمایی بدون ایجاد اشتغال و رونق در اقتصاد، مبلغ زیادی پول جمع‌آوری می‌شود. این حجم از تبادل پول، بدون انجام کار مفید، آورده‌ای برای اقتصاد نداشته و در ایران جایگاهی ندارد.

  • پیوند زدن بازپرداخت وام به شانس

    براساس قوانین بازی بازیکنی که وام می‌گیرد، با ورود به «کتابخانه» باید همه وام را یک‌جا بازپرداخت کند. دو موضوع در اینجا قابل ذکر است. یک، مفهوم کتابخانه ربطی به بازپرداخت وام ندارد. دو، قرار گرفتن در کتابخانه به شانس بستگی دارد. هر دو (بازپرداخت وام از روی شانس و در کتابخانه) آموزه درستی از بازپرداخت وام نیست.

  • پیوند زدن بیمه به شانس

    اگر بخت با یکی از بازیکنان یار باشد و کارت شانس مربوط به دریافت بیمه را بردارد، می‌تواند خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

  • مقرون به صرفه نبودن بیمه در بازی

    بیمه حوادث 2500 تومان است و باید برای هر دور ماندن در بیمارستان فقط 300 تومان بپردازید. این‌چنین، حق بیمه بسیار بیشتر از هزینه رخداد ناگواری است. در واقعیت -که بازی می‌توانست شبیه‌ساز آن باشد- قبل از خرید بیمه، هزینه‌های آن را با هزینه رویداد ناگوار احتمالی مقایسه کنید سپس تصمیم بگیرید.

  • بی‌توجهی به دانایی در امور مالی

در مسیر حرکت روی صفحه بازی، یک کتابخانه وجود دارد. بازیکنان با ورود به آن، یک دور از بازی کنار می‌روند. ورود به کتابخانه با بیرون افتادن از چرخه کسب درآمد مفهوم خوبی را منتقل نمی‌کند؛ زیرا کسب دانش یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در هر کاری است.


 

جایگاه ایروپولی در سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها از دیدگاه سواد مالی

جایگاه ایروپولی در سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها از دیدگاه سواد مالی

سایر نکات

مثبت

  • راهنمای بازی جامع و کامل است. بازیکنان روش بازی را به راحتی درک می‌کنند و لذت بیشتری از بازی خواهند برد.
  • مواد بازی هم به خوبی طراحی و با کیفیت تولید شده‌اند.

منفی

  • در یکی از کارت‌های شانس نوشته شده، «بابت سود سهام، 1500 تومان از بانک دریافت کنید.» اما هیچ‌جای بازی خرید سهام وجود ندارد. بنابراین دریافت سود سهام، پشتوانه منطقی در روند بازی ندارد.

[1] در دست گرفتن همه یا بیشتر منابع موجود از یک نوع دارایی را انحصار می‌گویند. این کار برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی مالک آن انجام می‌شود. انحصارگر کنترل کافی بر تولید یا خدمتی خاص دارد و به‌طور معنی‌داری دسترسی فعالان دیگر در بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی