پسر کو ندارد نشان از پدر

نقش پدر در تربیت مالی فرزندان

خانواده، اولین گروه اجتماعی کودک است. نوع نگاه و شیوه اندیشه کودک قبل از اثرپذیری از گروه‌های اجتماعی بزرگتر، در خانواده شکل­ می‌گیرد. پدر و مادر همیشه الهام‌بخش فرزندان در فرآیند تصمیم­‌گیری­ بوده و ویژگی‌هایی چون ریسک­‌پذیری در این فرآیند، از آن‌ها به فرزندان منتقل می‌شود. مطالعات گسترده روی خانواده­‌ها نشان می‌­دهد پدران تأثیر زیادی در رشد هوش فرزندان در سال‌های اولیه دارند. بر همین اساس، پژوهش‌­ها درباره تأثیر ارتباط پدر و فرزند در میزان یادگیری کودکان رو به گسترش است[1].

پدران در نظر دختران، قهرمانان مهربان و در نظر پسران، آینده دلخواه خود هستند. از این رو، در افزایش آگاهی، ارتقاء توانمندی و بهبود نگرش فرزندان برای حضور در جامعه نقش مهمی دارند. کسب ارزش‌ها، نگرش‌ها، استانداردها، دانش و رفتار مالی از طریق پدر، بر روی سواد مالی فرزندان نقش مهمی دارد. سواد مالی و به ویژه رفتار مالی ریشه در شخصیت یا شرایط اجتماعی داشته و به سادگی با آموزش‌های کوتاه‌مدت تحت تأثیر قرار نمی‌­گیرد. لذا آنچه کودک در زمینه سواد مالی از پدر می­‌آموزد را تا پایان عمر همراه دارد. ویژگی‌­هایی از پدران که می­‌تواند در افزایش سواد مالی فرزندان تأثیرگذار باشند از این قرارند:

مشارکت پدر در آموزش فرزندان

پدرانی که اهمیت آموزش سواد مالی به فرزندان را درک می­‌کنند و مفاهیمی مانند پس‌انداز و سرمایه‌‌گذاری را به آن‌ها آموزش می‌­دهند، نسبت به پدرانی که این وظیفه را فراموش کرده یا تنها به مادر خانواده واگذار می‌کنند، فرزندان باسوادتری پرورش می‌دهند. پدرانی که در خانواده بیشتر صحبت می‌کنند (از جمله درباره امور مالی)، نسبت به آن‌هایی که کم‌حرفند، اطلاعات بیشتری را با سایر اعضای خانواده سهیم می‌شوند و فرزندان باسوادتری پرورش می‌­دهند.

اختلاف سنی پدر و فرزندان

هر چه اختلاف سنی پدر و فرزندان بیشتر باشد، تجربه‌­ی زندگی و ارزش‌­های پدر با فرزند، تفاوت بیشتری خواهد داشت. این اختلاف منجر به تفاوت در چشم‌­انداز و طرز فکر در مدیریت مالی، مدیریت سرمایه‌گذاری و ... می‌شود. هر چه اختلاف سنی کمتر باشد، پدران در انتقال تجربیات خود به فرزندان موفق‌­تر عمل می‌کنند.

سطح درآمد پدر

هر چه سطح درآمد پدر بیشتر باشد، شانس فرزندان برای کسب آموزش­‌های بیشتر (از جمله سواد مالی) بالاتر می‌رود. زیرا احتمال دسترسی فرزندان به آموزش‌­های با کیفیت و متنوع، بیشتر خواهد بود. به علاوه، درآمد بالای پدر می­‌تواند نشان‌دهنده سواد مالی او بوده و بنابراین می­‌تواند الگویی مناسب برای فرزندانش باشد؛ آن‌ها از همان ابتدا یاد می­‌گیرند چطور مسائل مالی­‌شان را به شکل مناسب مدیریت کنند.

سطح تحصیلات پدر

هر چه سطح تحصیلات پدر بالاتر باشد، بینش او نسبت به مسائل گسترده‌تر است؛ این دیدگاه وسیع در طول زندگی به فرزندان منتقل می‌شود. فرزندان چنین پدرانی بیشتر به دنبال کسب دانش‌ در زمینه‌های گوناگون از جمله سواد مالی هستند.

نوع شغل پدر

شغل پدران را می‌­توان به دو نوع کارمند یا کارآفرین دسته‌­بندی کرد. در مشاغل نوع دوم، پدران نیاز به نقش‌آفرینی پررنگ‌­تر و حضور بیشتر برای انجام کار خود داشته و نیز شانس بالاتری برای دستیابی سریع به ثروت و منابع درآمدی دارند. نوع شغل پدر می‌­تواند الهام‌بخش فرزندان در انتخاب نوع شغلی باشد که برای آن­‌ها مناسب است. 

نحوه مدیریت مالی پدر

پرداخت به موقع قبوض، اقساط، بدهی­‌ها، برقراری تعادل میان درآمد و هزینه‌ها و ... رفتارهایی هستند که غیر­مستقیم بر افزایش سواد مالی فرزندان و رفتار مالی آن‌ها اثر می‌گذارند.

 

[1] Fathers' Role in Children's Academic Achievement and Early Literacy. Gadsden, Vivian - Ray, Aisha,2003

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • محمدرضا پاسخ 11 شهریور 1399 در ساعت 09:39

    مفید و کاربردی. متشکرم

  • زهره اصغرپوران پاسخ 10 آذر 1401 در ساعت 04:44

    در مورد سواد مالی وارتباط پدر به عنوان فرد موفق در زمینه مالی و با انتخاب های درست در طول موقعیت های مختلف و مشاهده فرزندان در خصوص این فرایند می تواند تاثیر بسیار خوبی در اینده موفق فرزندان داشته باشد . ممنون از اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید .

مطالب پیشنهادی