خرید ارزشمند

چه چیزی ارزشش را دارد؟؛ جلد 27 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

کودکان هم مثل بزرگ‌ترها نیازها و خواسته‌هایی دارند. این نیازها در سال‌های اول محدود به غذا و لباس و اسباب‌بازی‌های جورواجور است؛ اما همین ‌طور که آن‌ها قد می‌کشند و بزرگ‌تر می‌شوند، خواسته‌ها و نیازهای‌شان هم بیشتر و بزرگ‌تر می‌شود. بچه‌ها وقتی همراه بزرگ‌ترها به خرید می‌روند، هر چه می‌بینند، می‌خواهند و زمین و زمان را به هم می‌دوزند تا پدر و مادرها دست به جیب ‌شوند؛ اما کم‌کم درک می‌کنند هیچ ‌وقت ممکن نیست به همۀ خواسته‌های‌ ریز و درشت‌شان برسند. همیشه محدودیت‌ها و کمبودهایی هست و حتی غول چراغ جادو هم فقط سه تا از آرزوهای‌شان را برآورده می‌‌کند. پس باید خواسته‌های‌شان را سبک و سنگین کنند و دست به «انتخاب» بزنند؛ انتخاب درستی که ارزش خرج کردن پولی را که با زحمت به دست آمده، داشته باشد.

«خرید ارزشمند» داستان شیرین یک انتخاب است. تولد روزا، دختربچۀ‌ داستان ما، نزدیک است. خانوادۀ روزا سکه‌های‌شان را توی قلک شیشه‌ای روی طاقچه پس‌انداز می‌کنند. بعد از روزها و هفته‌ها، حالا پول زیادی جمع شده و مادر و مادربزرگ و بقیه می‌خواهند با آن هدیۀ خوبی برای روزا بگیرند. مفهوم پس‌انداز در آن شیشهٔ پر از پول، به خوبی برای کودکان تصویر شده: چشم‌پوشی از برآوردن خواسته‌های کنونی برای رسیدن به هدفی در آینده.

روزا برای انتخاب هدیۀ تولد، با مادرش به مرکز خرید می‌رود. چیزهای مختلفی چشمش را می‌گیرد. او هر بار از خرید منصرف می‌شود؛ چون فکر می‌کند ارزش آن را ندارد که شیشۀ پول را به خاطرش خالی کند. کودکان در پیچ و خم تلاش روزا برای انتخاب بهترین گزینه، با مفهوم و اهمیت تصمیم‌گیری مالی آشنا می‌شوند. آموزه‌های سواد مالی در این باره می‌گوید که برای خرید هر کالا یا خدمت ارزشمند، ناگزیر باید دور بعضی خواسته‌های کم‌اهمیت‌تر را خط بکشیم. این انتخاب باید کمترین تلخی یا به بیان سواد مالی، کمترین هزینه‌فرصت را برای ما داشته باشد. تلاش روزا برای بررسی هزینه‌ها و مزایای گزینه‌های پیش رو، این مفهوم پیچیدۀ اقتصادی را برای کودکان آشنا و ملموس می‌کند.

در نهایت، روزا با دیدن نوازنده‌ای که آکاردئون می‌زند، سر ذوق می‌آید. یادآوری خاطرۀ شیرین آکاردئون زدن مادربزرگ در مهمانی‌ها، او را در انتخابش مصمم می‌کند. آکاردئون دست دوم برای او که نوازندۀ تازه‌کاری است، بهترین گزینه است. به این ترتیب، «بررسی قیمت‌ها» و «خرید مقرون به صرفه»، دو آموزۀ دیگر سواد مالی است که بچه‌ها در پایان کتاب با آن آشنا می‌شوند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی