صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ شاه‌کلید سرمایه‌گذاری

مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

مشکل دقیقاً آنجایی بیشتر به چشم می‌آید که میان این همه دغدغه‌های رنگارنگ در حالی که هنوز به فکر مسائل زندگی روزمره هستیم، پا به محل کار گذاشته، آغوش به روی چالش‌های مختلف می‌گشاییم، غرق خستگی عازم منزل می‌شویم تا فردایی دیگر را آغاز کنیم و میان این همه شلوغی تلنگر می‌خوریم که: «سرمایه‌گذاری، واجب‌تر از نان شب است»!

اگر بر اساس آموزه‌های سواد مالی صندوق‌های سه‌گانه (صندوق پس‌انداز، صندوق اضطراری و صندوق یاری دیگران) را تشکیل داده‌اید و نمی‌دانید وجوه آن را چه کار کنید یا اینکه به هر طریقی شما هم به اهمیت سرمایه‌گذاری زودهنگام و مستمر در زندگی پی برده‌اید اما دانش، تخصص، تجربه و زمان کافی برای بررسی بازارهای مختلف و سرمایه‌گذاری در مناسب‌ترین گزینه‌ها را ندارید، چند خطی همراه ما شوید.

چالش‌های سرمایه‌گذاری

رفته رفته با توجه به سلایق سرمایه‌گذاری مختلف مردم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی تأسیس شدند که بر اساس حوزۀ سرمایه‌گذاری خود، سطح ریسک‌ و بازده‌های متفاوتی دارند.

وقتی تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیریم کلی سؤال و دغدغۀ جور و واجور به سراغ‌مان می‌آید:

  • کجا سرمایه‌گذاری کنم؟
  • چه مبلغی سرمایه‌گذاری کنم؟
  • چه زمانی وارد این سرمایه‌گذاری شوم؟
  • وقت مناسب برای خروج از این سرمایه‌گذاری چه زمانی است؟
  • این سرمایه‌گذاری برای همیشه خوب است یا با توجه به نوسانات بازارها و قیمت دارایی‌ها باید هر چندوقت یک‌بار سرمایۀ خودم را جابه‌جا کنم؟
  • اصلاً اعتباری دارد این سرمایه‌گذاری؟
  • ریسکش چقدر است؟
  • روی چه مقدار بازده می‌توانم حساب کنم؟
  • من که رشتۀ تحصیلی و حوزۀ کاری‌ام کاملاً متفاوت با سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی است، چه کنم؟!
  • شغل و کسب‌وکارم آنقدر زمان‌بر است که دیگر وقتی برای رصد قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری فعال ندارم.
  • و ده‌ها دغدغۀ دیگر که در ذهن‌مان رژه می‌رود... .

اما خبر خوش آنکه این دغدغه‌ها جدید و مال امروز و دیروز نیست و بازارهای مالی برای آن راه‌حلی دارند؛ «سرمایه‌گذاری غیرمستقیم».

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به زبان ساده

همه‌چیز همین اندازه ساده شروع شد؛ مردم زیادی بودند که دل‌شان می‌خواست سرمایه‌گذاری کنند یا از دل که بگذریم، شرایط اقتصادی، تورم و افت ارزش پول آن‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری می‌کرد اما هیچ دانش، تجربه و تخصصی نداشتند و اگر هم داشتند به دلیل اشتغال به کاری دیگر، زمان کافی برای پرداختن به این امور را نداشتند. بازارهای مالی برای پاسخ به این نیاز بشر، نهادی به نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را تأسیس کردند که توسط تیمی از برترین تحلیل‌گران و معامله‌گران بازارهای مالی مدیریت می‌شد و در قبال دریافت کارمزد اندکی، سرمایه‌های مردم را به صورت مشترک مدیریت می‌کرد. نوعی بازی برد- برد؛ مردم در ازای پرداخت کارمزد ناچیزی خیال‌شان راحت است که سرمایه‌شان به بهترین شکل مدیریت می‌شود و با خیال راحت‌تر می‌توانند به سایر امور زندگی برسند و مدیران صندوق هم با بهره‌گیری از دانش و تخصص خود با توجه به صرف مقیاس، درآمد خوبی کسب می‌کنند.

رفته رفته با توجه به سلایق سرمایه‌گذاری مختلف مردم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی تأسیس شدند که بر اساس حوزۀ سرمایه‌گذاری خود، سطح ریسک‌ و بازده‌های متفاوتی دارند و به نوعی تمام طیف سرمایه‌گذاران، از ریسک‌گریز گرفته تا ریسک‌پذیر و حتی جسورانه را پوشش می‌دهند.

مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را می‌توان شاه‌کلید سرمایه‌گذاری در عصر پیچیدۀ کنونی دانست چرا که:

  1. سرمایه‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌شود.
  2. تنوع بسیار زیادی دارند و طیف وسیعی از بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف را پوشش می‌دهند.
  3. ریسک سرمایه‌گذاری در این روش نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم پایین‌تر است.
  4. و.عموماً مدیریت حرفه‌ای مدیران صندوق منجربه سود بیشتر از میانگین بازار در شرایط خوب و معمولی و افت کم‌تر سرمایه در شرایط رکود و ریزش بازارها می‌شود.
  5. در این روش بابت مدیریت سرمایه‌مان کارمزد بسیار کمی می‌پردازیم. (حدود 2 درصد سالیانه)
  6. برای کاهش ریسک، می‌توان سبدی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف تشکیل داد.
  7. عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شفاف و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است.
  8. نقدشوندگی سرمایه در این روش بین 2 تا 7 روز کاری است.
  9. با سرمایۀ اندک می‌توان سرمایه‌گذاری کرد (500 هزارتومان در صندوق‌های قابل‌معامله در بورس و یک واحد در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال

بهار 1387، نخستین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران آغاز به کار کردند و امروز بیش از 380 صندوق با مجموع ارزشی بیش از 700 هزار میلیارد تومان، در انواع گوناگون مشغول به فعالیت هستند؛ برای آشنایی بیشتر با این صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری هوشمندانه حتماً «یک ترکیب دلچسب» را مطالعه کنید. 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی