تنها راه‌حل برای مردم لبنان افزایش سواد مالی است

فادی اسماعیل بودیه، مدیرمسئول مجلۀ بین‌المللی مرایا در لبنان، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف، رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی، با موانعی دست به گریبان‌اند. از این رو، آکادمی هوش مالی در مجموعه گفت‌وگوهایی اختصاصی با صاحب‌نظران کشورهای مختلف، شروع به بررسی رویکردها به این موضوع و مسائل موجود در دیگر نقاط جهان کرده است. در این قسمت، فادی اسماعیل بودیه، مدیرمسئول مجلۀ بین‌المللی مرایا، که شناخت کافی از مردم و ساختار حاکمیتی دارد، از سواد مالی در لبنان می‌گوید. آن چه در ادامه می‌آید، مصاحبۀ اختصاصی آکادمی هوش مالیبا این مقام لبنانی است.

سطح سواد مالی مردم لبنان را چطور ارزیابی می‌کنید و به نظر شما افزایش سواد مالی در جامعه چه ضرورتی دارد؟

سواد مالی بر این مبنا استوار است که فرد چگونه می‌تواند اقتصاد خانوادۀ خود را به درستی مدیریت کرده و نیازهای شخصی و معیشتی‌اش را تأمین کند. 

هر فردی نیاز دارد برای رویارویی با چالش‌های اقتصادی، از سواد مالی برخوردار باشد. سواد مالی برای عموم مردم ضروری است و همه به آن نیاز دارند. این مهارت بر این پایه استوار است که مردم چگونه مدیریت دارایی‌ها و امور اقتصادی خانواده را از دولت جدا کنند. به بیان دیگر، اگر آن‌ها باسواد مالی باشند، مدیریت اقتصادی خانواده دیگر ارتباطی با حکومت، دولت و سیاست‌های اقتصادی آن‌ها نخواهد داشت؛ حتی اگر اقتصاد کشور در مسیر نابودی باشد.

سواد مالی بر این مبنا استوار است که فرد چگونه می‌تواند اقتصاد خانوادۀ خود را به درستی مدیریت کرده و نیازهای شخصی و معیشتی‌اش را تأمین کند. بر این اساس، می‌شود گفت مردم لبنان تا اندازه‌ای دربارۀ سواد مالی تجربه کسب کرده‌اند. دولت لبنان در حال حاضر رو به زوال است و به هیچ یک از وظایف اقتصادی خود در قبال مردم عمل نمی‌کند. اقتصاد لبنان تقریباً فرو پاشیده و دولت دیگر نمی‌تواند نه به امور مالی مردم و نه به مسائل خارجی متعهد باشد. بنابراین، مهم است به این پرسش پاسخ دهیم که مردم لبنان چگونه با اتکا به سواد مالی، از سناریویی که گرفتارش شده‌اند و از آن رنج می‌برند، نجات پیدا کنند.

با پاسخ به این سؤال، متوجه می‌شویم که مردم لبنان می‌توانند با مشکلات و بحران‌های مالی و اقتصادی مقابله کنند. آن‌ها می‌توانند بدون آن که تحت تأثیر افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازارهای مالی و به ویژه بازار دلار قرار بگیرند، نیازهای اساسی و معیشتی خود را تأمین کنند.

من معتقدم سواد مالی برای مردم لبنان ضروری است و فکر می‌کنم تا حدودی این کار را شروع کرده‌ایم. به نظرم مردم لبنان پس از گذشت تقریباً یک سال از بحران بزرگ مالی، از سواد مالی برخوردار شده‌اند. امروز تنها راه‌حل برای مردم لبنان این است که از نظر مالی باسواد شوند؛ به این معنا که در برابر مشکلات اقتصادی توانمند باشند.

سواد مالی مقوله‌ای اساسی است و افراد در این مسیر می‌آموزند نیازها و اولویت‌های اساسی زندگی خود را چطور تعیین و تأمین کنند. در این وضعیت، دیگر لازم نیست به سیاست‌های اقتصادی حکومت و امکاناتی که دولت برای فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و تجاری در اختیارشان‌ می‌گذارد، توجه کنند.

مهم‌ترین مسائل مالی و اقتصادی مردم کشور شما چیست و چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

من معتقدم سواد مالی برای مردم لبنان ضروری است و فکر می‌کنم تا حدودی این کار را شروع کرده‌ایم. 

اگر اقتصاد لبنان مبتنی بر دلار نبود و بر پول ملی استوار بود، قطعاً به نقطه‌ای که امروز در آن هستیم، نمی‌رسیدیم و وضعیت بهتری داشتیم. ما باید با پول کشوری که در آن زندگی می‌کنیم، تجارت و معامله کنیم. امروز بازارهای مالی در لبنان رو به ورشکستگی است. بانک مرکزی لبنان دیگر نمی‌تواند نرخ مبادلۀ دلار برای خرید کالاهای وارداتی ضروری مردم لبنان را تأمین کند. بیشتر این نیازها، کالاهایی است که از خارج از کشور و با دلار وارد می‌شود. اختلاف زیادی میان نرخ مبادلۀ دلار در بانک مرکزی و بازار سیاه وجود دارد. نرخ مبادلۀ دلار در بانک مرکزی تقریباً 50 درصد نرخ مبادلۀ آن در بازار آزاد است و شکاف بزرگی ایجاد شده است. در نتیجه، در بازار با سه قیمت متفاوت دلار مواجه هستیم. اول، دلاری که خرید کالاها و محصولات با آن انجام می‌شود. دوم، دلار بانکی که برابر با 3900 لیرۀ لبنانی است. سوم، دلار در بازار سیاه که برابر با 8500 یا 9000 لیرۀ لبنانی است. بنابراین، باید واحد پولی‌مان را تقویت کنیم.

وقت آن رسیده که مردم لبنان پس از این سقوط و فروپاشی، از سواد مالی برخوردار باشند و به کمک آن، خود را از فشار و فروپاشی اقتصادی آتی نجات دهند. من معتقدم اولویت ما در حال حاضر، اقتصادی است که ما را در برابر چالش‌ها، خطرها و تهدیدها ایمن و توانمند سازد. این تنها راه نجات است و شهروندان لبنانی می‌توانند با واقع‌بینی اقتصادی و مالی در وضعیت فعلی زندگی کنند.

مدارس و دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی چه نقشی در افزایش سطح سواد مالی مردم لبنان دارند؟

من معتقدم دانشگاه‌ها مسئولیت درخور توجهی در این مسیر دارند؛ چون اقتصاد عامل اساسی تأثیرگذاری بر سیاست، رسانه، فرهنگ، هنر، جامعه و هر بُعد دیگری از زندگی است. مسئولیت دانشگاه، مدرسه و خانواده این است که این فرهنگ را در فرزندان، جامعه و محیط خود پرورش دهند. انسان فرزند محیط و جامعۀ خود است و متناسب با تربیت خانواده و آن چه در خانه، دانشگاه و مدرسه می‌آموزد، عمل می‌کند. متأسفانه همان طور که می‌دانید، مدارس به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل‌اند و نظام آموزشی رو به نابودی است. البته فکر می‌کنم این فقط مشکل لبنان نیست و همۀ کشورهای منطقه با آن دست به گریبان‌اند.

در این ویدئو، گفت‌وگوی آکادمی هوش مالی با فادی اسماعیل بودیه، مدیرمسئول مجلۀ بین‌المللی مرایا در لبنان، را مشاهده می‌کنید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی