چگونه مغناطیس پول شویم؟

واکاوی آموزه‌های قانون جذب

قانون جذب می‌گوید: «به آنچه فکر کنی، می‌رسی» و بیشتر افراد می‌گویند: «من واقعاً به ثروتمندی فکر می‌کنم و دوست دارم پول‌دار باشم؛ اما چرا نمی‌شوم؟» چون تمام افکار – چه خودآگاه چه خودناآگاه- در میزان جذب ثروت مؤثر است. متأسفانه یا خوشبختانه نزدیک به هشتاد درصد افکار ما خودناآگاه است. ممکن است به ثروتمندی بیاندیشیم (افکار آگاهانه)؛ اما در باورهای خود پولدارها را دوست نداشته باشیم؛ چون معتقدیم ثروتمندان خودخواه و ظالم هستند و افراد فقیر، خوب و مهربان (افکار ناآگاهانه). بنابراین، زندگی به سمتی می‌رود که فقیر و خوب باشیم. این پاسخِ «ماری کلیر کارلایل» به این مسأله اساسی در جذب ثروت است.

ماری کلیر کارلایل، دانش آموخته مربی‌⁠گری زندگی از مدرسه دیانا کوپر است. او تجربه طراحی داخلی منزل و مدیریت فروش را نیز دارد. کارلایل کارگاه‌های بسیاری برای الهام به دیگران در دستیابی به اهداف‌شان برگزار کرده و به افراد بسیاری برای زندگی مالی بهتر مشاوره داده است. تولید و شرکت در برنامه‌های رسانه‌ای پر نفوذ در انگلستان بخشی دیگر از زندگی کاری اوست. او سخنرانی انگیزشی، تسهیل‌گری با تجربه و هم اکنون مدیر عامل یک شرکت محصولات آرایشی-بهداشتی است. 

کارلایل سه کتاب در کارنامه نویسندگی خود دارد: «چگونه مغناطیس پول شویم»، «چارچوب‌های ذهنی مغناطیس پول: ابزاری برای نگهداشت خود و پول خود در مسیر درست» و «بیست و یک روز تا استادی در مغناطیس پول». 

اولین کتاب او «چگونه مغناطیس پول شویم» به موضوع نقش ضمیرخودناآگاه در حل مسائل مالی و دستیابی به اهداف مالی و نیز گام‌های کاربردی در این‌باره می‌پردازد. کارلایل دو گام را معرفی می‌کند:

اول، باید بدانیم چگونه پول جذب می‌شود؛

دوم، اقدام‌های لازم را برای جذب پول انجام دهیم و موانع آن را برطرف کنیم.

مروری کوتاه بر این کتاب خالی از لطف نیست؛ اما باید دانست این کتاب پر از تمرین است و زمانی مطالعه آن مؤثر است که تمرین‌ها انجام شوند. 

چیستی جذب پول

همواره دیده‌ایم برخی آدم‌ها به سادگی پول به‌⁠دست می‌آورند و برخی به همان سادگی پول ناچیز خود را نیز از دست می‌دهند. یکی از دلایل بنیادین این پدیده، قانون جذب است. قانون جذب، یک قانون طبیعی است و نمی‌توان از آن فرار کرد: «هر چیزی همسان خود را جذب می‌کند».

فرضیه انیشتن در فیزیک کوانتوم توضیح می‌دهد همه چیز از انرژی ساخته شده است و چیزی به نام ماده و غیرماده وجود ندارد. صندلی، پرده و لباس و ... همه ذرات انرژی با طول موج‌های متفاوت هستند. هر چه جسمی جامدتر باشد، طول موج کوتاه‌تری دارد. ما انرژی هستیم و ارتباط انرژیایی داریم. بنابراین، وقتی با آدم‌های جدید روبه‌رو می‌شویم، انرژی مثبت یا منفیِ آن‌ها را دریافت می‌کنیم. افکار ما هم انرژی است و آگاهی ما، لحظه به لحظه، ما و زندگی ما را می‌سازد. 

در واقع، بین افکار ما و زندگی ما ارتباط انرژیایی وجود دارد. اما ممکن است این رابطه چندان واضح و روشن نباشد. زیرا در بسیاری اوقات افکارِ خودناآگاه ما مشغول نقش‌آفرینی در واقعیت زندگی‌⁠مان هستند؛ افکاری که از آن‌ها آگاه نیسیتم. وقتی افکار ما طول موجی از خود ساطع می‌کنند، چیزهایی با همان طول موج را جذب خواهیم کرد. وقتی به کسی فکر می‌کنیم انرژی خود را در سطح تماس با او قرار می‌دهیم، در نتیجه تماس یا دیدار او روی می‌دهد. اگر شاد و سپاسگزار باشیم، دلایل بیشتری برای شادی و سپاسگزاری به سوی ما خواهد آمد؛ اگر احساس ثروتمندی و فراوانی داشته باشیم، به زودی ثروتمند خواهیم شد. 

بازی «من بیچاره» یکی از روش‌های خودناآگاه ماست که مسئولیت وضعیت مالی خود را از گردن‌⁠مان ساقط. دلسوزی و همدردی دیگران را جلب می⁠‌کنیم؛ خود را انسانی خوب و ارزشمند و البته قربانی نشان می‌⁠دهیم و این چنین، طول موج فقر را ساطع می‌کنیم. باید طول موج فردی ثروتمند را از خود ساطع کنید؛ اما بیشتر افراد این کار را نادرست انجام می‌دهند. مثلا با قرض، تلویزیون هوشمند می‌خرند یا در بخت‌آزمایی شرکت می‌کنند؛ با اینکه می⁠‌دانند احتمال برنده شدن در بلیط بخت‌آزمایی ضعیف است. چرا؟

زیرا هشتاد درصد افکار و آگاهی ما، خودناآگاه است و واقعیت زندگی ما را می‌آفریند. بیشتر مردم باورهایی محدودکننده دارند که مانع ثروتمندی آن‌ها می‌⁠شود. شاید این واقعیت را دوست نداشته باشیم؛ اما قانون جذب همین است. برای جذب ثروت، افکار خودآگاه و خودناآگاه باید هم‌راستا و هم جهت باشند. همگی خودناآگاه باورهای منفی مشترکی داریم؛ اما هرکس فکر می‌کند فقط خودش این عقیده را دارد: «من لیاقت پول بیشتر ندارم»، «کاری که می‌کنم چندان ارزشمند نیست»، «برای این پول چندان زحمتی نکشیدم، پس حق من نیست. چون برای پول باید سخت کار کرد»

چگونگی جذب پول

به جای تمرکز بر پول، بر چیزهایی که می‌خواهید با پول بخرید یا کارهایی تمرکز کنید که دوست دارید با آن انجام دهید. خواستن پول برای خودِ پول، صحیح نیست. برخی وقتی قانون جذب را می‌فهمند، به سرعت به برنده شدن در یک قرعه‌کشی یا بخت‌آزمایی دل می‌بندند. این روش به دلیل وجود باورهای منفی، ناکارآمد است. اما از جهتی دیگر بسیار مفید است. با تصوّر برنده شدن می‌توانید خواسته‌های واقعی خود را کشف کنید. می‌فهمید پول را برای چه می‌خواهید.

برخی تصور می‌کنند اگر پول را هر طور دوست دارند و هر وقت خواستند خرج کنند، مثل یک ثروتمند رفتار کرده‌اند و طول موج ثروتمندی از خود ساطع کرده‌اند. برای همین، بالاتر از سطح زندگی فعلی خود زندگی می‌کنند و همواره بدهکارند. 

1. آنچه می‌خواهید

برای جذب پول نیازمند تصویر روشن و نیروبخشی از خواسته خود هستیم که همواره جلوی چشم⁠‌مان باشد و اشتیاق حرکت و رشد در ما ایجاد کند. پس از تصویرسازی از موفقیت، طوری رفتار کنید که انگار آن تصویر به واقعیت پیوسته است. سپس، برای رسیدن به خواسته خود اقدام کنید و سرانجام آن را خواهید داشت. انتظار خود را بر اساس آن‌چه به‌راستی می‌خواهید تنظیم کنید، نه آن چیزی که فکر می‌کنید در توان شماست.

لازم نیست محاسبه کنید چگونه به خواسته خود می‌رسید. وقتی همواره به آنچه می‌خواهید فکر کنید، راه‌ها خود آشکار شده و مسیرها باز می‌شوند. به جای اینکه از خود بپرسید چگونه می‌توانم به این پول برسم، از خود بپرسید چگونه می‌توانم با استفاده از مهارت و اشتیاقم، تفاوتی در جهان ایجاد کنم. مشکل اصلی، پول نیست؛ بلکه پول نشانه‌ای از آن است. مشکل اصلی این است که آدم‌ها اشتیاق قلبی خود را دنبال نمی‌کنند. 

2. آنچه هستید

البته تمرکز بر خواسته‌ها کافی نیست. باید از وضعیت فعلی و رفتارهای خود درباره پول آگاه باشید. برخی تصور می‌کنند اگر پول را هر طور دوست دارند و هر وقت خواستند خرج کنند، مثل یک ثروتمند رفتار کرده‌اند و طول موج ثروتمندی از خود ساطع کرده‌اند. برای همین، بالاتر از سطح زندگی فعلی خود زندگی می‌کنند و همواره بدهکارند. 

اما بسیاری از ثروتمندان حساب‌وکتاب پول خود را دارند و بی‌جهت خرج نمی‌کنند. اگر نسبت به پول بی‌مبالات، بی‌تفاوت و بی‌اهمیت باشید، پول هم نسبت به شما همین گونه خواهد بود. 

یا ثروتمندان دنبال چیز مجانی نیستند و چانه نمی‌زنند. اگر چیزی را می‌خواهید و آن را ارزشمند می‌دانید و خوشحال‌تان می‌کند، پس بهای آن را بپردازید؛ به همین سادگی. پول انرژی است و شما با خرج‌های درست این انرژی را به شخص دیگری منتقل می‌کنید.

مراسم‌های تغییر

یکی از مؤثرترین کارها برای تغییر افکار و عادات، برگزاری مراسمی برای شروع است. مراسم شما را از منطقه راحتی خارج می‌کند، ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید؛ اما در حال تغییر طول موج هستید. طی مراسمی همراه شکرگزاری از این مرحله عبور کنید؛ برای مثال، در رسیدگی به حساب‌ها، دورانداختن باورهای منفی، جذب پول یا پاک‌سازی محیط از مراسم استفاده کنید. چند شیوه برای قدرت‌بخشی به مراسم وجود دارد: 

1. مراسم جذب 

اگر هدف مشخصی نداشته باشید، جذب شما در حد آرزو باقی خواهد ماند. «اگر پول بیشتری داشتم» مانند آن است که «می‌دانم هرگز نخواهم داشت». رقم مشخصی را در نظر بگیرید. برای آن چارچوب ذهنی خود را باز کنید. وقتی بدانید چه مقدار پول و در چه زمانی و  برای چه می‌خواهید، بیشتر به جذب ثروت نزدیک می‌شوید. 

2. مراسم پاک‌سازی

جریان انرژی در محیط نامرتب و کثیف کند می‌شود. در خانه درهم و برهم و پر از وسایل اضافه، انرژی به گردش درنمی‌آید. باید برای ورود انرژی جدید، محیط را پاک‌سازی کنید. انباشتگی ممکن است در خانه، دفتر کار، برنامه یا حتی در افکار شما باشد. 

انباشتگی یعنی چیزی که دوست ندارید یا مفید نیست یا از آن استفاده درستی نمی‌شود اما در اطراف⁠تان وجود دارد. در خانه، دفتر کار یا انبار قدم بزنید، کشوها یا کمدها را بررسی کنید. فهرستی از این انباشته‌ها تهیه کرده و برای رفع آن هرچه سریع‌تر اقدام کنید. 

 

این کتاب را انتشارات نسل نواندیش با ترجمه خانم آناهیتا چشمه‌علایی روانه بازار کرده است.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی