پول دربیاورید، حتی وقتی در خواب ناز هستید

راهکارهایی برای ایجاد درآمد غیرفعال

این روزها، تلاش برای کسب درآمد دیگر تنها در عرق جبین و کدِّ یمین خلاصه نمی‌شود و می‌شود پا روی پا انداخت، روی کاناپه لم داد و پول درآورد. چنین امکانی، با تغییر سبک زندگی مردم و تحول فضای کسب‌وکارها دور از دسترس نیست. این رؤیای بشر با ایجاد «درآمد غیرفعال» به تحقق پیوسته و شما حتی در ساعاتی که در خواب ناز هستید هم می‌توانید درآمد کسب کنید. درآمد غیرفعال یعنی ایجاد جریان درآمدی پیوسته و همیشگی، با انجام یک ‌بار کار و بدون نیاز به فعالیت‌ و صرف وقت بیشتر. در ادامه به برخی از ایده‌ها برای ایجاد درآمد غیرفعال اشاره می‌شود.

1- نگارش و چاپ کتاب

شاید اولین ایده‌ای که برای ایجاد درآمد غیرفعال به ذهن‌ها خطور می‌کند، نگارش و چاپ کتاب باشد. تفاوتی ندارد ذوق هنری دارید، دست به قلم‌تان خوب است یا در زمینه‌ای دارای دانش و مهارت تخصصی هستید. اگر فکر می‌کنید مکتوب کردن افکار و اندیشه‌های‌تان مخاطبانی خواهد داشت، لحظه‌ای درنگ نکنید! با نگارش و چاپ کتاب، به ازای هر تجدید چاپ، درآمدی پیوسته خواهید داشت.

2- کسب درآمد از تولید ویدئو

این روزها بسیاری از شاخ‌های مجازی، برای خودشان یوتیوبر شده‌اند و درآمد دلاری کسب می‌کنند. اگر نخواهیم با مشکلات افتتاح حساب خارجی و انتقال وجه از حساب خارجی به حساب داخلی (آن هم در این وضعیت تحریمی) دست و پنجه نرم کنیم، در همین ایران خودمان هم می‌شود از محل تولید محتوای ویدئویی کسب درآمد پیوسته داشت. سری به وب‌سایت‌های «آپارات»، «دیدئو» و... بزنید و شروط و قوانین آن را مطالعه کنید. با توجه به علاقه و مهارت خود، با ایجاد کانال آپارات و تولید ویدئوهای کاربردی و مفید جذب مخاطب می‌کنید و به ازای هر بازدید، مبلغی می‌گیرید. شاید شروعش سخت به نظر برسد؛ اما درآمد خیلی خوبی دارد!

3- تولید و فروش کتاب‌های الکترونیکی برخط

دانش در دنیای امروز گسترده‌تر، عمیق‌تر و عمومی‌تر شده و تقاضا برای آن به همین اندازه افزایش یافته است. دسترسی همگانی به تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های همراه، بستر را برای استقبال از کتاب‌های الکترونیکی مهیا کرده است. همۀ ما مهارت‌هایی داریم که ممکن است برای عده‌ای جذاب و کاربردی باشد. اگر مهارت خوبی در جزوه‌نویسی، طراحی پاورپوینت‌های آموزشی یا خلاصه‌نویسی کتاب‌های مرجع و پرمخاطب دارید، احتمالاً هم‌رشته‌ای‌های زیادی در سراسر کشور داشته باشید که حاضرند با پرداخت هزینه‌ای معقول، از آن بهره‌مند شوند. سخت نگیرید. حتی اگر ترشی‌های خاص و خوشمزه‌ای درست می‌کنید، این آموزش‌ها را مکتوب کنید و فایل آن را در سایت‌های کتاب الکترونیکی (مانند دانلند)، به قیمت دلخواه برای فروش بگذارید.

4- تولید پادکست یا کتاب صوتی

سرعت زندگی این روزها به شدت تند شده است. افراد معمولاً مشغول کار، رانندگی، معاشرت، نظافت یا خواب هستند و برای رفتن به محل کارشان عجله دارند. این فرصتی است برای شما که محتوایی جذاب را به صورت صوتی به آن‌ها عرضه کنید. اگر کارتان را به خوبی آغاز کنید، مخاطب‌های‌تان شما را به یکدیگر معرفی کرده و کارتان گل خواهد کرد. کمی بعد، به پشتوانۀ همین جامعۀ مخاطب می‌توانید به ازای هر بار پخش یا تبلیغ محصولاتی خاص در پادکست خود، کسب درآمدی همیشگی داشته باشید. به «شنوتو» یا «ناملیک» سری بزنید.

5- ساخت اپ (برنامهٔ کاربردی) موبایل

فرقی ندارد خودتان دانش تخصصی برنامه‌نویسی دارید یا خیر. به تنهایی یا با کمک برنامه‌نویس، برنامه‌ای کاربردی برای گوشی همراه طراحی کنید و آن را توسعه دهید. اگر موضوع خوبی برای فعالیت خود انتخاب کرده باشید و کارتان را به نحو احسن انجام دهید، به راحتی و تا آخر عمر، پس از هر بار نصب، درآمد کسب خواهید کرد.
جمع‌آوری داده از فعالیت کاربران گوشی‌های همراه و نظرسنجی‌های سفارشی هم منبع درآمد دیگری برای اپ شماست.

6- توسعۀ نرم‌افزارهای موجود

اگر مهارت برنامه‌نویسی و توسعۀ نرم‌افزار دارید، روی معدن طلا نشسته‌اید! بدون صرف هزینه و زمان زیاد، نرم‌افزارهای کاربردی را بررسی کنید و ببینید با چه تغییراتی می‌شود بر محبوبیت و کاربرد آن‌ها افزود. با توسعۀ چند نرم‌افزار کاربردی برای همیشه، به ازای هر کاربر، درآمدی کسب خواهید کرد. برای نمونه، تحلیلگران مالی مسلط به برنامه‌نویسی، در بستر نرم‌افزار متاتریدر و با توسعۀ اکسپرت‌های آن، به استراتژی‌های معاملاتی موفقی دست‌ یافته‌اند‌ و از محل فروش آن‌ها کسب درآمدی پایدار دارند.

7- راه‌اندازی دستگاه فروش اتوماتیک تنقلات (وندینگ ماشین)

این روزها همه چیز با سرعت فراوانی به سمت ماشینی شدن پیش می‌رود. شرکت‌های مختلف در ایران اقدام به فروش و پشتیبانی از دستگاه‌های خودکار فروش تنقلات می‌کنند. با کمی سرمایه، یکی از این دستگاه‌ها بخرید و در مکان‌های پررفت‌وآمدی مانند ایستگاه مترو یا جلوی بانک‌ها بگذارید و بدون حضور فیزیکی، کسب درآمد کنید.

8- خرید حق امتیاز

خیلی از هنرمندان، مانند خواننده‌ها و تهیه‌کنندگان فیلم، در موقعیت‌هایی خاص و معمولاً به این دلیل که برای پروژۀ دیگری نیازمند پول نقد فوری هستند، بخشی از حق امتیاز اثر هنری خود را می‌فروشند. با خرید بخشی از حق امتیاز اثر هنری خوب، در حقیقت در آن پروژه شریک شده‌اید و بدون محدودیت زمانی، هر گونه درآمدی که به هر نحوی از آن اثر هنری حاصل شود، کسب درآمدی غیرفعال خواهید داشت.

9- کسب درآمد از عکاسی

این گزینه، هم فال است و هم تماشا. اگر علاقه‌ای به عکاسی دارید، پس از تفریح و گشت و گذار، عکس‌های خوب‌تان را در وب‌سایت‌های مختلف فروش حق امتیاز عکس، مانند «Alarmy» بارگذاری کنید و برای فروش بگذارید. هر زمان کسی بخواهد از عکس شما، مستقیم یا غیرمستقیم استفاده‌ای کند، مبلغی به حساب شما واریز خواهد شد.

10- فعالیت در زمینۀ موسیقی

اگر ذوق هنری و استعداد خوبی دارید، شانس خود را در این دنیای پر رمز و راز امتحان کنید. نوشتن نت یا سرودن ترانه‌ای امروزی و جوان‌پسند و فروش حق امتیاز آن، درآمدی همیشگی برای شما ایجاد خواهد کرد.

11- طراحی بازی

با وجود پیشرفت سطح بازی‌های رایانه‌ای، ویدئویی و گوشی‌های هوشمند، بازار بازی‌های ساده و تعاملی همچنان داغ داغ است. اگر استعدادی در زمینۀ نرم‌افزار دارید، طراحی و تولید بازی تعاملی و به چالش کشیدن اعضای خانواده و جمع‌های دوستانه، درآمدی به ازای هربار نصبِ همیشگی برای‌تان ایجاد می‌کند. دقت کنید بازی باید تعاملی، جذاب و مبتنی بر سلیقۀ جامعه باشد.

12- کسب درآمد از صفحه‌های خالی

برای چاپ کتاب و کتابچه مجبور نیستید خودتان را به زحمت بیندازید و پنجاه هزار کلمه بنویسید و در آخر هم هیچ کس آن‌ها را نخواند! با طراحی جذاب چند نمونه دفتر یادداشت خاطرات روزانه، دفتر برنامه‌ریزی، دفتر یادداشت و... و چاپ و فروش آن‌ها، از صفحه‌های خالی، درآمدی پایدار کسب می‌کنید!
به یاد داشته باشید هر ایده‌ای که تنها با یک بار انجام، پیوسته نیازی از جامعه رفع کند، به فهرست ایده‌های بالا اضافه می‌شود و برای شما درآمد غیرفعال ایجاد می‌کند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی