مواجهۀ حرفه‌ای با پیشنهادهای شغلی

نحوۀ مذاکره، پذیرش یا رد یک پیشنهاد شغلی

نحوۀ مواجهۀ شما با پیشنهادهای شغلی سیگنال‌های مهمی به کارفرما ارسال می‌کند و آیندۀ کاری‌تان را تحت تأثیر مستقیم قرار می‌دهد. تفاوت چندانی ندارد که مشتاقانه تصمیم به پذیرش پیشنهاد شغلی گرفته باشید یا بخواهید آن را رد کنید، در هر صورت مهم است که حرفه‌ای به آن پاسخ دهید.

اقدامات لازم هنگام دریافت پیشنهاد شغلی

با دریافت پیشنهاد شغلی، زمانی را برای ارزیابی دقیق پیشنهاد اختصاص داده، به خوبی تمام مزایا و معایب آن را بررسی کرده و سپس پاسخ دهید. ارزیابی دقیق پیشنهادهای شغلی کمک می‌کند تا به شغل مطلوب و حقوق و مزایای شایستۀ خود برسید.

1- پیشنهاد را دقیق ارزیابی کنید.
پس از دریافت پیشنهاد کار، ضمن قدردانی و تأکید بر علاقه‌مندی خود، مهلتی برای تصمیم‌گیری درخواست کنید. اگر فکر می‌کنید به زمان بیشتری از آنچه کارفرما پیشنهاد داده برای ارزیابی و تصمیم‌گیری نیاز دارید، بدون تعارف کمی زمان بیشتر بخواهید. البته توجه داشته باشید که نباید مدت تصمیم‌گیری را بسیار طولانی کرده و پاسخ را آنقدر به تعویق بیندازید که پیشنهاد لغو شده یا با فردی دیگر تأمین شود.
در ارزیابی پیشنهاد کاری، شش‌گانۀ زیر را بررسی کنید:
- درآمد، مزایا و بسته‌های حمایتی و جبرانی
- شأن و مقام اجتماعی
- مبتنی بر علائق بودن
- مبتنی بر استعداد بودن
- فرهنگ کاری شرکت، ساعات کاری و میزان مرخصی
- مسافت و نحوۀ رفت‌وآمد

گاهی اوقات در شرایط اضطرار هستیم و ممکن است مجبور باشیم علی‌رغم علاقه، پیشنهاد شغلی خاصی را به صورت موقت، بپذیریم؛ نکتۀ مهم این است که پس از ارزیابی دقیق تمام جوانب و سنجش موقعیت، این تصمیم گرفته شود.

2- یک پیشنهاد جایگزین در نظر بگیرید.
همیشه هنگام ارزیابی، یک پیشنهاد کاری مطلوب برای خود طراحی کرده و شرایط آن را با پیشنهاد فعلی مقایسه کنید. بر اساس تطابق یا میزان اختلاف پیشنهاد کاری و وضعیت مطلوب، تصمیم بگیرید که برای بهبود شرایط با کارفرما مذاکره کنید، پیشنهاد را بپذیرید یا آن را رد کنید. در هر صورت دیگر وقت آن رسیده که نتیجه را به کارفرما اطلاع دهید.

3- با کارفرما مذاکره کنید.
اگر پیشنهاد کاری را ارزیابی کرده و به آن علاقه‌مند هستید اما احساس می‌کنید، برخی مزایای پیشنهاد قابل تقویت و برخی معایب آن قابل تخفیف هستند، برای مذاکرۀ حرفه‌ای با کارفرما برنامه‌ریزی کنید.
برای مثال اگر فکر می‌خواهید برای افزایش حقوق و دستمزد پیشنهادی گفت‌وگو کنید، ابتدا با مراجعه به گزارش‌های سالانۀ حقوق و دستمزد در ایران، مانند گزارش حقوق و دستمزد جاب‌ویژن، میانگین پرداختی مشاغل مشابه را بررسی کرده و با پیشنهاد کاری خود مقایسه کنید. به ترکیب ایده‌آلی از حقوق و مزایای کاری موردنظرتان بر اساس واقعیت فکر کنید.
در نهایت، از طریق پیام یا ایمیل به کارفرما اطلاع دهید که پیشنهاد را بررسی کرده‌اید و مشتاقید قدری در مورد برخی جزئیات گفت‌وگو کنید.

*توجه:درحالی که می‌خواهید برای یک بستۀ حقوق و مزایای منصفانه مذاکره کنید، باید بدانید چه زمانی مذاکره را متوقف کنید، پیشنهاد شغلی را بپذیرید یا کنار بروید. اگر بیش از حد بر سر برخی موارد پافشاری کنید، کارفرما می‌تواند پیشنهاد کاری را پس بگیرد.

4- اعلام پذیرش پیشنهاد شغلی
در صورتی که تصمیم گرفتید پیشنهاد کاری را بپذیرید، حتی اگر حین گفت‌وگوهای تلفنی یا حضوری این تصمیم را اعلام کرده‌اید، با نگارش و ارسال یک نامۀ رسمی، به صورت مؤدبانه پیشنهاد شغلی را بپذیرید و جزئیات پیشنهاد، شامل حقوق، مزایا، عنوان شغلی و تاریخ شروع استخدام را تأیید کرده و رفتار حرفه‎‌ای خود را نشان دهید.

5- رد کردن پیشنهاد شغلی
گاهی حتی اگر به شدت دنبال شغل باشید اما مطمئن شوید شغلی مناسب‌تان نیست، رد کردن آن منطقی است؛ حقوق و مزایای پایین و نامتناسب، ناپایداری مالی شرکت، نرخ بالای جابه‌جایی کارکنان و رابطۀ غیرصمیمی مدیر و کارکنان می‌تواند دلایل محکمی برای رد یک پیشنهاد شغلی باشند.
مؤدبانه و رسمی پیشنهاد شغلی را رد کنید؛ ضمن ابراز قدردانی بابت این پشنهاد کاری و بدون اشاره به جزئیات و دلایل نپذیرفتن آن، طی نامه‌ای رسمی عدم تمایل به همکاری را اعلام کنید. با این رفتار پل‌های پشت سرتان را خراب نمی‌کنید و در آینده، در صورت بهبود شرایط یا دریافت پیشنهاد کاری جذاب‌تر از همین سازمان، می‌توانید از فرصت همکاری استفاده کنید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی