سفر پول

از دل تاریخ برای امروز و آینده؛ جلد 26 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

همهٔ ما به دنبال کسب رفاه لازم برای رسیدن به اهداف‌مان در زندگی هستیم. پول، ابزار خرید است و از جیبی به جیب دیگر در گردش بوده و به ما قدرت انتخاب و خرید چیزهایی را که لازم داریم، می‌دهد. با پول می‌توانیم کالایی را که ارزش آن با پول‌مان برابر باشد، بخریم. گردش پول به ما امکان می‌دهد کالاها و خدمات خود را ارزش‌گذاری کنیم، به نیازها و خواسته‌های‌مان پاسخ دهیم، حتی قدرت خرید خود را به آینده بفرستیم. بدون پول چگونه می‌توانستیم زندگی خود را مدیریت کنیم؟ اصلاً قادر به تصور دنیای بدون پول هستیم؟ پول ابزار ساده‌ای نیست و یک‌دفعه به وجود نیامده، بلکه از دل تاریخ و دشواری‌های بسیار به ما رسیده است. پول، یکی از ابداعات کم‌نظیر بشر برای خرید و فروش کالاها و خدمات است. انسان‌ها در طول زمان متوجه شدند به ابزاری نیاز دارند تا ارزش چیزهای مختلف را بسنجند و آن را با کالا و خدمات مبادله کنند و پس‌انداز کنند.

در گذشته‌های دور، انسان‌ها نیازهای روزانهٔ خود را با تلاش و از روش‌های مختلفی مانند شکار و کشاورزی و دامداری تأمین می‌کردند و می‌توانستند بدون نیاز به پول زندگی کنند. به تدریج و با گسترده شدن دامنهٔ نیازها و خواسته‌ها و رشد جوامع شهری، دیگر بعضی از نیازها یا به اندازهٔ کفایت برطرف نمی‌شد یا به طور کلی تأمین آن‌ها از عهدهٔ فرد خارج بود. پس رفته رفته نیاز به داد و ستد کالا به کالا یا پایاپای شکل گرفت و برای مدت زیادی ادامه پیدا کرد. اما به تدریج انسان‌ها فهمیدند هر کالایی ارزش مشخصی دارد و نمی‌شود هر چیزی را با چیز دیگری عوض کرد. به این ترتیب، مبنایی برای پیدایش پول شکل گرفت. پول‌ها به وجود آمدند تا ما آسان‌تر‌ به نیازها و خواسته‌های زندگی خود دست‌ یابیم. در گذر زمان، شکل و مفهوم پول تغییرات فراوانی یافته و  پول‌ها در شکل‌های متفاوت، از فیزیکی تا دیجیتالی، تغییرات بسیاری کرده‌اند.

کتاب «سفر پول» دربارهٔ تاریخچهٔ پیدایش پول است تا کودکان بدانند پول امروزی از کجا آمده، در ابتدا چه شکلی بوده، چگونه پایش به زندگی ما باز شده و چه اهمیتی دارد. کتاب «سفر پول» شکل‌های مختلف پول، مانند پول نقد و چک و کارت اعتباری را به بچه‌ها نشان می‌دهد و آن‌ها را با مفاهیم گردش پول، روش‌های پرداخت، بودجه‌بندی، پس‌انداز، راه‌های کسب درآمد، سرمایه‌گذاری، سپرده‌گذاری، سود، تسهیلات آشنا می‌کند. علاوه بر این، کتاب به بچه‌ها می‌آموزد زمانی که از راه‌هایی مثل کار یا گرفتن هدیه و پول توجیبی پول درآوردند، چگونه آن را مدیریت و خرج کنند و در کجا پس‌انداز کنند. آشنایی با تاریخچه و سیر گردش پول و درک این مفاهیم موجب می‌شود کودکان برای پول ارزش بیشتری قائل شوند و بهتر آن را مدیریت کنند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی