بررسی بازی کش‌فلو از دیدگاه سواد مالی

نسخه ایرانی از بازی کش‌فلو، یک گام جلوتر

رابرت کیوساکی، آموزه‌های خود درباره مدیریت امور مالی و فعالیت اقتصادی را در قالب بیش از بیست کتاب فراهم آورده است. اما اقدام هیچ‌گاه جای مطالعه را نمی‌گیرد. از این رو سال‌هاست با طراحی بازی گردش مالی، مخاطبان خود را به انجام یک بازی دعوت می‌کند تا با تمرین این ‌آموزه‌ها در فضای شبیه‌سازی شده، گام مؤثرتری برای ارتقا مهارت‌های مدیریت مالی‌اقتصادی خود بردارند.

داستان بازی

بازی گردش مالی شامل دو مسیر است: مسیری که برای پرداخت هزینه‌ها همواره باید در چرخه زندگی دوید و مسیری که پول در چرخه اقتصادی به جریان افتاده و ضمن پوشش هزینه‌ها، فرد را ثروتمندتر می‌کند. با بارها انجام بازی، فرد یاد می‌گیرد چگونه از مسیر اول (چرخه موشی) خارج شده و وارد مسیر ثروت‌آفرینی (مسیر سریع) شود.

نسخه‌های بازی در ایران

ترجمه فارسی این بازی به همت انتشارات طاهریان با عنوان بازی گردش ­مالی منتشر شده است؛ اما نسخه ایرانی آن را باید بازی کش‌فلو از شرکت هوش ثروت دانست. این شرکت پا را از ترجمه و تغییر نام­‌ها فراتر گذاشته، با افزودن کارت‌‌ها، معامله‌های جدید، تغییر در قوانین (برای مثال جریمه بیکاری یا ورشکستگی) و تغییر در منطق برنده شدن، بازی را بازنویسی، بازطراحی و برای ایران به‌روزرسانی کرده است.

آموزه‌‌های سواد مالی

به طور خلاصه، آموزه‌های سواد مالی در بازی گردش مالی شامل آشنایی با مفهوم «درآمد غیرفعال»، آشنایی با صورت‌های مالی،  آغاز مسیر سریع با هزینه، تصمیم‌گیری عاقلانه به جای تصمیم‌گیری هیجانی، ارتقای مهارت مذاکره، محک قدرت ریسک‌پذیری می‌شود. بازی کش‌فلو چند ویژگی دارد که می‌توان به این موارد اضافه نمود:

  • در نظر گرفتن تورم

    بازیکنان پس از دوازده بار عبور از خانه حقوق (یادآوری گذشت یک سال)، به هزینه­‌هایشان بیست درصد اضافه می­‌کنند. باتوجه به وجود تورم در اقتصاد ایران، شناخت و اعمال آن در هزینه‌ها بازی را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. در این بازی، درآمد هم شامل همین افزایش می‌شود. در واقعیت افزایش درآمد به میزان افزایش هزینه‌ها نیست؛ این موضوع برای کارمندان به شکل تهدید (افزایش هزینه بیشتر از درآمد) و برای افرادی که درآمد غیرفعال دارند؛ ممکن است خود را در قالب یک فرصت اقتصادی (افزایش درآمد بیشتر از هزینه) نشان می‌دهد.

  • تنوع کسب‌وکارها

    کارت‌های معامله بازی کش‌­فلو فعالیت­‌های وسیع‌تر اقتصادی را پوشش می‌دهد؛ مانند راه‌اندازی کسب‌وکاری نوپا، شراکت در کسب­‌وکار، خرید اوراق مشارکت، سرمایه‌گذاری در بورس، خرید واحد صندوق سرمایه­‌گذاری، خرید کالاهای گران‌­بهایی مانند قالیچه دست­باف، سکه و ارز خارجی. نکته مهم اینکه در راهنمای بازی چگونگی خرید و فروش و قوانین آن متناسب با شرایط ایران به روشنی توضیح داده شده است.

  • سه روش‌ ناآشنا

علاوه بر تنوع خوب کسب‌وکارها سه روش کمتر شناخته شده­ در بازی وجود دارد که برای فعالیت اقتصادی و نیز حفظ ارزش پول و رشد آن از آنها نیز می‌­توان استفاده کرد. بازیکنان در فرآیند انجام بازی، بهتر و بیشتر با آنها آشنا می­‌شوند:

- بازاریابی شبکه‌­ای: یکی از روش‌های درآمدزایی است؛ اما مدتی طول می‌­کشد تا تلاش­‌ها در این عرصه به ثمر بنشیند. در بازی، پس از گذشت یک سال بازیکنان می‌توانند درآمد غیرفعال حاصل از آن را ثبت کنند.

- خرید رمز ارزها: با خرید، نگهداری و فروش به‌موقع ارزهای دیجیتال بازیکنان می­‌توانند درآمد خوبی به دست آورند.

- بیمه عمر: ابزاری برای پس‌انداز و در عین حال سرمایه‌گذاری است. این بیمه در فرایند بازی در هزینه­‌های غیر معمول پزشکی به کمک­ بازیکنان می‌­آید و می‌­توانند هزینه­‌ها را پرداخت نکنند. البته در صورت نیاز می‌­توانند بیمه­‌شان را بازخرید کرده و از محل آن درآمد کسب کنند.

جایگاه کش‌فلو در سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها از دیدگاه سواد مالی

جایگاه کش‌فلو در سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها از دیدگاه سواد مالی

چند نکته مثبت

  • دفترچه راهنما ساده، روان و با جزئیات کامل بازی را شرح می‌دهد؛ بازیکنان با خواندن آن به راحتی می‌­توانند بازی را شروع کرده، مطابق روند و قواعدی روشن آن را ادامه داده و به پایان برسانند.
  • طراحی بهتر کاربرگ صورت‌های مالی (صورت سود و زیان و ترازنامه)، کاربرگ مسیر سرعت (درآمد غیرفعال) باعث می‌شود دشواری ثبت و پیگیری هزینه­‌ها برای بازیکنان آسان شده و چیزی را فراموش نکرده یا از دست ندهند. محلی برای پیگیری پرداخت اقساط وام یا محاسبه تورم یا اقساط بیمه عمر در کاربرگ پیش‌بینی شده است.
  • ایجاد تغییراتی در مواد و بسته­‌بندی بازی که علاوه بر ارتقا کیفیت محصول بر جذابیت آن هم افزوده و کار با اجزای بازی را راحت­‌تر کرده است.
  • ارائه خدمات پشتیبانی در قالب یک باشگاه برای انجام بازی به شکل حضوری یا یافتن هم‌بازی، هدف این باشگاه تکرار و تمرین بازی، گفتگو و در نتیجه یادگیری بهتر است.

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی