بازار کهنه‌فروش‌ها

فروش آنچه نمی‌خواهیم و خرید آنچه می‌خواهیم؛ کتاب 22 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

خرید و فروش لوازم دست دوم و کارکرده، قدمتی طولانی دارد و بازار آن همیشه گرم بوده است. بازار کهنه‌فروش‌ها، نام یکی از این مکان‌هاست و از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد در آن به چشم می‌خورد. در موج امروزی شدن کسب‌وکارها، این بازارهای شلوغ و پرهیاهو هم جای خود را به وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی خرید و فروش کالا داده‌اند. این روزها با وجود این بازارهای اینترنتی، می‌توانیم وسایل اضافی و بلااستفاده‌مان را راحت‌تر و زودتر از قبل تبدیل به پول کنیم.

فرهنگ فروش کالاهای کم‌استفاده یا بی‌استفاده در بسیاری کشورها رواج زیادی دارد و مردم از یک سو کالایی را که به آن نیاز ندارند، برای فروش می‌گذارند تا شاید به درد دیگران بخورد و از سوی دیگر، کالاهایی را که لازم دارند، با قیمت کمتری می‌خرند تا در هزینۀ خانواده صرفه‌جویی کنند. البته این کار فوت و فن خودش را دارد و اگر آن را بلد نباشیم، ممکن است سرمان کلاه برود یا اصلاً نتوانیم جنس‌مان را بفروشیم.

داستان «بازار کهنه‌فروش‌ها» کودکان را با این نوع داد و ستد آشنا می‌کند. این کتاب، ماجرای دختر کوچولویی به نام «استلا» است که با پدر و برادرش به بازار کهنه‌فروش‌ها می‌رود تا جعبۀ موسیقی قشنگش را بفروشد. او می‌خواهد با پول جعبه و پس‌اندازهایش، در کلاسی که دوست دارد، ثبت‌نام کند. در بازار، چادرها و غرفه‌ها پر است از اثاث خانه و ابزارآلات و قطعات ماشین و هر چیزی که ممکن است روزی به کار بیاید. پدر استلا تصمیم می‌گیرد قالپاق بخرد؛ اما قیمت پیشنهادی فروشنده زیاد است. او موفق می‌شود قالپاق را ارزان‌تر بخرد و استلا با دیدن این معامله، چم و خم چانه‌زنی را از پدر یاد می‌گیرد. دخترک تلاش می‌کند با استفاده از همین ترفند، جعبۀ موسیقی‌اش را بفروشد. او قیمت را بیشتر می‌گوید و جای چانه‌ زدن می‌گذارد؛ اما کسی حاضر نمی‌شود جعبه را با آن قیمت ‌بخرد. قیمت‌گذاری درست هم مهارتی ضروری برای معاملۀ موفق است که او باید یاد بگیرد.

استلا با پخش آهنگی زیبا و معروف، جعبۀ موسیقی‌اش را تبلیغ می‌کند. خانم گل‌فروش با شنیدن آهنگ هیجان‌زده می‌شود؛ اما پول کافی برای خرید آن ندارد. اما ماجرا این‌گونه تمام نمی‌شود و استلا با مبادلۀ کالا به کالا یا پایاپای به هدفش می‌رسد. حالا استلا با تجربۀ معامله‌ای موفق، امیدوار است دفعۀ بعدی بتواند وسایلش را در بازار کهنه‌فروش‌ها بفروشد.


هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • محبوبه سترگی پاسخ 13 اردیبهشت 1400 در ساعت 03:40

    سلام خسته نباشید مهارت برای افراد یک جامعه در تمام لایه های زیستن، در همه دوران ها و در کل جهان قابل ستایش و مفید است. و آموزش آن برای هر کسی ضروری است. بازار کهنه فروشها هم خود نیز یک مهارت است.(سواد مالی) بازار کهنه فروشها بر خلاف نامش که شاید پیش پا افتاده باشد ولی مهارتی است همچون مهارت در یادگیری زبانهای مختلف مهارت در استفاده از کامپیوتر و ......که اگر فرد بتواند خوب یاد بگیرد میتوانند از آن استفاده بهینه در جهت کسب درآمد داشته باشد نکته مهم اینکه: رده سنی پایین جزو مخاطبین اصلی قرار گرفته شده، مطمئنا بازخورد و خروجی قابل توجهی خواهد داشت. زیرا سواد مالی همچون سواد درسی و سواد رسانه ای و.......یا بطور کلی آموزش در سن پایین، نتایج بهتری را بدنبال خواهد داشت. . من بسیار از این مجموعه کتاب لذت بردم و برای کسانی که در این مسیر فعالیت میکنند، سلامتی، موفقیت روز افزون و نیکبختی را آرزومند.

مطالب پیشنهادی