مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های بانی‌مانی برگزار شد

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های بانی‌مانی برگزار شد

داستان‌های سواد مالی برای کودکان 5 تا 7 سال

به مناسبت هفتۀ کتاب و کتابخوانی، مراسم رونمایی از مجموعۀ چهارجلدی قصه‌های بانی‌مانی، داستان‌های سواد مالی برای کودکان 5 تا 7 سال، بیست و سوم آبان‌ماه 1401، با حضور احمد اختیاری، مدیر انتشارات مهرسا؛ کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی و مریم عظیمی، مترجم کتاب‌ها، برگزار شد. مجموعۀ چهارجلدی «قصه‌های پولی بانی‌مانی» به تأیید علمی آکادمی هوش مالی رسیده و به همت انتشارات مهرسا ترجمه و منتشر شده است.

در ابتدای این مراسم، حامد اختیاری مدیر انتشارات مهرسا با گرامی‌داشت هفتۀ کتاب، به معرفی فعالیت‌های این نشر پرداخت و دربارۀ نحوۀ انتخاب کتاب‌های کودکان در این نشر توضیح داد: «دیدگاه ما در زمینهٔ‌ انتخاب کتاب‌ها برای ترجمه، دیدگاهی مهارتی و تربیتی است. مهارت‌هایی مانند حل مسأله، مدیریت احساسات، توجه و تمرکز، مهارت‌های اجتماعی و اخلاقی، ذهن‌آگاهی و آموزش‌های خاص مانند «دخترانه‌ها». مجموعهٔ «پانچلو» دربارهٔ ارزش‌پروری و ارزش‌هایی مثل خودباوری و عزت نفس و پذیرش خود، جزء مجموعه‌های موفق ماست که به صورت صوتی هم تهیه شده است. در این مدت، با تکیه بر مهارت‌هایی مثل خودباوری، جرأت‌ورزی، کنترل هیجانی و تاب‌آوری کتاب‌ها را برای ترجمه انتخاب کردیم.»

اختیاری دربارۀ این مجموعۀ چهارجلدی گفت: «موضوع سواد مالی و مهارت‌های مالی و اقتصادی جزء نقشهٔ کلی ما برای پوشش مهارت‌های ضروری برای کودکان است. پیش از این، مجموعه‌ای به نام «کودک کارآفرین» را در همین زمینه منتشر کردیم که آن‌ها را با فعالیت‌های کارآفرین و ملزومات کارآفرینی آشنا می‌کند.کتاب‌های این مجموعه «وقتی پدربزرگ به تو جعبه ابزار هدیه می‌دهد» و «وقتی مادربزرگ به تو نهال لیمو هدیه می‌دهد» خلاقیت در ساختن فرصت‌ اقتصادی برای کودکان را مطرح می‌کند. مجموعه‌ای سه جلدی هم با عنوان «کارآفرین کوچک» دربارۀ حل مسأله و سخت‌کوشی در انتشارات چاپ شده است. امیدواریم با چاپ این مجموعهٔ چهارجلدی با همکاری آکادمی هوش مالی، به فعالیت در این حوزه ادامه دهیم. چند کتاب غیرداستانی هم با همین موضوع،‌ مانند مجموعه‌ای برای دختران یا آموزش مباحث مالی برای رده‌های سنی هشت تا دوازده سال در دست چاپ داریم.»

در بانی‌مانی هر کتاب شخصیت، داستان و نیاز متفاوتی دارد. به همین دلیل، موقعیت‌های مختلف برای کودکان به تصویر کشیده می‌شود تا متناسب با موقعیت خودشان، آن مفهوم را به خوبی درک کنند.

در ادامۀ مراسم دکتر کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی، با اشاره به اهمیت سواد مالی در زندگی توضیح داد: «هر تجربه‌ای که ما انسان‌ها در زندگی به دست می‌آوریم، وابسته به پول است. ما عمر و توانایی‌های‌مان را به پول، دانایی و توانایی تبدیل می‌کنیم و در این چرخه سعی می‌کنیم از خودمان چیزی بیافرینیم که قبلاً نبوده‌ایم. پول ابزار و واسطه است که متوجه باشیم دانش و وقتی که صرف می‌کنیم، ارزش چیزی را که به دست می‌آوریم دارد یا خیر. داشته‌ها به ما اعتبار می‌دهند یا به تجربه‌های جدید منجر می‌شوند. بنابراین،  باید بگوییم پول همه چیز است و در عین حال، هیچ چیز نیست. همچنان که بدن و جسم ما همه چیز ماست و به واسطۀ آن در این دنیا حضور داریم؛ اما هیچ چیز ما نیست. روزی آن را از دست می‌دهیم و تنها چیزی که از ما می‌ماند، آوا و تأثیر ماست.»

او  در ادامه به اهمیت گفت‌وگو دربارۀ پول با کودکان پرداخت و گفت: «ممکن است این تصور پیش بیاید که اگر دربارۀ پول با بچه‌ها صحبت کنیم، آ‌ن‌ها را به این موضوعات آلوده کرده‌ایم. در حالی که، کودکان درگیر همۀ این موضوع‌ها هستند و پیام‌های فراوان مالی را از محیط دریافت می‌کنند؛ از پول و ثروت تا فقر، دارایی، خواسته، نیاز و خرید. مهم این است که پیام درست را به او منتقل کنیم. ما به شکلی ساده‌تر و جذاب‌تر به آن‌ها پیام درست می‌دهیم؛ قبل از آنکه رفتارهای نادرست به آن‌ها القا شود.

رودی با اشاره به اینکه آکادمی هوش مالی تولیدکنندۀ محصولات و خدمات است و این امر، نوعی اعتبار و رهبری برای آکادمی در جامعۀ مخاطب ایجاد کرده، گفت: «این رونمایی از آن جهت مهم است که آکادمی خود محصولی تولید نکرده؛ اما به آن مهر تأیید می‌زند. پنج سال تلاش حرفه‌ای همکاران ما در آکادمی هوش مالی، باعث شده مهر تأیید آکادمی ارزش و اعتباری به این مجموعه بدهد که خیال مخاطب را از محتوای آن آسوده کند. خانواده‌ها می‌دانند این کتاب‌ها اطلاعات نادرستی مثل ثروت‌اندوزی به کودکان یاد نمی‌دهد؛ بلکه مفاهیم سواد مالی به شیوه‌ای درست و متناسب با سن آن‌ها مطرح شده است.»

پنج سال تلاش حرفه‌ای همکاران ما در آکادمی هوش مالی، باعث شده مهر تأیید آکادمی ارزش و اعتباری به این مجموعه بدهد که خیال مخاطب را از محتوای آن آسوده کند.

در بخش پایانی این مراسم، مریم عظیمی، مترجم کتاب‌ها، دربارۀ گفت‌وگوهای مالی والدین با کودکان توضیح داد: «برای پدر و مادرها صحبت از پول با فرزندان‌شان بسیار دشوار است. عموماً کارشناسان این موضوع را به صحبت دربارۀ مسائل زناشویی با کودکان تشبیه می‌کنند. سؤال این است که چرا با اینکه پدر و مادرها در تلاش برای فراهم کردن زندگی راحت‌تر و رفاه بیشتر برای فرزندان‌شان هستند، از گفت‌وگوهای پولی و مالی با آن‌ها طفره می‌روند. والدین به صورت ناخودآگاه تصور می‌کنند پول کثیف است و نباید سرشت پاک کودکان را به این مسائل آلوده کرد. از طرف دیگر، آن‌ها دوست ندارند فرزندان‌شان متوجه کمبودهای مالی شوند. این در حالی است که کمبود اصل اولیهٔ اقتصادی است و حتی در سطح کلان و برای دولت‌ها کسری بودجه اتفاق می‌افتد. منابع محدود و انتخاب‌های نامحدود یکی از اصول بدیهی اقتصاد است. ما باید از بین منابع محدود، انتخاب کنیم و اولویت داشته باشیم. اگر از کودکی فرزندان‌مان را با این موضوع آشنا کنیم، پذیرش و درک آن برای‌شان راحت‌تر می‌شود و زودتر از آن آگاه می‌شوند. علاوه بر این، کودکان این نسل به دلیل تکنولوژی و جایگاه آن در زندگی روزمره، مثل بازی‌های کامپیوتری، خیلی زودتر با این مسأله آشنا می‌شوند.»

در ادامه، عظیمی به ویژگی‌های منحصربه‌فرد مجموعۀ چهارجلدی پرداخت و گفت: «انتخاب کتاب‌های بانی‌مانی از بین انبوه کتاب‌های کودک با این موضوع، چند دلیل داشت. اول اینکه از نظر متناسب بودن با مخاطب کودک، امتیاز خوبی می‌گیرد؛‌ روایت، شخصیت‌پردازی و انتقال پیام و نتیجه‌گیری. دوم نقش محوری والدین و بزرگ‌ترها در هدایت کودکان از طریق گفت‌وگوست. این کتاب‌ها به نوعی روش مشایی دارند؛ یعنی به جای سخنرانی، با گفت‌وگو پیش می‌روند. این بهترین روشی است که مدل ذهنی‌مان را به آن‌ها منتقل کنیم. سوم اینکه احترام به تفاوت‌های فردی در این مجموعه پررنگ است. معمولاً کتاب‌های کودک تک‌شخصیتی هستند؛ اما در بانی‌مانی هر کتاب شخصیت، داستان و نیاز متفاوتی دارد. به همین دلیل، موقعیت‌های مختلف برای کودکان به تصویر کشیده می‌شود تا متناسب با موقعیت خودشان، آن مفهوم را به خوبی درک کنند و آگاهی و همزادپنداری‌شان افرایش یابد. در نهایت، مسائل مالی و سواد مالی به شکلی بسیار ساده و با توجه به جزئیات مسائل مالی مطرح شده است. برای مثال،‌ در پول‌توجیبی مهم است که کودک بداند آن پول کی به دستش می‌رسد. در کتاب «خرجش کن» شخصیت داستان عاشق شنبه‌هاست؛ چون پول‌توجیبی‌اش را آن روز می‌گیرد. در کتاب «قسمتش کن» با صحبت دربارهٔ گرده‌افشانی زنبورها این مفهوم را توضیح می‌دهد. شاید کمتر نویسنده‌ای به سراغ چنین مثالی برود که هم منفعت‌های محیط‌زیستی دارد و هم منافع اقتصادی. به همین دلیل، این کتاب‌ها فراتر از متن هستند و مخاطب با هر بار خواندن مفهوم تازه‌ای را متوجه می‌شود.»

* آکادمی هوش مالی به مناسبت انتشار این مجموعه، گفت‌وگویی اختصاصی با سیندرز مک‌لئود، نویسندۀ کتاب‌ها، انجام داده که می‌توانید اینجا بخوانید.

* برای آشنایی بیشتر با این مجموعۀ چهارجلدی اینجا کلیک کنید.