رونمایی از کتاب «معمار عمارت» در سرای اهل قلم

رونمایی از کتاب «معمار عمارت» در سرای اهل قلم

با حضور جمعی از صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه خانواده، فرهنگ و اقتصاد

آکادمی هوش مالی در سرای اهل قلم خانه کتاب، میزبان اساتید، صاحب‌نظران و منتقدان برای رونمایی از کتاب «معمار عمارت؛ دفتر حساب مدیران مالی خانواده» بود.

دکتر سید نظام‌الدین موسوی، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نشست رونمایی از این کتاب گفت: «امروز اقتصاد یک موضوع آکادمیک و لاکچری نیست، بلکه به درون خانواده‌ها وارد شده است و جای خالی سواد مالی کاملا در کشور و جامعه احساس می‌شد؛ اما توجهی که در این کتاب به خانواده شده و اقتصاد را در حوزه خانواده تعریف کرده است، شایسته تقدیر است.

سواد مالی یکی از ضروریات است که در فضای جامعه کنونی جای خالی آن احساس می‌شد. در فرهنگ ایرانی و دینی خانواده بنیان اصلی است و هر اتفاقی که قرار است بیفتد باید از خانواده شروع شود. امروزه ما از سنت‌ها دور افتاده‌ایم؛ اقتصاد خانواده چیزی جدا از اقتصاد جامعه نبوده و از گذشته وجود داشته است. اقتصاد مساله بسیار مهمی است که خانواده‌ها باید با آن آشنا شوند. در گذشته مساله بورس، ارز، تورم و... به اقتصاد خانواده مرتبط نبوده اما اکنون بسیار مهم است. زیرا ارز که گران می‌شود بر اقتصاد خانواده اثر می‌گذارد. تحریم‌ها هم همین‌طور. سهام عدالت وارد سطح پایین‌دست جامعه می‌شود و خانواده‌ها باید بدانند چگونه با سهم عدالت رفتار کنند. اگر سواد مالی نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم».

در این نشست که روز یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه 1399 برگزار شد، دکتر کمیل رودی مدیر آکادمی هوش مالی و نویسنده کتاب معمار عمارت گفت: «معمار عمارت درباره تدبیر مالی خانواده هست، اما فقط یک کتاب نیست. دانه نهضت سواد آموزی مالی است که سه سال پیش در شرکت دانش‌بنیان پارت کاشته شده است و آغازی است بر توانمندسازی مردم در مدیریت امور مالی.

معمار عمارت، فقط یک کتاب نیست. دانه نهضت سواد آموزی مالی است که سه سال پیش در شرکت دانش‌بنیان پارت کاشته شده است و آغازی است بر توانمندسازی مردم در مدیریت امور مالی.

دکتر کمیل رودی

از دوره شکوفایی تمدن اسلامی بوعلی‌ها و خواجه‌نصیرها برای مردم مساله تدبیر منزل را تبیین کرده‌اند. کسانی مانند سعدی که با مردم جامعه سر و کار بسیاری داشته‌اند نیز چنین تعالیمی دارند که: چون دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن. اکنون دنیا درس‌هایش را تکرار می‌کند تا ما بیشتر یاد بگیریم. کرونا یک درس به مردم ایران یاد داد که در شرایط بحران چقدر به لحاظ مالی تاب‌آور هستیم؟ این کتاب 6 سرفصل و 127 مفهوم دارد و بخش نخست آن، به زبانی ساده، همه این مفاهیم را به تصویر کشیده است. بخش دوم کتاب نیز ابزارهایی است برای تمرین و جایی است برای اقدام».

دکتر علی رسولی‌زاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت در نشست رونمایی از کتاب «معمار عمارت؛ دفتر حساب مدیران مالی خانواده» گفت: «لزوم آموزش سواد مالی به خانواده‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست و امروزه بیش از پیش به آن احساس نیاز می‌شود. جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه که همراه با کرونا تشدید شده است، رشد نقدینگی و تأثیر آن در بازار ملک، ارز، بورس و... موجب عکس‌العمل‌های تند و غیرحرفه‌ای شده و عدم توجه به سواد مالی به شکل بحران خود را نشان می‌دهد. در صورتی اگر به تدبیر دخل و خرج اندیشیده می‌شد شاهد این بحران‌ها نبودیم.

همچنین دکتر مریم جلالی، مدرس دانشگاه، برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون و پژوهشگر حوزه خانواده در این مراسم گفت: «در فرهنگ ما تابوی فرهنگی اشتباهی به نام اقتصاد وجود دارد. حال آن که اقتصاد از فرهنگ و سیاست و اجتماع جدا نیست. زنان، مدیران تولید خانواده‌ها هستند و این کتاب به درستی به این موضوع پرداخته و توانسته است مهارت را جایگزین دانش کند. چرا که در عصر اطلاعات، پر شده‌ایم از اطلاعات و دانش، و تهی شده‌ایم از توانش و مهارت».

دکتر محمدصادق افراسیابی معاون محتوایی مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز گفت: «جهش تولید محتوایی برنامه جدی امسال مرکز است و امیدواریم محتوای سواد مالی همانند این کتاب جهش جدی داشته باشد.

دکتر ایوب دهقان‌کار مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز از دیگر میهمانان این جلسه بودند و درباره هوش‌های چندگانه گاردنر و ارتباط آن با هوش مالی صحبت کردند.

کتاب «معمار عمارت؛ دفتر حساب مدیران مالی خانواده» به قلم دکتر کمیل رودی مدیر آکادمی هوش مالی توسط انتشارات قدیانی با شمارگان 5000 نسخه و در بهار 99 منتشر شده است.