سواد مالی در کشور غنا

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/08/20

18 3 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند.

باربارا آبواجی، یکی از بنیان‌گذاران «مرکز سواد مالی آفریقا»، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ سواد مالی در کشور غنا می‌گوید: «مردم غنا آموزش چندانی دربارۀ امور مالی ندیده‌اند و با دستمزد کم زندگی‌شان را می‌گذرانند. ما مدام در حال کار کردن هستیم؛ اما نتیجۀ زحمات‌مان را نمی‌بینیم. وقتی در تنگنا قرار می‌گیریم یا اتفاق کوچکی می‌افتد، انگار دنیا روی سرمان خراب می‌شود. حتی کمک گرفتن از دیگران هم خیلی سخت است؛ چون آن‌هایی که قرار است کمک‌مان کنند هم چیزی دربارۀ سواد مالی نمی‌دانند. در واقع، مشکلی که می‌شد به راحتی آن را حل کرد، حالا خیلی بزرگ‌تر شده است. به ‌نظرم این مهم‌ترین مشکل مالی در کشور غناست. قرار نیست با سواد مالی، پول و ثروت زیادی کسب کنیم. موضوع، فقط داشتن زندگی‌ راحت‌تر‌ است.»

او در ادامه دربارۀ آموزش سواد مالی در مدارس توضیح می‌دهد: «خوب است اگر سواد مالی در مدارس اجباری باشد؛ اما باید به این سؤال پاسخ بدهیم که اگر درسی اجباری باشد، لزوماً همه آن را یاد می‌گیرند؟ باید نظام آموزشی به شکلی باشد که اطمینان حاصل کند دانش‌آموزان واقعاً آن دانش را هضم می‌کنند و یاد می‎گیرند. در حال حاضر، نظام آموزشی ساختاری دارد که دانش‌آموزان مجبورند هر روز چیزهای خاصی یاد بگیرند؛ اما عملاً این اتفاق نمی‌افتد؛ چون ممکن است به موضوع علاقه‌مند نباشند و فقط برای نمره و گذراندن آن دوره درس را بخوانند. من اعتقاد زیادی به تمرین کردن دارم. حتی اگر بخواهیم درسی را اجباری کنیم، باید به شکلی ساختارمند این کار را انجام بدهیم و کاری کنیم که دانش‌آموزان مشتاق یادگیری باشند.»

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

خرید لذت‌بخش

خرید لذت‌بخش

مجلۀ رشد

29 16 دقیقه 1401/02/15
بازی‌های ویدئویی در خدمت سواد مالی

بازی‌های ویدئویی در خدمت سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

268 3 دقیقه 1400/11/30

مطالب پیشنهادی