اثر رژ لب و سبد هزینۀ خانوار

65 3 دقیقه

به نظر شما اگر رکود اقتصادی بزرگی جامعه را فرا بگیرد و شرایط اقتصادی روز به روز سخت‌تر شود خرید لوازم آرایشی و رستوران‌گردی و ... کاهش می‌یابد یا افزایش؟! در نگاه اول پاسخ روشن است؛ کاهش قدرت خرید در شرایط سخت اقتصادی منجربه کاهش هزینه‌های غیرضروری و لوکس مانند لوازم آرایش و رستوران‌گردی و اختصاص آن مبالغ به هزینه‌های ضروری مانند اجاره‌بهای مسکن و خوراک می‌شود. اما پژوهش‌های برخی اقتصاددان‌ها در سال‌های اخیر حاکی از آن است که پدیده‌ای به نام «اثر رژلب» این معادلۀ بدیهی را به هم می‌ریزد.

«اثر رُژِ لَب» در اقتصاد    
لئونارد لودر مدیر شرکت لودر، شاخص رژلب را در سال 2001 میلادی معرفی کرد تا به کمک آن افزایش فروش محصولات آرایشی را علی‌رغم بحران اقتصادی آن سال، شرح داده و توصیف کند. بر این اساس، مصرف‌کنندگان هنگامی که از آینده اطمینان ندارند و یا شرایط اقتصادی برای‌شان دشوارتر می‌شود به خرید محصولاتی مانند رژلب اشتیاق بیشتری نشان خواهند داد و محصولات گران‌تر مانند خانه، خودرو، گوشی همراه و سفرهای گران‌فیمت را از سبد خرید خود خارج می‌کنند. رُژلب یک نمونۀ استعاره‌ای است و این اثر می‌تواند با توجه به فرهنگ جوامع و سلایق مختلف افراد یک جامعه مصادیق مختلفی داشته باشد. به عبارت دیگر، در شرایط بحران اقتصادی «اثر رژلب» موجب می‌شود که افراد بیشتری تمایل داشته باشند صرف یک وعده غذا در یک رستوران گران‌قیمت را تجربه کنند و در کل به سراغ هزینه‌های لاکچری ارزان‌تر بروند.

رویکرد صحیح در مقابل اثر رژ لب
این نوع رفتار بیشتر منشأ روحی-روانی دارد و ابزاری برای کاهش تنش‌های فکری و ایجاد شادی و رضایت‌های فوری است؛ اولین عامل مهم در این شرایط، خودآگاهی است. در صورتی که پیش از بحران مدیریت هزینه‎‌ها را آغاز کرده باشیم، این شوک‌ها و شرایط اقتصادی تنها همانند سرعت‌گیر در مسیر حرکت ما به سمت اهداف مالی‌مان عمل خواهند کرد.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

آموزش سواد مالی باید از مدارس لبنان شروع شود

آموزش سواد مالی باید از مدارس لبنان شروع شود

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

1414 3 دقیقه 1401/07/16
سایۀ نامحسوس بدهی

سایۀ نامحسوس بدهی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

279 3 دقیقه 1399/05/04

مطالب پیشنهادی