آموزش سواد مالی باید از مدارس لبنان شروع شود

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/07/16

1385 3 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند. 

الیاس المُر، نویسنده و تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی در لبنان، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ سواد مالی در این کشور می‌گوید: برای درمان مشکلاتی که گریبان‌گیر جامعه یا اقتصاد است، باید علل و ریشه‌های آن معضل را شناسایی کرد. مشکلات مالی و اقتصادی که بیروت امروز با آن مواجه است، ریشه در سیاست‌های اقتصادی نادرستی دارد که در دهۀ نود اجرا شد. این سیاست‌ها بر پایۀ اقتصاد رانتی و جمع‌آوری سپرده‌های مردم در بانک‌ها و پرداخت سود به آن‌ها بود. اعمال این سیاست‌های نادرست در نهایت باعث شد مردم از فعالیت‎‌های اقتصادی خرد، مانند کارگاه‌های خیاطی، نجاری و آهنگری که برای چهار یا پنج نفر شغل ایجاد می‌کرد، فاصله بگیرند. در واقع، مردم دارایی‌های خود را برای دریافت سود به بانک‌ها سپردند تا مخارج و هزینه‌های‌شان را بپردازند.

او دربارۀ چگونگی افزایش سطح آگاهی‌های مردم لبنان معتقد است: ما به تجربه‌هایی که ایران در این زمینه کسب کرده، نیازمندیم. من فکر می‌کنم آموزش مهارت‌ها و دانش مالی و به طور کلی این فرهنگ باید از مدارس شروع شود و در دانشگاه‌ها به طور گسترده ادامه یابد تا جامعه‌ای با سواد مالی داشته باشیم.

در کنار فرهنگ‌سازی برای استفاده نکردن از کالاهای تجملی و خارجی،‌ باید به مردم لبنان آموخت به صنایع و محصولات داخلی روی بیاورند. تمایل مردم برای خرید اجناس وارداتی، در واقع اتلاف پس‌انداز است و باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

23 کتاب صوتی داستان‌های سواد مالی رونمایی شد

23 کتاب صوتی داستان‌های سواد مالی رونمایی شد

خبرگزاری برنا

1090 5 دقیقه 1400/10/02

مطالب پیشنهادی