سواد مالی، رفاه خانواده و ایجاد نیروی کار

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/04/10

24 3 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند.

پروفسور مهدی نوربخش، استاد روابط خارجی و تجارت بین‌الملل دانشگاه هریسبورگ، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ سواد مالی در آمریکا می‌گوید: «هر چند آمریکا از نظر صنعتی و اقتصادی توسعه‌یافته است، متأسفانه بسیاری از مردم در زمینه‌های مالی تعلیم‌ ندیده‌اند. آن‎ها دربارۀ مالی شخصی یا امور اقتصادی کشورشان اطلاعات دقیقی ندارند. در مدارس آمریکا دوره‌های آموزش مالی در سطح دبیرستان برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود؛ اما وقتی به بخش بزرگی از مردم آمریکا می‌رسیم، بسیاری از آن‌ها از سواد مالی کافی برخوردار نیستند. در میان آمریکایی‌ها کسانی هستند که در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، از جمله بازار سهام و مؤسسه‌های مالی فعالیت دارند و میزان درک‌شان از بازار و امور اقتصادی بسیار زیاد است؛ اما گمان می‌کنم فقط 30 درصد مردم در این دسته قرار می‌گیرند و 70 درصد سواد مالی کافی ندارند.»

او در خصوص اهمیت سواد مالی و افزایش آن در جوامع می‌گوید: «وقتی سواد مالی مردم جامعه افزایش یابد، آن‌ها در زندگی به ثبات می‌رسند و می‌دانند چطور امور مالی‌شان را مدیریت کنند. این فرایند باعث می‌شود ارزیابی دقیقی از توان مالی خود داشته باشند و با استفاده از آن، در بازارهای مالی مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند و پس‌انداز داشته باشند. سواد مالی شهروندان بسیار مهم است؛ چون نه تنها وضع زندگی‌شان را بهبود می‌دهد، بلکه با ایجاد نیروی کار متخصص در بخش‌های مختلف، به جامعه هم کمک می‌کند. برای مثال، بسیاری از خانواده‌ها در آمریکا به این درک رسیده‌اند که باید برای تحصیلات فرزندان‌شان در دانشگاه پس‌انداز کنند. در نتیجه، از هر خانواده چند فرد تحصیل‌کرده وارد جامعه می‌شود. سواد مالی اعضای خانواده، هم باعث رفاه نسبی خود آن‌ها و هم ایجاد نیروی کار می‌شود.»

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

رفتارهای مالی پیش از بازنشستگی

رفتارهای مالی پیش از بازنشستگی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

874 0 دقیقه 1400/08/15
ثروتمند یعنی این

ثروتمند یعنی این

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

12 3 دقیقه 1402/09/25
مدیریت هوشمند هزینه‌ها

مدیریت هوشمند هزینه‌ها

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

455 3 دقیقه 1399/07/12

مطالب پیشنهادی