راهکارهای مدیریت اقتصاد زندگی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1399/05/19

846 4 دقیقه

این روزها و سال‌ها، کم و بیش خانوارهای ایرانی همواره با کاهش برخی کالاها و افزایش بعضی قیمت‌ها رو‌به‌رو بوده‌اند. ما به عنوان شهروندانی عادی، نقش قابل توجهی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور نداریم، اما آیا می‌توانیم، زندگی خود را در این شرایط به نحوی بهتر مدیریت کنیم؟ بر این اساس، راه‌حل‌هایی برای آمادگی هر چه بیشتر در رویارویی با اژدهای افسارگسیختۀ اقتصاد بیان می‌شود. 

  • صحبت کردن با خانواده دربارۀ شرایط اقتصادی با صداقت و صراحت: بدون ایجاد تنش و اضطراب، به آن‌ها یادآوری کنید فراز و فرودهای اقتصادی همیشه وجود داشته‌اند و این شرایط تنها با همدلی و یاری اعضای خانواده، سپری خواهد شد.
  • مشخص ساختن به دقت دارایی و بدهی‌ها: تهیۀ این فهرست دید کاملی از وضعیت مالی فعلی‌تان ارائه می‌دهد. با این کار می‌توانید دربارۀ پرداخت سریع‌تر بدهی‌های‌تان تصمیم‌گیری کنید.
  • افزایش قابلیت نقدشوندگی پس‌انداز: در شرایط دشوار اقتصادی، زمان بیشتری طول می‌کشد تا بتوانیم چیزی را بفروشیم و آن را تبدیل به پول نقد کنیم. لازم است بخشی از دارایی‌های ما بتواند در کمتر از 5 روز، نقد شود.
  • تمرکز بر بودجه‌بندی: به جای ولخرجی و خرید نامناسب، مهم‌ترین هزینه‌ها را در اولویت قرار دهید.
  • به حداقل رساندن هزینه‌های ماهانه: هزینه‌های غیرضروری زندگی را به کمترین مقدار ممکن رسانده یا حذف کنید. دو بار در ماه هزینه‌های‌تان را مرور کنید تا بتوانید آن‌ها را در کنترل خود نگاه دارید.
  • افزایش مراقبت برای سلامتی: مراقب سلامتی خود و خانواده بوده تا از پرداخت هزینه‌های بالای درمان در چنین روزهایی، در امان باشیم.
  • جدی گرفتن نگهداری و تعمیر وسایل: دقت در نگهداری از وسایلی مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ و غیره باعث افزایش عمر مفید آن‌ها می‌شود و مانع خرید این تجهیزات در چنین زمانی خواهد شد. همچنین با رانندگی مناسب احتمال وقوع تصادف را به کمترین میزان ممکن برسانید و در زمان‌های مناسب خودروی خود را برای سرویس ببرید.
  • یافتن روش‌های دیگری برای افزایش درآمد: اگر مهارت دیگری دارید که می‌توانید از آن درآمد کسب کنید حتماً علاوه بر کار اصلی، از آن استفاده کنید.
  • مراقبت به دقت از اموال‌تان در برابر سرقت‌های احتمالی: با سخت شدن اوضاع زندگی، احتمال افزایش مشکلات اجتماعی نیز وجود دارد. مراقبت از اموال را در دستور کار خود قرار دهید، به خصوص اقلام گرانبهایی که در منازل نگهداری می‌شود.

 این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

حکایت مار و پله در خریدهای اینترنتی

حکایت مار و پله در خریدهای اینترنتی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

19 3 دقیقه 1402/09/04
اقتصاد رفتاری، خطاهای شناختی و راهکارها

اقتصاد رفتاری، خطاهای شناختی و راهکارها

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

330 3 دقیقه 1400/05/16
پنج درس ارزشمند از بازی مونوپولی

پنج درس ارزشمند از بازی مونوپولی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

394 3 دقیقه 1400/01/28

مطالب پیشنهادی