ثروت؛ پسندیده یا فریبنده

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/06/26

14 3 دقیقه

کسب درآمد و خلق ثروت در نظر هر انسانی درست و پسندیده است؛ اما چرا گاهی با وجود آنکه می‌دانیم کاری درست است (دانش آن را داریم)، آن را انجام نمی‌دهیم تا تبدیل به مهارت شود؟ در این حالت، مانعی مهم در نظام باورها و ارزش‌های ما وجود دارد (نگرش‌های ما). اگر به موضوع درستی از زاویه‌ای نادرست نگاه کنیم، آن چه خواهیم دید میان دانش و مهارت ما فاصله می‌اندازد و از انجام آن دوری می‌کنیم.

به صورت کلی، دو نگرش نادرست دربارۀ مال و ثروت وجود دارد:

  1. مال و ثروت پسندیده نیست: هر چه انسان به مال و ثروت نزدیک‌تر شود از خدا دورتر می‌شود.
  2. در راه کسب ثروت، تنها قیدی که وجود دارد حلال بودن است.

نقد و بررسی نگرش نادرست اول
در نگاه خداباوران، خداوند تمام صفات خوب را دارد و از هر گونه بدی دور است. یکی از اسامی خداوند «غنی» به معنای توانگر است. پس توانگر شدن نه‌تنها ناپسند نیست، بلکه حرکت در مسیر خدایی شدن است.

خداوند در آیۀ 180 سورۀ بقره دربارۀ وصیت می‌فرماید: «بر شما لازم است هر گاه مرگ‌تان نزدیک شد، اگر خیری از خود به جا گذاشته‌اید، برای پدر و مادر و خویشان به طور شایسته و پسندیده وصیت کنید.» در این آیه برای مال، از واژۀ «خیر» استفاده شده است.

نقد و بررسی نگرش نادرست دوم
در این نگرش یکی از ویژگی‌های‌ مال و ثروت نادیده گرفته شده است؛ جذابیت و کشش بدون مرز! همین ویژگی باعث می‌شود به مال و ثروت دل‌بسته شویم. چنین ویژگی‌ای مال و ثروت را تبدیل به ابزار آزمایش انسان‌ها می‌کند.

خداوند در آیۀ 15 سوره تغابن می‌فرماید: «اموال و فرزندان‌تان فقط وسیلۀ آزمایش هستند.» در نتیجه، علاوه بر آنکه کسب مال و ثروت باید حلال باشد، توجه به وسیلۀ آزمایش بودن آن نیز مهم است.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

پژوهش و سیاست‌گذاری سواد مالی در جهان

پژوهش و سیاست‌گذاری سواد مالی در جهان

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

483 3 دقیقه 1399/04/28
پنج درس ارزشمند از بازی مونوپولی

پنج درس ارزشمند از بازی مونوپولی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

385 3 دقیقه 1400/01/28
سواد مالی در کشور غنا

سواد مالی در کشور غنا

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

14 3 دقیقه 1402/08/20

مطالب پیشنهادی