«پس‌انداز هویج» و آموزش آینده‌نگری

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/11/08

20 3 دقیقه

سام رِنیک، ساکن لس‌آنجلس و مؤسس یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های سواد مالی در جهان، نویسندۀ پنجمین جلد از مجموعۀ 30جلدی داستان‌های سواد مالی است که توسط آکادمی هوش مالی تهیه شده و انتشارات قدیانی آن‌ها را منتشر کرده است. رنیک در دو دهۀ گذشته با برگزاری رویدادهای آموزشی در مدارس، سواد مالی را به موضوعی جذاب و سرگرم‌کننده برای کودکان تبدیل کرده است.

او در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ «پس‌انداز هویج» می‌‎گوید: «ایدۀ کتاب پس از گفت‌وگوهای بسیار با بزرگسالان و پدر و مادرها شکل گرفت. آن‌ها خودشان را سرزنش می‌کردند که پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را دیر شروع کرده‌اند. برای همین، نگران بودند همان‌طور که پدر و مادرهای‌شان هیچ  گاه مسائل مالی را به آن‌ها آموزش ندادند، آن‌ها نیز همین اشتباه را در قبال فرزندان‌شان تکرار کنند. همین گفت‌وگوها انگیزه‌ای شد تا در سال 2011 کتاب را بنویسم و مأمورت مهم خود را شروع کنم. در دوران کودکی از پدرم خواسته بودم برایم خرگوش بخرد و پاسخ او «نه» بود. وقتی دلیلش را پرسیدم، گفت چون خرگوش‌ها تکثیر می‌شوند. برای من اما زیاد شدن یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های پول بود. به همین خاطر، خرگوش را به عنوان شخصیت اصلی داستانم انتخاب کردم.»

او دربارۀ اهمیت آموزش سواد مالی به کودکان توضیح داد: «نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد رویکردها، عادت‌ها و رفتارهای ما در مواجهه با پول، در کودکی شکل می‎‌گیرد. بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کمبریج انجام شده، عادت‌های مربوط به پول تا قبل از هفت‌سالگی در کودکان ایجاد می‌شود. کودکان از همان لحظۀ تولد و شاید حتی قبل‌ از آن در حال یادگیری هستند. چشم‌ها و گوش‌های آن‌ها به‌ دنبال دریافت اطلاعات است. ممکن است نتوانند دربارۀ این اطلاعات صحبت کنند؛ اما عادت‌ها و رفتارها شکل می‌گیرد.»

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

فقط من و بابابزرگ

فقط من و بابابزرگ

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

11 3 دقیقه 1402/05/21

مطالب پیشنهادی