سواد مالی و فناوری‌های نرم

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1400/12/14

271 3 دقیقه

فناوری‌های برآمده از حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و فرهنگ و هنر، فناوری‌های نرم شناخته می‌شوند. فناوری‌هایی که بدون استفاده از سخت‌افزار یا با کمترین بهره از ابزار سخت‌افزاری در ایجاد رفتار در انسان یا جامعۀ انسانی موفق هستند، فناوری‌های نرم نام دارند، یعنی فناوری‌هایی که عملاً باعث ایجاد رفتار در انسان یا جامعۀ انسانی می‌شوند. 

ممکن است با وجود انتقال دانش و آموزش مهارت یا ترویج نگرش‌های درست در جامعه، تغییر رفتار صورت نگیرد. در سواد مالی نیز به آموزش برای تصمیمات درست تأکید می‌شود. افراد با هر میزانی از سواد مالی، رفتارهای مالی دارند. به رفتار درست، مهارت گفته می‌شود؛ اما تنها راه درست کردن رفتارها یا ایجاد مهارت، آموزش دادن نیست. باید از ابزارهای دیگری نیز کمک گرفت که فناوری‌های نرم از آن جمله است. برای مثال، اگر ایجاد عادت به پس‌انداز سخت باشد، ممکن است فناوری در قالب نرم‌افزار به کمک افراد بیاید. ماهیت این نرم‌افزار، فناوری و تکنولوژی است؛ اما در خدمت امر اجتماعی قرار می‌گیرد. در واقع، تسهیل‌کننده و به تعبیری، ادامۀ انسان است. بنابراین، فناوری‌ها احتمالاً می‌توانند فاصلۀ بین علم و تغییر رفتار را پر کنند.

علم از جنس دانایی است و فناوری از جنس توانایی. در حوزۀ فناوری‌های نرم، توانمندی‌هایی به وجود می‌آید که کار سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود یا کاری که قبلاً قابلیت انجام نداشته، با استفاده از این فناوری اتفاق می‌افتد. ایجاد مهارت سواد مالی هم یکی از کاربردهای حوزۀ فناوری‌های نرم است. ممکن است این مسیر از مسیر آموزش نگذرد، یعنی افراد به صورت غیرمستقیم و در قالب ابزاری دیگر، مثل بازی، به مهارت سواد مالی مجهز شوند. برای مثال در حوزۀ خرج و پس‌انداز بازی یا نرم‌افزاری، در مسیر یادداشت کردن روزانۀ مخارج و بودجه‌بندی به افراد کمک کند. جذابیت‌های فناوری نرم کمک می‌کند درس مدیریت مالی، که با عدد و رقم و حساب و کتاب سر و کار دارد، به مهارت تبدیل شود. به این ترتیب، افراد بدون اینکه با سختی مهارت‌آموزی یا آموزش‌پذیری مواجه شوند، از آموزه‌های این دانش بهره بگیرند.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

سواد مالی، موفق‌ترین روش فقر‌زدایی

سواد مالی، موفق‌ترین روش فقر‌زدایی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

1152 3 دقیقه 1401/04/18
حین مذاکره با طلبکاران به چه نکاتی توجه کنیم؟

حین مذاکره با طلبکاران به چه نکاتی توجه کنیم؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

1252 3 دقیقه 1398/11/19

مطالب پیشنهادی