رفتارهای مالی پیش از بازنشستگی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1400/08/15

869 0 دقیقه

پیش از بازنشستگی باید نکاتی به طور موازی کم‌کم شروع شود تا بازنشستگی به صورت دفعه‌ای اتفاق نیفتد. یکی از نکاتی که باید زمان بازنشستگی به آن توجه شود، این است که افراد سوابق‌شان را جمع کنند، به بیمه‌های درمانی توجه کنند و به تعبیری، فرایند بازنشستگی کامل و بدون نقص انجام شود و پروندهٔ کاملی داشته باشند.

مهم‌ترین مسألهٔ سواد مالی برای بازنشستگی، سرمایه‌گذاری است. در دورهٔ بازنشستگی، درآمدزایی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین باید محلی برای تأمین این کاهش درآمد وجود داشته باشد. این محل سرمایه‌گذاری است. در طول سی سال اول خدمت بخشی از درآمد باید به سرمایه‌گذاری و طرح‌های تکمیلی بازنشستگی اختصاص یابد.

بر اساس آموزه‌های سواد مالی، شخص باید از حدود پانزده سال قبل به این موضوع فکر کند که باید کم‌کم کارمند خوب بودن را کنار بگذارد و بازنشستهٔ خوبی باشد. توصیه می‌شود دست‌کم پنج یا سه سال پایانی، به تدریج علاقه به سازمان و تمایل به رسیدن به بهترین عملکرد را متعادل کند؛ چون به هر حال رابطهٔ او قطع خواهد شد و بهتر است خودش برای جدا شدن از سازمان و شغل برنامه‌ریزی کند.

موضوع بعد، شناخت قوانین و قواعد بازنشستگی است، از جمله اینکه حقوق بازنشستگی چگونه محاسبه می‌شود. نکتهٔ بعدی، شناخت مزایای بازنشستگی است. سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی به واسطهٔ بازنشسته‌ شدن افراد، مزایایی برای آن‌ها در نظر می‌گیرند، مثل وام، سفر رایگان یا خدمات درمانی. بازنشسته‌ها معمولاً به دلایلی مثل اطلاع‌رسانی نامناسب، بی‌توجهی یا مهارت ناکافی در کار با شبکه‌های اجتماعی، از این مزایا باخبر نمی‌شوند. بنابراین، راه بهتر شناخت سازمان یا کانون‌های بازنشستگی پیش از آغاز این دوره است تا شخص بازنشسته از قبل آگاهی داشته باشد. سازمان‌ها هم باید دفترچه‌هایی برای ورود به فضای بازنشستگی در اختیار کارکنان بگذارند. نکتهٔ بعد که شاید بیشتر از بازنشسته‌ها، متوجه مسئولان و متولیان امر باشد، بازنشستگی برنامه‌ریزی‌شده است. افراد باید بدانند چند سال دیگر قرار است بازنشسته شوند تا به لحاظ ذهنی و موقعیتی، خود را برای آن پدیده آماده کنند. بازنشستگی تدریجی کمک می‌کند فرد دورهٔ بازنشستگی را امتداد فعالیت شغلی بداند. بنابراین، شخص می‌تواند تقریباً در جایگزین بعدی‌اش تجربه‌هایی کسب کند، مانند تداوم کسب‌وکار شغلی فعلی، توسعهٔ کسب‌وکارهای خانگی یا راه‌اندازی کسب‌وکار جدید.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

رهایی از کارمندی

رهایی از کارمندی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

12 3 دقیقه 1401/08/07
شاخص مال ناروا

شاخص مال ناروا

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

230 3 دقیقه 1399/11/18
سواد مالی در کشور غنا

سواد مالی در کشور غنا

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

14 3 دقیقه 1402/08/20

مطالب پیشنهادی