قشر ضعیف و متوسط، مخاطبان اصلی سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/02/30

14 3 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند.

پروفسور ریچارد فالک، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی، دربارۀ سواد مالی در کشور آمریکا می‌گوید: «دو نوع سواد مالی وجود دارد. نوع اول، برای طبقۀ فقیر است که درآمد آن‌ها فقط پاسخگوی نیازهای‌شان است و اندوخته و پس‌اندازی ندارند. آن‌ها به این درک می‌رسند که چطور با حداقل منابع زندگی کنند و با بدهی‌های سنگین و استفاده از کارت اعتباری، خود را به دردسر نیندازند. این نوع سواد مالی بر رفتار محتاطانه‌ای دلالت دارد که فرد را متوجه محدودیت‌ها می‌کند و مردم، الگوی زندگی خود را با محدودیت‌های موجود تطبیق می‌دهند. نوع دوم سواد مالی مختص طبقۀ متوسط و ثروتمند است که به آن‌ها می‌آموزد چطور با استفاده از مازاد ثروت‌شان، خود را در برابر پیشامدهای غیرمنتظره مانند بیماری، بحران‌های اقتصادی، جنگ‌ها یا هر نوع اختلال دیگری ایمن سازند.» به نظر من هر دو نوع سواد مالی در جوامع، مهم و ضروری است و به شکل چشمگیری در آمریکا نیز به چشم می‌‌خورد.»

او دربارۀ تأثیرگذاری باورها و ارزش‌ها بر نحوۀ مدیریت پول توضیح می‌دهد: «در آمریکا مردم تحت تأثیر فشارهای اجتماعی تمایل زیادی به خرج کردن دارند. آن‌ها مدام زندگی خود را با اطرافیان مقایسه می‌کنند و اگر منابع کافی برای بالا بردن سطح زندگی‌شان نداشته باشند، با بدهی خود را به دردسر می‌اندازند. مؤلفۀ دیگری که باید به آن توجه کرد، الگوبرداری از والدین است. اینکه آیا فرزندان در مدیریت امور مالی والدین‌شان را سرمشق قرار می‌دهند یا سعی می‌کنند همان اشتباه‌ها را تکرار نکنند، موضوع مهمی است که در نتیجۀ آن، مردم یا باسواد مالی می‌شوند یا در یادگیری آن وامی‌مانند.»

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

سواد مالی در ادبیات و آموزه‌های کهن

سواد مالی در ادبیات و آموزه‌های کهن

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

285 4 دقیقه 1400/11/16
پول درمی‌آورم، پس‌انداز می‌کنم، خرج می‌کنم

پول درمی‌آورم، پس‌انداز می‌کنم، خرج می‌کنم

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

296 3 دقیقه 1401/05/22
آداب بازپرداخت قرض بر اساس آموزه‌های اسلامی

آداب بازپرداخت قرض بر اساس آموزه‌های اسلامی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

16 3 دقیقه 1401/09/19

مطالب پیشنهادی