انتخاب سخت

قلب بزرگ یا جیب بزرگ؛ جلد 9 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

سواد مالی فقط دربارۀ حساب و کتاب و پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و افزایش ثروت شخصی نیست. سواد مالی انتخاب‌های سخت‌تری هم دارد. در کنار همۀ «حساب به دینار»ها، «بخشش به خروار» هم مطرح است. همچنان که وقتی برای کودکان خود اسباب‌بازی‌های جورواجور می‌خریم تا در آرامش با آن‌ها بازی کنند، از فکر کردن به کودکانی که به جای بازی مجبورند در خیابان‌ها کار کنند، متأثر می‌شویم. در سواد مالی، همان اندازه که پس‌انداز را از کودکی باید آموخت، یاری دیگران را هم باید آموخت.

دریافت پول یا هدیه همیشه برای کودکان دلچسب و لذت‌بخش است؛ زیرا به نیازها یا خواسته‌های‌شان می‌رسند. اما آن‌ها گاهی با انتخابی سخت روبه‌رو می‌شوند: پس‌انداز و خرید برای خودشان یا بخشیدن به نیازمند. تجربۀ بخشش، گذشته از برآوردن نیازهای فقرا، رضایت درونی و احساس تسلط بر امور مالی را به ارمغان می‌آورد؛ احساسی که آن ‌قدر برای کودکان ارزشمند است که دوست دارند دوباره فرصتی دست دهد و آن را تکرار کنند.

«انتخاب سخت» داستان تصمیمی مهم اما دشوار است. سال نو نزدیک است و سام می‌خواهد همراه مادرش برای خرید سال نو به بازار چینی‌ها برود. همان طور که ویترین مغازه‌های قشنگ و چراغانی‌ها را تماشا می‌کند، پیرمرد نیازمندی را می‌بیند که در آن سرما، بدون جوراب و کفش، در گوشۀ دیواری نشسته تا از سرما در امان باشد. سام، دست‌ در دست مادر، به تماشای مغازه‌ها ادامه می‌دهد؛ اما فکر آن پیرمرد از سرش بیرون نمی‌رود. وارد مغازه‌ها می‌شود و عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها را ورانداز می‌کند؛ اما نمی‌داند کدام را انتخاب کند تا اینکه فکری به سرش می‌زند و تصمیم می‌گیرد دست به انتخابی سخت اما شیرین بزند.

کودکان در این کتاب می‌آموزند که گاهی با یک انتخاب، تجربه‌ای ماندگار از حس رضایت در خود ایجاد می‌کنند که با هیچ انتخاب دیگری اتفاق نمی‌افتد. یکی از این انتخاب‌ها، بخشندگی و کمک به دیگران است، هر چند کم و اندک. گذشتن از خواسته‌ها برای برآوردن نیاز دیگران، قلب بسیار بزرگی می‌خواهد و باید از کودکی آن را تمرین کرد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی