مغازۀ دنج بابابزرگ

پایدار با مشتریان وفادار؛ جلد 21 از مجموعه 30جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

شاید در گذشته باورمان نمی‌شد روزی بدون اینکه از خانه خارج شویم، به آسانی از فروشگاه‌های اینترنتی خرید‌ کنیم یا با مراجعه به فروشگاهی بزرگ، همۀ مایحتاج‌مان را یکجا بخریم. با آمدن فروشگاه‌ها و شغل‌های جدید، بعضی مغازه‌ها و شغل‌ها از بین می‌رود یا تغییرات بسیار می‌کند. کودکان باید بدانند مشاغل در طول زمان حذف می‌شوند یا تغییر می‌کنند یا مشاغل دیگری به بازار کار اضافه می‌شود. مشاغلی می‌توانند همیشه به کارشان ادامه دهند که همواره خود را با نیازها و خواسته‌های مردم سازگار کنند و با پیشرفت تکنولوژی، خود را رشد دهند و اعتماد و محبوبیت‌شان بین مردم روز‌افزون و جایگاه‌شان حفظ شود. در کنار همۀ این‌ تغییر و تحول‌ها، باید مراقب افراد و چیزهای ارزشمند جامعه باشیم. اهل محل با صاحب بقالی‌ها و مغازه‌های کوچک محلی رابطۀ نزدیکی داشتند و هر وقت دست‌‌شان تنگ بود، ریشی گرو می‌گذاشتند و جنس را از آن‌ها نسیه می‌بردند. این آشنایی و اعتماد آن قدر زیاد بود که همه، حتی برای انجام تحقیقات محلی و قرض گرفتن، به کاسب آشنای محل مراجعه می‌کردند. حتی مشکلات محل را با او در میان می‌گذاشتند؛ چون او با همه در ارتباط بود و می‌توانست راه‌حلی پیدا کند.

«مغازۀ دنج بابابزرگ» داستان رقابت میان مشاغل قدیم اما محبوب با مشاغل جدید و به‌روز است. ساخت فروشگاهی بزرگ و جذاب، باعث شده مغازه‌های کوچک یک به یک تعطیل شوند. حالا نوبت آخرین مغازه، یعنی مغازۀ بابابزرگ لوسی است. لوسی اصلاً دوست ندارد بابابزرگ مغازه‌اش را بفروشد؛ چون اگر این اتفاق بیفتد، بابابزرگ مجبور است از آن‌ها دور شود و به شهر دیگری برود. لوسی تلاش می‌کند راهی برای تعطیل نشدن مغازه پیدا کند. با ابتکار لوسی، افراد محل که همگی ده‌ها سال مشتری بابابزرگ بوده‌اند، دست به کار بزرگی می‌زنند و مانع تصمیم بابابزرگ می‌شوند.

با خواندن این کتاب کودکان می‌آموزند شناخت درست مشتریان و پاسخ به نیاز ویژۀ هر کدام از آن‌ها، مشتریان را وفادار می‌کند. از طرف دیگر، بچه‌ها یاد می‌گیرند بازار، عرصۀ رقابت است و برای موفقیت باید به سختی تلاش کرد. اما در این میان، رفتارهای خوب و ارزشمند، برگ برنده‌ای برای جلب وفاداری مشتریان است؛ جایگاه ویژه‌ای که پیشرفت فناوری و تغییر وضعیت جای آن را نمی‌گیرد. هنوز هم در گوشه و کنار محله‌های قدیمی، کسانی هستند که به همان شیوه‌های قدیمی کار می‌کنند و خدماتی به مردم می‌دهند که از عهدۀ هیچ فروشگاه بزرگی بر نمی‌آید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی