حضور مدیر آکادمی هوش مالی در نشست نقد و بررسی مجموعه‌ داستان‌های سواد مالی

حضور مدیر آکادمی هوش مالی در نشست نقد و بررسی مجموعه‌ داستان‌های سواد مالی

مهارت‌آموزی از طریق داستان

نشست تقدیر از نویسندگان و نقد و بررسی مجموعۀ 6جلدی داستان‌های سواد مالی، روز چهارشنبه 8 مردادماه 1403، با حضور دکتر کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی؛ احسان عباسلو، نویسنده و منتقد ادبی؛ و نویسندگان داستان‌های سواد مالی در سالن صفارزاده برگزار شد. 

مجموعۀ 6جلدی داستان‌های سواد مالی، شامل داستان‌های بومی جذابی است با هدف آشنایی کودکان 6 تا 12 سال با مهارت‌های مالی به همت انتشارات مهرک منتشر شده و در آکادمی هوش مالی به تأیید رسیده است. کلر ژوبرت، سارا عرفانی، فاطمه شایان‌ پویا، ملیحه شاهرخی جاوید، فرشته امیری، فاطمه دانشور جلیل و سمانه خاکبازان، نویسندگان این داستان‌ها هستند. 

آموزش مهارت‌های زندگی از طریق سرگرم‌آموزی

در ابتدای این نشست، دکتر کمیل رودی با تأکید بر ضرورت آموزش سواد مالی گفت: سواد مالی نیاز جامعۀ ماست و پاسخ به این نیاز جامعه ضرورت انسانی است. نسل آینده با مسائلی مواجه می‌شوند و وظیفۀ ماست که امروز آن‌ها را برای رویارویی با آن مسائل آماده کنیم. او با بیان این نکته که سواد مالی تنها دربارۀ پول نیست، افزود: پول می‌تواند نظام باورها و ارزش‌های ما را تغییر دهد و در بزنگاه‌های تاریخی، به مهم‌ترین مسألۀ اجتماعی و سیاسی بدل شود. 

دکتر رودی ضمن اشاره به این موضوع که کودک هیچ گاه به دنبال تربیت شدن نیست، گفت: کودکان به دنبال بازی و سرگرمی هستند و تربیت، مسألۀ والدین است. کودکان به صورت غیرمستقیم و با خواندن کتاب‌های داستان مهارتی از زندگی را می‌آموزند. یعنی داستان کودک را سرگرم می‌کند و در عین حال، تقاضای والدین برای مهارت‌آموزی را پاسخ می‌دهد. به این ترتیب، ما به مانند پلی میان والدین و کودکان ایستاده‌ایم و دست ‌آن‌ها را در دست یکدیگر قرار داده‌ایم. 

او ادامه داد: ما در آکادمی هوش مالی این موضوع را با داستان‌های ترجمه‌شده تجربه کردیم؛ اما حالا وارد حوزۀ تألیف شده‌ایم و خوشحالیم به این هدف دست یافته‌ایم. 

انتقال پیام، مهم‌ترین رکن داستان‌گویی

کودکان با داستان‌های سواد مالی، به صورت غیرمستقیم این مهارت مهم زندگی را می‌آموزند. 

در ادامۀ این نشست، احسان عباسلو، نویسنده و منتقد ادبی با نگاهی انتقادی به برخی از داستان‌های مجموعۀ 6جلدی سواد مالی، خواستار بازبینی و ایرانی کردن آن‌ها شد. او گفت: مفاهیمی مانند صرفه‌جویی یا قرض گرفتن باید متناسب با فرهنگ و باورهای ایرانی بازنویسی شوند و همچنین، موضوع به موضوع اسراف، که اهمیت بسیاری در جامعۀ امروز دارد، بیشتر پرداخته شود. 

او با تأکید بر اهمیت آموزش سواد مالی به کودکان افزود: برخی با آموزش مفاهیم سخت و پیچیده به کودکان و نوجوانان زاویه دارند و مفاهیم اقتصادی و مالی نیز مفاهیم دشواری هستند. اما در واقع مفهومی ساده وجود ندارد و حتی جمله‌ای مانند «بابا آب داد» نیز در بردارندۀ ساختار اقتصادی است. ادبیات کودک، ادبیات ساده‌ای است اما ساده نوشتن دشوار است. 

عباسلو ادامه داد: نویسندگان کودک باید بدانند چطور پیام را منتقل کنند. مشکل بسیاری از داستان‌ها در پایان‌بندی آن‌هاست؛ جایی که نمی‌دانیم پیام نهایی چیست. داستان باید دقیقاً مشخص کند چه می‌خواهد بگوید. باید از زبان ساده، روان و در عین حال دقیق در داستان‌گویی استفاده شود تا کودکان پیام آن را دریافت کنند. در برخی از کتاب‌های این مجموعه، بیش از حد از کلمات ترکیبی استفاده شده است. 

او دربارۀ تصویرگری کتاب‌های کودک گفت: 80درصد ادراکات کودک از طریق تصویر اتفاق می‌افتد. در این مجموعه نیز تصاویر نقش برجسته‌ای دارند، اما هنوز تا استانداردهای جهانی فاصله داریم. بهتر است صفحات کتاب‌های کودک از نظر بصری خلوت‌تر و جذاب‌تر باشند تا در کودک احساس خستگی ایجاد نکنند. 
عباسلو خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در طراحی و تولید این نوع آثار شد و افزود: لذت بصری باید در اولویت باشد. شاید در آیندۀ نزدیک کتاب کاغذی کاهش یابد و ما باید ذهنیت خود را به‌روز نگه داریم. 

او با تأکید بر لزوم گنجاندن بازی و سرگرمی در کتاب‌های سواد مالی گفت: اطلاعات باید در قالب بازی به کودک منتقل شود. برخی از نام‌گذاری‌های این مجموعه عالی بود اما جای خالی کار گروهی در داستان‌ها حس می‌شود. در فرهنگ ما تمرین کار تیمی کمتر دیده می‌شود و ادبیات کودک فرصتی برای آموزش این مهارت‌هاست.