تقدیر از برترین‌های ششمین کمپ «در جستجوی خوشبختی»

تقدیر از برترین‌های ششمین کمپ «در جستجوی خوشبختی»

دورهمی شرکت‌کنندگان برتر دورۀ آموزش سواد مالی

در مراسمی با حضور شرکت‌کنندگان ممتاز دورۀ آموزشی «در جست‌وجوی خوشبختی»،‌ از برترین‌های کمپ ششم تقدیر به عمل آمد. در این مراسم که نوزدهم اردیبهشت‌ماه‎ 1402 برگزار شد، جمعی از همراهان آکادمی هوش مالی و شرکت‌کنندگان برتر دورۀ ششم «در جست‌وجوی خوشبختی» حضور داشتند و از تأثیر آموزه‌های دوره بر زندگی و تجربۀ شرکت در دوره صحبت کردند.

محمدصادق صفدری، از فعالان اجتماعی افغانستان و یکی از شرکت‌کنندگان برتر دوره، ضمن تأکید بر ضرورت یادگیری سواد مالی برای قشرهای مختلف جامعه در افغانستان گفت: «یادگیری آموزه‌های سواد مالی دورۀ در جستجوی خوشبختی،‌ به دلیل مشکلات اقتصادی مردم،‌ بسیار ضروری است و جای خالی این آموزش‌ها در افغانستان به خوبی احساس می‌شود.»

سارا مهدی‌نژاد، از فعالان سازمان‌های آموزشی مردم‌نهاد و یکی دیگر شرکت‌کنندگان ممتاز دورۀ در جستجوی خوشبختی، با اشاره به علاقۀ زیاد به کار داوطلبانه گفت: «من از زمانی که به خاطر دارم، کار داوطلبانه می‌کردم و نگاهم به این موضوع که دغدغۀ مالی داشته باشم، منفی بود. پس از آشنایی با دورۀ در جستجوی خوشبختی، با این رویکرد در دوره شرکت کردم که اگر خوشم نیامد، آن را کنار می‌گذارم. وقتی در دوره شرکت کردم، تصور می‌کردم قاعده و قانونی مشخص بیان می‌شود که همین است و جز این نیست؛ اما چیزی که من را غافل‌گیر کرد، این بود که دوره ترازهایی در اختیار ما گذاشت تا طبق زندگی شخصی‌مان آن را تطبیق دهیم و پیش برویم. همیشه فکر می‌کردم اگر وارد موضوع مالی شوم، در آن غرق می‌شوم و چیزهای مهم زندگی را از دست می‌دهم؛ ولی متوجه شدم این دو موضوع با یکدیگر در تناقض نیست. این مسأله برای من نقطۀ عطف بود. من در حیطۀ سواد مالی، کودکی نوپا هستم؛ اما اکنون در بسیاری از موقعیت‌ها تشخیص می‌دهم چه کار کنم و چه تصمیمی بگیرم. تا حد زیادی هم در مدیریت هزینه‌ها موفق بوده‌ام. حالا می‌دانم که با انجام کار داوطلبانه هم می‌شود حساب و کتاب مالی داشت. مسیر جدیدی پیش رویم باز شد که همان گونه که من می‌توانم از این مرحله خارج شوم، می‌توانم به افراد بسیار دیگری نیز که مانند من فکر می‌کنند با این آموزش‌ها ممکن است چیزهایی را از دست بدهند، کمک کنم از این مرحله رد شوند؛ یا با معرفی این دوره یا با منتقل کردن این نقطۀ عطف به آن‌ها و اطمینان دادن که قرار نیست چیزی به آن‌ها غالب شود و الگوهای بسته و نامنعطفی در این آموزش‌ها نیست. افراد با آموختن این آموزه‌ها می‌توانند به راحتی آن‌ها را شخصی‌سازی کنند و از منافع آن بهره‌مند شوند. تجربۀ من در این دوره این بود که با آموزش‌های عمیق ارائه‌شده، یکی از سؤال‌های بزرگ زندگی‌ام حل شد و زندگی‌ام را تغییر داد. ممکن بود من این آموزش را از جای دیگری ببینم و برعکس این اتفاق بیفتد و از روش خودم مطمئن‌تر شوم. این مدل که آکادمی، آموزه‌ها را بر پایۀ حقیقت بیان می‌کند و نشان می‌دهد چطور می‌شود ابزارها را بر پایۀ ارزش‌ها چید، من را قانع کرد که پول وسیله است و این حرف فقط شعار نبود. اگر بلد نباشیم از این وسیله استفاده کنیم، اتفاق‌های ناخوشایندی برای‌مان می‌افتد.»

افراد با آموختن آموزه‌های سواد مالی می‌توانند به راحتی آن‌ها را شخصی‌سازی کنند و از منافع آن بهره‌مند شوند. این مدل که آکادمی، آموزه‌ها را بر پایۀ حقیقت بیان می‌کند و نشان می‌دهد چطور می‌شود ابزارها را بر پایۀ ارزش‌ها چید، من را قانع کرد که پول وسیله است و این حرف فقط شعار نبود.


علیرضا  کرمی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان برتر دوره، نحوۀ آشنایی‌اش را با آکادمی هوش مالی این طور بیان کرد: «با مطالعۀ آثار‌ رابرت کیوساکی به موضوع هوش مالی علاقه‌مند شدم. سال 1398 دربارۀ هوش مالی در اینترنت جست‌وجو کردم و سایت آکادمی هوش مالی را دیدم. از مطالب آن خیلی خوشم آمد. پس از چند سال که دوباره از سایت بازدید کردم، متوجه رشد و گستردگی فعالیت‌ها شدم. آن زمان می‌دانستم که سواد مالی واقعاً ضروری است. علیرضا کرمی چندبعدی بودن آموزش‌های آکادمی را یکی از نقاط برجستۀ دوره برشمرد و آمیختن مطالب به اشعار و آیات و روایات را نشان از صرف وقت و دانش برای تولید محتوای آن دانست و گفت: «اولین صحبتی که در ابتدای دوره کردم، این بود که آیا می‌شود با آکادمی همکاری کرد؛ چون خودم نیز خلأ چنین موضوعی را احساس می‌کردم و می‌دانم که ضرورت آن مشخص است. وقتی می‌بینم تبلیغات تلویزیونی مردم را به خرید قسطی تشویق می‌کنند، واقعاً‌ اذیت می‌شوم. در حالی که خرید اقساطی باخت است، نه برد. این خریدهای اقساطی و بدون فکر، نشان‌دهندۀ ناآگاهی مردم است. اگر با عینک سواد مالی به این قضیه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم این افراد هیچ آگاهی‌ای از سواد مالی ندارند. طبق فرمایش حضرت علی(ع)، کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته. همه مسئول‌اند و فکر می‌کنم بسیار مهم است که دست‌کم به فرزندان‌مان این دانش و آگاهی را بیاموزیم.»

مهری شادکامی، از علاقه‌مندان به کار با کودک و نوجوان که برای حضور در دورهمی از کاشان به آکادمی آمده بود، اظهار داشت: «رشتۀ تحصیلی من حسابداری است و چند سال در تهران حسابرسی کار کرده بودم؛ اما علاقه‌ای به این کار نداشتم. احساس می‌کردم علاقه‌ام در مسیر آموزش است، اما راهش را پیدا نمی‌کردم. تا دو سال اخیر نیز مبحثی با عنوان سواد مالی و هوش مالی را نمی‌شناختم. با پیگیری‌ها و تحقیقاتی که در این زمینه کردم، کم‌کم به این نتیجه رسیدم که حسابداری را کنار بگذارم و وارد مسیر آموزش سواد مالی شوم. در جست‌وجوهای بسیاری که داشتم و از بین مؤسسه‌های مختلف، آکادمی هوش مالی را مطمئن‌تر یافتم. جای خالی آموزش مباحث سواد مالی به شکل اصولی در کاشان کاملاً احساس می‌شود.»

در ادامه، امیر نور‌زاده، یکی از دیگر افراد برتر کمپ ششم، با تأکید بر جذابیت دوره گفت: «من به دلیل علاقه به مباحث مالی، از اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کردم که برخی از آن‌ها را در سایت آکادمی هوش مالی هم دیدم. لینک برخی از این معرفی‌ها و صفحه‌ها به معرفی دوره منتهی می‌شد و من هم علاقه‌مند شدم در دوره شرکت کنم. طراحی دوره عالی بود، به ویژه نقشه‌ای که مسیر پیشرفت هفتگی  را نشان می‌داد. تاکنون دوره‌ای مشابه ندیده‌ام که طراحی آن تا این اندازه دقیق باشد و پشتیبانی بسیار خوبی از آن شود. پیگیری همکاران آکادمی انگیزه‌ای بود که من با وجود مشغله، وقت بگذارم و دوره را در زمان مشخص به پایان برسانم. در ویدئوها نیز دکتر رودی در حین آموزش، صمیمیتی داشتند که جذابیت دوره را دوچندان می‌کرد. باید بگویم این بستۀ آموزشی بسیار کامل بود و هیچ چیزی کم نداشت. کاش این موضوع‌ها را در سنین کمتر می‌آموختیم تا از برخی خطاها در بزرگسالی‌مان جلوگیری می‌شد.»

دوره و بستۀ آموزشی در پی این است که افراد را به استقلال برساند. حتی فکر می‌کنم این دوره جزء آموزش‌های ضروری پیش از ازدواج است.

فریده زارع، مربی دوره‌های هنری برای کودکان، از دیگر شرکت‌کنندگان ممتاز این دوره گفت: «از آشنایی با آکادمی بسیار خوشحالم. در این مدت متوجه شدم که اصلاً سواد مالی نداشته‌ام! به نظرم شما در آکادمی کار بزرگی انجام می‌دهید، به ویژه اینکه وارد حوزۀ کودک هم شده‌اید. یکی از اهداف من از کار با کودکان این است که نسل آیندۀ خوبی پرورش دهیم و این امر در حوزۀ مالی خیلی مهم است. من حتی زمانی که بسته را ندیده بودم؛ اشتیاق بسیاری برای دریافت آن داشتم. نکتۀ مهم دیگر، پشتیبانی تیم است که انگیزۀ ما را برای ادامه بیشتر می‌کند و به نوعی یادآوری است.»

زینب توانا، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان برتر دوره، کاربردی بودن این دوره را جذاب دانست و گفت: «شرکت در این دوره دید من را به این موضوعات بسیار تغییر داد. اعتراف می‌کنم که شخص ولخرجی هستم. وقتی به قسمت‌های آخر دوره رسیدم، این افسوس برایم پررنگ‌تر می‌شد که چرا زودتر این کار را شروع نکردم و چرا این‌همه مقاومت داشتم. همان طور که گفتید، خرج کردن حال انسان را خوب می‌کند. هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی از نظر مالی کم بیاورم. به نظرم یکی از دلایلی که به مدیریت مالی کم اهمیت می‌دهیم، راحت‌طلبی‌مان است. تصور می‌کنیم هر چه بیشتر خرج کنیم، راحت‌تر به دست می‌آوریم. با شرکت در این دوره، راحت‌طلبی من تا اندازه‌ای کم شد. از آن‌جا که من معلم هستم، این بستۀ آموزشی ایده‌های زیادی به من داد. دوره و بستۀ آموزشی در پی این است که افراد را به استقلال برساند و این ایدۀ استقلال برای دوره‌های آموزشی خودم هم الهام‌بخش بوده است. قسمت‌های آخر ویدئوها برای من جذاب بود؛ از این بابت که در آمریکا از زنان و کودکان و کارگران آموزش سواد مالی را شروع کرده‌اند. این اصلی‌ترین قسمت هر جامعه است که اگر این اقشار مراقب دخل و خرج‌شان باشند، قطعاً پله‌های بعدی را نیز درست جلو می‌روند. حتی فکر می‌کنم این دوره جزء آموزش‌های ضروری پیش از ازدواج است؛ چون به افراد نقشۀ راه می‌دهد. همیشه به ما می‌گفتند که قناعت کنیم؛ اما من از کسانی هستم که این موضوع را نمی‌پذیرفتم و در برابر آن مقاومت می‌کردم. اینکه می‌شود با قناعت هم مدیریت مالی کرد و هم به خواسته‌ها رسید، برای من مفید و کاربردی بود.»

رضا محمدی، از فعالان بازار سرمایه و از شرکت‌کنندگان ممتاز دوره نیز گفت: «من در کارگزاری کار می‌کنم و معامله‌گر بورس هستم. بسیاری از آموزش‌های دورۀ در جستجوی خوشبختی، در روزهایی که به واسطۀ خوب نبودن بورس، اوضاع به سختی می‌گذشت، به کارم آمد و کمک کرد مجبور به قرض گرفتن و بدهکاری نشوم.»

در پایان، کمیل رودی، مدیر آکادمی و مهسا صادقی، مدیر آموزش آکادمی با تشکر از حضور تمام شرکت‌کنندگان، نظرها و دیدگاه‌های آن‌ها را برای تیم آکادمی هوش مالی مایۀ خوشحالی دانستند و هدف دوره را نتیجه‌بخش بودن این آموزه‌ها و کاربردی بودن آن‌ها در زندگی افراد برشمردند.

در این ویدئو، بخش‌هایی از دورهمی کمپ ششم دورۀ «در جستجوی خوشبختی» را تماشا کنید: