مروری بر ضرورت‌های سواد مالی در برنامۀ تلویزیونی «سلام صبح بخیر»

مروری بر ضرورت‌های سواد مالی در برنامۀ تلویزیونی «سلام صبح بخیر»

با حضور دکتر کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی

دکتر کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی، یکشنبه 30 مردادماه، مهمان برنامۀ تلویزیونی «سلام صبح بخیر» در شبکۀ سوم سیما بود و ضمن معرفی کوتاه سواد مالی به ضرورت‌های برخورداری از آن اشاره کرد. «سلام صبح بخیر» از جمله برنامه‌های پرمخاطب و پرسابقۀ تلویزیونی است که شنبه تا پنجشنبۀ هر هفته، از ساعت 7 تا 9:30 صبح به صورت زنده و مستقیم پخش می‌شود. در ادامه، چکیده‌ای از سخنان دکتر رودی در این برنامه آمده است. 

چیستی و اهمیت سواد مالی

زندگی انسان‌ها از همان کودکی و دریافت پول‌توجیبی تا دورۀ بازنشستگی، با دخل و خرج گره خورده است. هر فرد، در تمام مراحل مهم زندگی مانند ادامۀ تحصیل، ازدواج وکار، درگیر مسائل مالی است و همۀ امور زندگی‌ شامل یک بعد مالی نیز می‌شود. بر همین اساس، باید از زاویۀ مالی هم به آن مسائل نگاه کنیم. 

مدیریت درست امور مالی شخصی، به ضرورت مهم زندگی تبدیل شده است به شکلی که یونسکو از آن به عنوان یکی از سوادهای ضروری نام می‌برد؛ یعنی دانش و مهارت و نگرشی که همه باید آن را بلد باشند. هر چند مدیریت پول از گذشته‌های دور وجود داشته، اما سواد مالی گذشتگان برای جامعۀ امروز ما کارآمد نیست و افراد به آموزش‌هایی متناسب با پیچیدگی‌های زندگی امروز نیاز دارند. 

از دخل و خرج تا تصمیم‌گیری‌های مالی

سواد مالی شش سرفصل دارد. در ابتدا باید آگاهی خود را دربارۀ خرج کردن بالا ببریم. یعنی باید ببینیم پولی که خرج می‌کنیم به کیفیت زندگی‌مان کمک می‌کند و حال ما را خوب می‌کند یا خیر. اگر خرج همراه با آگاهی نباشد به هدررفت منابع منجر می‌شود. مثلاً خریدهای هیجانی یا خریدهای بی‌مورد برای اثبات قدرت از روی ناآگاهی رخ می‌دهند. 

سرفصل بعدی مربوط به بدهی و مدیریت اعتبار است. در زندگی پیش می‌آید که گاهی قرض بگیریم؛ اما پیش‌بینی این نکته که این قرض ما را در آینده به دردسر نیندازد، بسیار مهم است. ما از هیچ مؤسسه، بانک، نهاد مالی یا شخصی قرض نمی‌گیریم. ما در واقع از آیندۀ خودمان پول قرض می‌گیریم چون باید پول آینده‌مان را بابت چیزی که الان خرج می‌کنیم، بدهیم. طبق آموزه‌های سواد مالی، بدهی قواعدی دارد که ما باید آن‌ها را رعایت کنیم. آینده‌خواری خوب نیست و گفته می‌شود نباید بیش از 30 درصد از درآمد آیندۀ خود را بابت بدهی بپردازیم. بنابراین حتی زمانی که ناچار به قرض پول می‌شویم، باید آن را به درستی مدیریت کنیم. 

سرفصل سوم کاریابی و درآمد است که به ما می‌آموزد مسیر مناسب را برای شغل و کسب درآمد انتخاب کنیم. در واقع، اگر از شغل خود ناراضی هستیم چه گزینه‌هایی داریم و اگر راضی هستیم چه اقداماتی باید انجام دهیم. 

سرفصل چهارم سرمایه‌گذاری است و طبق آموزه‎‌های سواد مالی علاوه بر داشتن شغل و کسب درآمد، باید کاری کنیم که پول هم برای ما کار کند. در واقع با گزینه‌های سرمایه‌گذاری آشنا می‌شویم و با ارزیابی آن‌ها، با توجه به موقعیت‌مان بهترین گزینه را انتخاب می‌کنیم. 

به محض اینکه سرمایه‌گذاری را شروع می‎کنیم، پول خود را در معرض خطر قرار می‌دهیم. تمام دارایی‌های ما اعم از سلامتی و دارایی‌های مالی در معرض ریسک هستند و ما باید بیاموزیم چطور ریسک‌ها را پیش‌بینی کنیم، آن‌ها را پوشش دهیم یا از آن‌ها جلوگیری کنیم. بنابراین، سرفصل پنجم، مدیریت ریسک و بیمه نام دارد. 

در نهایت، ما برای هر پنج سرفصل گفته‌شده تصمیم‌گیری می‌کنیم و سرفصل ششم تصمیم‌گیری مالی است. تصمیم‎گیری در هر مورد قواعدی دارد و با استفاده از آموزه‌های تصمیم‌های کارآمد و بهینه می‌گیریم. با کسب دانش و مهارت در هر شش سرفصل، زندگی بهتری را تجربه خواهیم کرد. 

این برنامه را در ویدئوی زیر تماشا کنید: