مسابقۀ عکس‌نوشته از کتاب «دکۀ لیمونادفروشی»

مسابقۀ عکس‌نوشته از کتاب «دکۀ لیمونادفروشی»

جام جهانی قصه‌ها

به گزارش روابط عمومی آکادمی هوش مالی، مسابقۀ عکس‌نوشته از کتاب «دکۀ لیمونادفروشی» تیرماه امسال برای کودکان هفت تا دوازده سال برگزار شد. هیأت داوران این مسابقه، دکتر کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی، حامد زحمتکش، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون، مامک یحیی‌پور، نقاش، عکاس و مدیر گروه هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مهیار مجیب، بازیگر و کارگردان، صداپیشه و مجری برنامۀ رنگین‌کمان بودند. 

حامد زحمتکش، عضو هیأت داوران این مسابقه، ضمن اعلام این خبر گفت: کتاب «دکۀ لیمونادفروشی»، یکی از کتاب‌های مجموعه داستان‌های سواد مالی برای کودکان است که توسط آکادمی هوش مالی تهیه و به همت انتشارات قدیانی منتشر شده است. کتاب‌هایی که 52 جلد از آن‌ها تاکنون انتشار یافته و امسال نیز نزدیک به 10 جلد دیگر از آن‌ها منتشر می‌شود. همچنین کتاب صوتی 40 عنوان از این کتاب‌ها به همت آکادمی تهیه شده و در فیدیبو قابل دسترسی است که بهرام سروری‌نژاد و سحر آقاسی گویندگان کتاب صوتی «دکۀ لیمونادفروشی» بوده‌اند.

وی افزود: این کتاب، ماجرای گروهی از بچه‌ها را روایت می‌کند که به خاطر خالی بودن قلک‌های‌شان به فکر کار کردن می‌افتند و در نهایت لیمونادفروشی را انتخاب می‌کنند. درست کردن شربت، حساب و کتاب و کشیدن نمودار فروش، تبلیغات و غلبه بر مشکلات کارهایی است که آن‌ها برای رسیدن به موفقیت انجام می‌دهند.

عضو هیأت داوران مسابقۀ عکس‌نوشته تأکید کرد: سواد مالی، وقتی به صورت اثرگذار و از کودکی آموزش داده شود، بر روح و جان کودکان اثر می‌گذارد و آن‌ها را برای آینده‌ای روشن آماده می‌کند. سواد مالی مهارت‌ها، نگرش‌ها و دانش‌های مرتبط با خرج و پس‌انداز، اعتبار و بدهی، کار و درآمد، سرمایه‌گذاری، ریسک و بیمه و تصمیم‌گیری مالی است و هدف آن رسیدن به یک زندگی همراه با رفاه و امنیت مالی است. 

این بازیگر تئاتر کودک و نوجوان گفت: کار تابستانۀ کودکان با نظارت خانواده‌ها، به رشد ابعاد مختلف مهارتی و شخصیتی فرزندان کمک می‌کند. پرورش مهارت‌های ارتباطی، افزایش اعتماد به نفس، خوش‌قولی و نظم، آگاهی از روش تولید، سخت‌کوشی و صبر، فهم نیاز و خواسته مشتری و درک ارزش پول از جمله مزایای کار تابستانۀ بچه‌هاست. البته باید مراقب بود این کار و شغل، مورد علاقۀ کودک باشد، مزاحم تفریح و تحصیل او نباشد و به روح و جسم کودک لطمه نزند.

عضو هیأت داوران این مسابقه گفت: با هدف تشویق کودکان به استفاده از فرصت تابستان و انجام کار تابستانه، مسابقۀ عکس‌نوشته طراحی و برگزار شد. خانم مامک یحیی‌پور، نقاش و مدیر گروه هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مسابقه همراه ما بودند و کودکان را با عکس‌نوشته و شیوۀ گرفتن عکس درست آشنا کردند. 

زحمتکش افزود: مسابقۀ عکس‌نوشته از کتاب دکۀ لیمونادفروشی، دومین قسمت از «جام جهانی قصه‌ها»، مجموعه مسابقه‌های ادبی‌هنری است که هر ماه، با تمرکز بر یکی از داستان‌های سواد مالی آکادمی هوش مالی، برای کودکان 7 تا 12 سال برگزار می‌شود و در شاخه‌هایی چون عکاسی، هنرهای تجسمی، نمایش، خاطره‌نویسی و فیلم‌سازی از آن‌ها می‌خواهد آموخته‌های خود را در قالب هنری ارائه کنند.

این کارگردان تئاتر و تلویزیون گفت: کودکان برای شرکت در مسابقه، کاری تابستانه برای خود دست و پا کردند و یک عکس همراه با نوشته‌ای کوتاه را در صفحۀ اینستاگرام خود بارگذاری یا برای صفحۀ کودک و نوجوان آکادمی ارسال کردند. مهم‌ترین معیارهای داوران برای انتخاب برگزیدگان، مناسب و خلاقانه بودن آن کار بود که با نظر هیأت داوران آرتا زارع از آمل، بهنیا رضایی از ساری، نسیم مظفری از آزادشهر استاد گلستان و علیرضا شاهینی و یاسمین میرمحمدی از تهران به عنوان برترین نفرات در دومین مسابقه جام‌جهانی قصه‌ها انتخاب شدند که در مراسمی با حضور مهیار مجیب، عضو هیأت داوران و فاطمه خدابنده‌لو، بازیگر و کارگردان تئاتر، قصه‌گو و مدرس نمایش خلاق و حضور تعداد زیادی از کودکان در مجموعۀ «کتاب‌مان» جوایز نفرات برتر اهدا شد.

در ادامه، گزارش تصویری مسابقۀ عکس‌نوشته را تماشا کنید.