رونمایی از مجموعۀ داستان‌های صوتی «دایناشهر»

رونمایی از مجموعۀ داستان‌های صوتی «دایناشهر»

مجموعه قصه‌های صوتی سواد مالی برای کودکان، کاری از آکادمی هوش مالی و آی‌قصه

مراسم رونمایی از قصه‌های صوتی «دایناشهر»؛ مجموعۀ داستان‌های سواد مالی برای کودکان، بیست و دوم اسفندماه 1400 با حضور دکتر کمیل، رودی مدیر آکادمی هوش مالی؛ امید ترابی، هم‌بنیان‌گذار آی‌قصه؛ امیر ناظمی، رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات ایران؛ پوریا عالمی، مدیرعامل آی‌قصه و جمعی از عوامل تولید این مجموعۀ داستانی برگزار شد.

«دایناشهر» مجموعۀ 40 داستان صوتی با موضوعات سواد مالی است. این قصه‌ها در شهری که همۀ اهالی آن دایناسور هستند رخ می‌دهد و در هر قسمت به موضوعاتی چون پس‌انداز، خرید هوشمندانه، بودجه‌بندی، کار و کسب درآمد، سرمایه‌گذاری، بیمه و بانک پرداخته می‌شود.

نویسندۀ این مجموعه فریناز مختاری، آهنگساز بامداد افشار، راوی آزاده مؤیدی فرد، گویندگان پیمان فاطمی، یاشار ابراهیمی، اکرم عبدی، مهسا نوروزی و آزاده مؤیدی فرد، تنظیم صدا مهدی مجنونی و طراح شخصیت‌ها مجتبی حیدرپناه بوده است.

کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی، در حاشیۀ مراسم رونمایی از قصه‌های صوتی سواد مالی گفت: «سواد مالی یکی از مهارت‌های ضروری فردی مورد نیاز در عصر حاضر است که در اغلب کشورها کودکان و نوجوانان مهم‌ترین مخاطبان یادگیری آن هستند. بر خلاف مفاهیم اقتصادی، که به نظر پیچیده و کلان می‌رسند، سواد مالی به صورت کاربردی افراد را با روش درست مدیریت دخل و خرج و گرفتن تصمیم‌های اقتصادی صحیح آشنا می‌کند. آموزش سواد مالی در سنین کودکی و نوجوانی از طریق قصه‌گویی انجام می‌گیرد. چرا که آن‌ها با قهرمان‌های داستان هم‌ذات‌پنداری می‌کنند و مفاهیم به خوبی در ذهن آن‌ها نقش می‌بندد.

آموزش سواد مالی پیش از هر چیز نیازمند تهیۀ منابع ارزشمند آموزشی است و آکادمی هوش مالی به عنوان نهادی تخصصی در جریان شش سال فعالیت خود نزدیک 150 جلد کتاب منتشر کرده یا در دست نشر دارد. همکاری با نهادهای موفق و تخصصی دیگر مانند آی‌قصه، زمینه‌ساز گسترش کمی و کیفی هر چه بیشتر سواد مالی در کشور است.»

عالمی، مدیرعامل آی‌قصه نیز در حاشیۀ این مراسم گفت: «این قصه‌های صوتی در 4 فصل و هر فصل 10 قسمت تهیه شدند و اولین قسمت 22 اسفندماه در اپلیکیشن آی‌قصه رونمایی و منتشر می‌شود تا کودکان در تعطیلات سال نو بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. ما معتقدیم هر قصه، تجربۀ زیستن در دنیای تازه‌ای را به کودکان می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا با همذات‌پنداری با شخصیت‌های داستان، احساسات و هیجانات گوناگونی را تجربه کنند و قدرت تخیل و رؤیاپردازی‌شان افزایش یابد.»

مدیرعامل آی‌قصه با تأکید بر اهمیت جذابیت قصه گفت: «مهم‌ترین ویژگی داستان‌، سرگرم‌کنندگی آن‌ها برای بچه‌هاست. این سرگرم‌کنندگی البته توأم با کیفیت خوب متن و صدا و تصویر است. اگر محتوای قصه‌ها و کیفیت تولید و اجرا خوب باشد کودکان هم جذب خواهند شد، وگرنه اگر فقط پیام‌دار بودن اثر، ارزش محسوب شود، کودکان کار را پس می‌زنند. امیدوارم دایناشهر بچه‌ها را جذب «دیم‌دیم» و شخصیت‌هایش کند.»

مدیرعامل آی‌قصه در توضیح مشخصه‌های دایناشهر، قصه‌های سواد مالی کودکان گفت: «انتقال اطلاعات مفید و غیرمستقیمی که در خلال زندگی چند دایناسور به مخاطب منتقل می‌شود یکی از ویژگی‌های اصلی این مجموعه است. اینکه کودکان (و حتی بزرگ‌ترها) بتوانند با شنیدن این داستان‌ها، دانش و سواد مالی خود را افزایش دهند، اتفاق خوبی برای خانواده‌ها خواهد بود.»

عالمی ادامه داد: «تیم تحریریۀ آی‌قصه در 2 سال گذشته 500 قصۀ صوتی سرگرم‌کننده برای کودکان فارسی‌زبان سراسر دنیا تولید و منتشر کرده است. این قصه‌ها در زمینه‌های مختلفی همچون علمی، آموزشی، تربیتی و غیره هستند. اپلیکیشن آی‌قصه رتبۀ اول اپلکیشن کودک به زبان فارسی است و 150 هزار نصب دارد و مورد توجه کارشناسان و خانواده‌ها قرار گرفته است. به همین دلیل آی‌قصه به عنوان تولیدکنندۀ قصه‌های استاندارد شناخته می‌شود و همین موضوع باعث همکاری‌های بین‌سازمانی در حوزۀ تولید قصه برای کودکان شده است.»

در این مراسم امیر ناظمی، رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به اینکه ما به صورتی سنتی یاد گرفتیم دنیا را سلسله مراتبی ببینیم، گفت: «ما آدم‌ها را از یک سلسله مراتبی از موفق‌ترین‌ها تا ناموفق‌ترین‌ها، از باهوش‌‌ترین‌ها تا کم‌هوش‌ترین‌ها و غیره می‌بینیم. این آموزه بزرگ‌ترین اشتباهی است که باعث می‌شود فجایع در دنیا رخ دهد.

گاردنر به ما یاد داد، یک نوع هوش نداریم که فکر کنیم انسان‌ها براساس هوش عمومی قابلیت سلسله مراتبی‌شدن دارند. او هشت نوع هوش را به ما شناساند. هوشی که ما می‌شناسیم هوش ریاضی است؛ اما افراد می‌توانند هوش جغرافیایی و مسیریابی و موسیقی و غیره داشته باشند. انسان‌ها دارای تنوعی از هوش‌ها هستند که الزاماً با هم همبستگی ندارند. اگر بپذیریم هوش‌های مختلفی وجود دارد و هر انسانی ترکیب متفاوتی از هوش ها را دارد، رتبه‌بندی و دسته‌بندی و نگاه سلسه مراتبی به افراد را از دست می‌دهیم و به این ترتیب هر انسانی می‌تواند در نوع خود یکتا باشد.

آن چه که از نظر من از نگاه سیاست‌گذاری، برای هوش مالی و این کار بزرگی که انجام شده حائز اهمیت است و تأثیراتش محدود به هوش مالی و کودکان نیست، تغییر عینک رتبه‌بندی و سلسله مراتبی کردن انسان‌ها است.»

امید ترابی، هم‌بنیان‌گذار آی‌قصه، در این مراسم گفت: «در چهار سالی که آی‌قصه را شروع کردیم، افراد زیادی از این ایده استقبال کردند و مشعوف شدند، اما کمتر بودند نهادهایی، مانند آکادمی هوش مالی،  که بخواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. این کار، نیازمند اعتقاد راسخ به اهمیت این مسأله است و از این بابت من از آکادمی تشکر می‌کنم که نشان داد که این اعتقاد راسخ را دارد.

پیش از شروع کار من این نگرانی را داشتم که آیا می‌شود هنرمند را در مسیری قرار داد که کار به خوبی در بیاید و خوشحالم که آی‌قصه از این آزمون موفق بیرون آمد.»

اکرم عبدی صداپیشه «دیم دیم»، شخصیت اصلی دایناشهر، در مورد جذابیت‌های این مجموعۀ داستانی گفت: «شخصیت‌های دایناشهر بسیار جذاب‌اند، شخصیت‌های متفاوت در قصه وجود دارد که به روند قصه بسیار کمک می‌کند. من زمانی که در طول قصه پیش می‌رفتم برایم بسیار جالب بود که به بچه‌ها با زبانی ساده در بستر قصه یاد دهیم که امور مالی‌شان را مدیریت کنند. این که بچه‌ها پول‌توجیبی داشته باشند، خرج کردن آن را تمرین کنند و پس‌انداز را یاد بگیرند بسیار جالب است. این که به بچه ها یاد بدهیم برای رسیدن به چیزهایی که دوست دارند باید از چیزهایی چشم‌پوشی کنند، پس‌انداز کنند و صبور باشند، نکتۀ بسیار خوب و مهمی است.»

فریناز مختاری، نویسندۀ مجموعۀ داستانی دایناشهر، دربارۀ استفاده از دایناسورها در این مجموعۀ داستانی گفت: «معاشرت و ارتباط با بچه‌ها به من نشان داد که آن‌ها علاقۀ زیادی به دایناسورها دارند، از طرفی ویژگی‌‌های ظاهری دایناسورها به خلق یک دنیای تخیلی کمک می‌کرد.»

یاشار ابراهیمی از صداپیشه‌های قصه‌های صوتی دایناشهر دربارۀ اهمیت یادگیری سواد مالی برای کودکان گفت: «مهم‌ترین مسأله‌ای که من در دایناشهر با آن مواجه شدم، پیام مستتر در این داستان‌ها برای بچه‌ها و بزرگ‌ترها است. در زمان کودکی ما به آموزش مسائل مالی توجه نمی‌شد. افراد از یک سنی وارد بازار کار می‌شدند و خودشان تجربه به دست می‌آوردند، اما مزیتی که برای این نسل جدید وجود دارد این است که به صورت آکادمیک به آن‌ها آموزش داده می شود. این آموزش‌ها در 20 سال آینده اثر بسیار بزرگی خواهد گذاشت.»

سارا نوروزی از گویندگان این مجموعه نیز با اشاره به تجربه‌های شخصی خود از مواجهۀ فرزندانش با پول و مسائل مالی گفت: «اگر در زمان کودکی ما هم به موضوع پس‌انداز، یادگیری، خرج کردن و به دست آوردن پول پرداخته می‌شد، شاید همۀ ما راحت‌تر با مسائل مالی کنار می‌آمدیم و لازم نبود در بزرگسالی یاد بگیریم. این یادگیری در قالب داستان، تأثیر مثبتی در آیندۀ بچه‌ها خواهد گذاشت.»